Visar inlägg med etikett Året2007. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Året2007. Visa alla inlägg

31 december 2007

ÅRET 2007

Igår fick ni årets nyårskrönika - och här kommer resten!

Först en sammanfattning av hela året liknande den jag och mina vänner kommer göra vid middagen ikväll, därefter mina vanliga Oswald Awards för musik, TV och övrigt, och slutligen mitt år i bilder. Då kör vi igång!

Årets Svensk: Robyn. När det svenska musikundret mest är ett pris på Grammisgalan, så fixar den här bruden en Englandsetta, lanserar sig själv och driver sitt eget skivbolag, sjunger på Britney Spears nya singel och är den som både Kylie och Madonna vill samarbeta med. Det är galet imponerande.
Årets Kvinna: Linda Hammar alt. Britney Spears (rakade av håret, körde över paparazzis, blev av med sina barn, gjorde MTV-fiasko och just - släppte en skiva).
Årets Man: Alex Schulman alt. Perez Hilton alt. Mikael Persbrandt (Sveriges svar på Britney Spears. Men med hår)
Årets Homo: Albus Dumbledore alt. Andreas Lundstedt (som gav HIV ett botoxat ansikte lite för sent för att kunna få titeln officiellt av QX nästa år, men här går det bra)
Årets TV-program: Brothers & Sisters alt. Schlagerprofilerna i Kurt Olsson-sofforna i Kanal Lokal
Årets Nya TV-program: I En Annan Del Av Köping alt. The Graham Norton Show (Mera info här!)
Årets TV-program som aldrig blev av: Ballar av Stål
Årets TV-person: Linda Hammar alt. Graham Norton alt. Kristian Luuk
Årets TV-trend: Byta kanal (både som anställd och som tittare)
Årets Skiva: "Life in Cartoon Motion" m Mika
Årets Svenska Skiva: "Tillbaka till Samtiden" m Kent
Årets Låt: "Cara Mia" m Måns Zelmerlöw
Årets Låt 2: "The One" m Kylie Minouge
Årets Landsplåga: "Umbrella" m Rihanna
Årets Artist: Måns Zelmerlöw alt. Rihanna alt. Timbaland
Årets Film: "Juno"
Årets Bok: "Ibland Bara Måste Man" av David Levithan
Årets Show: Schlagerpride alt. Peter Jöbacks 11 Veckor 11 Städer alt. MF/ESC
Årets Hunk: Henry Cavill
Årets Pryl: iTouch
Årets Företag: ICA
Årets Färg: "Lucky Blue" (Übersöta svenska kortfilmen av Håkon Liu om två småkillar som blir kära på en camping som vann Novellfilmspriset i Göteborg)
Årets Par: Martin & Cissi (i Let's Dance) alt. Gynning & Berg alt. Schlagerprofilerna
Årets Stad: New York alt. Peking
Årets Resa: Här får Peking (och Helsingfors) stryka på foten - en vecka med Järn3an (+ guest) i New York går inte att slå.
Årets Djur: Rondellhund alt "Myggor och Tigrar" (Maja Lundgrens skandalbok)
Årets Babe: Sonja Aldén alt. Marie Picasso/Amanda Jensen alt. Carolina Gynning
Årets Skämt: "Pappa-skämtet" som fick Lotta Bromé att rasa under GayGalan alt. Något av alla Luuks skämt under Melodifestivalen ("På 1200-talet trodde man att Globen var platt!")
Årets Idrott: Schlagerquiz. Hos Ed, på Pride och på Schlagerprofilernas blogginvigningsfest.
Årets Lag: Hm. Ett pojkband är inget lag va, så jag kan inte välja D'Nash? Okej. Fotbollslandslaget då...eller mitt, Gnutte & Andis lag när vi krossade på Edwards schlagerquiz!
Årets Idrottsperson: Anja Persson alt. Den danske huliganen alt. Salim Sdiri (som blev spetsad av ett spjut under en friidrottstävling i Rom)
Årets Fest: Lino med Bananarama alt. Nordiska Festen + Big 4 Festen under ESC alt. Schlagerfest på Undici onsdagen innan Globenfinalen
Årets Comeback: Eva Nazemson (kräktes i TV, försvann i 10 sekunder...och fortsatte sedan programmet) alt. Spice Girls
Årets Besvikelse: Britneys Spears comebackförsök på MTV-galan alt. Reunionavsnittet av This Life.
Årets Händelse: Gå på Kinesiska Muren alt. Sex and the City-touren i NYC alt. Hela Melodifestival/ESC-upplevelsen alt. Bananaramapartyt
Årets Dummaste: Flertalet av kommentarerna efter The Arks ESC-fiasko alt. Isaiah Washington alt. Yxmannen på RFSL
Årets Snyggaste: Thor Bar i NYC alt. Mina iPods alt. LAN Bar i Peking
Årets Fulaste: Finlands ESC-produktion (vad gjorde kamerakillarna?)
Årets Jobbigaste: Flygrädsla i kombination med fyra långflygningar alt. Sommarvädret alt. Första försöket att shoppa på Silkmarket i Peking alt Mellanaktsmusikalen i Melodifestivalen
Årets Överraskning: Andra Chansen blev omgjord till Melodifestivalens mest spännande deltävling
Årets Trend: Facebook alt. Öppna ett EspressoHouse i varje ledigt hörn
Årets Favorit: New York! Å så Elsa såklart. Och Mackan. Ungarna som tar all ens fysiska energi och fyller på med psykisk.
Årets Favoritplagg: Den röda FCUK-koftan jag fick av syrran i födelsedagspresent använde jag så mycket och så ofta att det nästan inte finnss något kvar av den ett knappt år senare.
Årets Godaste: Sal's Pizza? Kittichai? Buddakan? Fig & Olive? Bari? Schillers? Jag vet att det är något jag åt i NYC men kan inte bestämma mig för vad. Äsch, det får bli en generell NYC-frulle med bagle och kaffe i solen på Broadway. Det är svårslaget.
Årets Nykomling: Gustav, Vilmer & Robin alt. Leona Lewis alt. Marie Lindberg
Årets Mest Saknade: Alla nedlagda bloggar (inklusive Schulmans) alt. Gilmore Girls
Årets Äntligen: Förstahandskontrakt på min lägenhet
Årets Roligaste: Graham Norton alt. Sing Star-kvällarna hos Ronny med alldeles för mycket bubbel alt. Tollie & Dolores på Torget.
Årets Tråkigaste: Mr Beans Semester (den absolut mest trista film jag sett) alt. Upplopp i Tallin precis när vi var där för att fira mammas 60årsdag
Årets Citat: "Fittan luktar bajs!" - okänd lesbian kommer ut ur BajaMaja i Prideparken...

GOTT NYTT 2008 ALLA BLOGGLÄSARE!

Nu ska jag bloggpausa (vi hörs nästa måndag) och dricka floder av champagne med mina vänner. Och förresten - glöm nu inte kolla Schlagerbloggens årssammanfattning också.

Oswald Awards 2007 - ÅRETS MUSIKPRISER

[ÅRETS TIO BÄSTA LÅTAR]

Nej, det är inte alls i synk med kategorierna nedan - men här är årets tio bästa låtar.

1. Cara Mia - Måns Zelmerlöw
2. The One – Kylie Minogue
3. Italy vs Helsinki – Laakso & Peter Jöback
4. The Worrying Kind – The Ark
5. Hot Lips – pacific!
6. Ingenting – Kent
7. Read My Mind (Pet Shop Boys Radio Edit) - The Killers
8. Don't Stop the Music – Rihanna
9. Bleeding Love - Leona Lewis
10. Värsta Schlagern – Markoolio & Linda Bengtzing

[ÅRETS SKIVA]

För första gången sen jag började med sådana här årslitsor så slår jag samman kategorierna 'Årets Skiva' och 'Årets Svenska Skiva' till en och samma. Jag skulle nämligen kunna rada upp en hel massa skivor jag lyssnat på i år - men jag skulle ljuga om jag påstod att jag på flertalet av dem lyssnat på mer än 3-4 låtar. Vi lever ju i styckvisköpandets tidevarv och man tar helt enkelt det man vill ha och struntar i resten. Här är dock de hela album som jag haft störst nöje av i år.

1. Life in Cartoon Motion – Mika
Just nu är jag egentligen så sjukt trött på den här skivan (Mika är väl inne på sin femte-sjätte singel från den vid det här laget) att det känns oerhört lockande att plocka upp något album med höstrelease i topp...men det skulle inte vara rättvist. För trots att jag skrev min hyllande Mikarecension (det i sär klass mest kommenterade inlägget i den här bloggens historia) för nästan exakt ett år sedan, så finns det ingen skiva som klår den här i antal lyssningar, antal låtar jag älskat eller spinnoff-effekter som konserter, blogginlägg eller samtal som den här i år.

2. Välkommen till Samtiden – Kent
Jag har alltid gillat Kent, men jag har långtifrån alltid gillat deras skivor - Du & Jag Döden var jag verkligen inte kompis med till exempel - men VtS älskade jag från första stund. Deras utveckling mot en mera elektronisk ljudbild, fast med bibehållet gitarrmangel och med samma underbara texter och grymma melodier och refränger, passade helt enkelt mig (och oväntat nog flera av mina Kentskeptiska vänner) perfekt. Dessutom innehöll albumet några av gruppens bästa låtar någonsin som Ingenting, Berlin och Columbus.

3. X - Kylie Minogue
Många verkar blivit bevikna på Kylies comeback-efter-cancer-album (för att inte tala om singeln 2 Hearts) men undertecknad jublade istället åt låtar som The One, Wow, In My Arms och Like a Drug. Jag ser redan fram emot konserten i Globen nästa år.

4. Människor som Du och Jag - Peter Jöback
Jag gillade Jöbacks förra popskiva (och jag kan inte sluta berätta hur mycket jag gillar hans julskiva i dessa helgtider) men med Människor som Du och Jag fick han (och Frisk/Mattson) till det ännu lite bättre och belönades med fyra smaskiga popcorn (eller QX snarare). Han är med Mig Nu, Balladen om det Angenäma Livet, Stockholm i Natt och Inget Vi Får Vill Vi Ha Kvar har spelats mycket under året...och live växer låtarna dessutom ytterligare ett snäpp.

5. Good Girl Gone Bad - Rihanna
Please Don't Stop the Music...behövde man knappast säga till Rihanna i år. Umbrella var förmodligen världens mest spelade låt, och därefter följde så många singlar att jag redan tappat räkningen. Breakin' Dishes, Shut Up And Drive, Hate That I Love You, Don't Stop the Music... Rihanna var helt klart årets motsvarighet till 2006s Nelly Furtado.

6. Fabricator – BWO
7. Spirit - Leona Lewis
8. Prayer for the Weekend – The Ark
9. Timbaland - Presents: Shockwalue
10. Pretty Scary Silver Fairy – Margaret Berger

Nästan: Mother Am I Good Looking? - Laakso, Though, I'm Just Me - Maia Hirasawa, The Tough Alliance - New Chance, Säkert! - Säkert!

[ÅRETS MF/ESC-LÅTAR]

Det här året har varit så fokuserat på Melodifestival och Eurovision för mig att det känns naturligt att börja med den här kategorin. Här (och oväntat nog i nya kategorin Årets Duett) hittar vi de låtar som kommer förknippas mest med 2007 för mig.

1. Cara Mia - Måns Zelmerlöw
Jag tycker fortfarande att rätt låt vann MF (det hade inte gått mycket bättre för Måns i ESC, men nederlaget hade varit desto större än för The Ark) men samtidigt finns det inget ögonblick i år som sammanfattar allt som är fantastiskt med schlager som det då Måns steg in i sin Tigerkostym framför sin snurrande fläkt och kickstartade sin karriär med årets största schlagerdansgolvshit. Redan klassiskt. Och även om Måns betydelse för framgången inte ska underskattas, så kan man inte heller överskatta Kempe och Wikström tillräckligt för det perfekta schlagerdiscobygget. Allt från mollverserna till dragspelet (och den där slingan som känns samplad från Army of Lovers Supernatural) i sticket som fortfarande ger mig gåshud. Årets låt alla kategorier!

2. Dancing Lasha Tumbai - Verka Serduchka
Fullkomligt omöjlig som låt och en totalaflopp i Sverige. Men för oss som var i Helsingfors under ESCfinalen går den omöjligt att ignorera. Det fullkomliga kaoset som utbröt varje gång den spelades på Euroklubb kommer för evigt vara förknippat med 2007 - och det ger mig alltid ett leende på läpparna.

3. Värsta Schlagern – Markoolio & Linda Bengtzing
En av årets bästa schlagerlåtar var inte ens med och tävlade i Melodifestivalen. Den dominerade däremot min iPod fullständigt i fem, sex veckor och såg till att Linda Bengtzing kunde hålla igång sin karriär och samtidigt hoppa över MF ett år. Många borde se och lära.

4. The Worrying Kind – The Ark
5. Rainbow Star – Regina Lund


6. Live Forever – Magnus Carlsson
7. För Att Du Finns – Sonja Aldén
8. The Arrival – The Attic & Therese
9. Trying to Recall – Marie Lindberg
10. La Musica – Verona

Nästan: What's Your Name – Cosmo 4, Molitva - Marija Šerifović, Salvem el Món – Anonymous, Song #1 – Serebro, Rocket Ride - Jannicke Abrahamsen, I Remeber Love - Sarah Dawn Finer

[ÅRETS LÅT (Singel)]

Faktum är att jag hade ganska svårt att göra den här listan...till skillnad från alla andra år så saknade jag en sådan där internationell megahit jag älskat under året (och det är därför "Årets Låt" alla kategorier för ovanlighets skull är svensk...och ännu ovanligare en schlager). Nog för att det fanns mycket bra och många stora hits - men något toppår var det inte.

1. Don't Stop the Music – Rihanna
När alla andra inte kunde sluta sjunga ella...ella...ella så var jag redan störtkär i spåret som kom så fort paraplyet fällts ned på succéplattan Good Girl Gone Bad. Handklappen, basgången och Michael Jackson-samplingen - allt sitter som en smäck och man vill verkligen aldrig, aldrig stoppa den.

2. About You Now - Sugababes
Resten av skivan var en stor besvikelse, men sockerbejbsens förstasingel älskade jag från första Kelly Clarkson-gitarren.

3. Paper Planes – M.I.A
Bara så sjukt genial och udda att man måste älska den ovillkroligt. 'All I wanna do is go BANG BANG BANG and cashplingplong take your money' var årets refräng alla kategorier.

4. Gimme More - Britney Spears
It's Britney bitch! Alla hade räknat ut Brittan och så kommer hon tillbaka med en dunderhit och ett klart godkänt album. Tyvärr kom hon aldrig tillbaka rent mentalt. Synd på så rara ärtor.

5. Call the Shots – Girls Aloud
Det bästa med den här låten är inte den klistriga a-aaa-a-ah-hooken i refrängen, utan att den har det perfekta tempot för en Girls Aloud-låt: soft utan att vara en ballad.

6. Umbrella – Rihanna
7. Samantha – Margaret Berger
8. Way I Are - Timbaland & Keri Hilson & DOE
9. Uninvited - Freemasons feat. Bailey Tzuke
10. Song 4 Mutya (Out of Control) - Mutya Buena feat. Groove Armada

Nästan: Amazing - Seal, Sexy No No No - Girls Aloud, I Won't Be Crying - Infernal, Destination Calabria - Alex Gaudino, Stronger - Kanye West Feat. Daft Punk, Potential Breakup Song - Aly & AJ, Give It To Me – Timbaland & Justin & Nelly Furtado, Kiss You Off – Scissor Sisters, The Grid - To My Boy, If That's OK With You - Shayne Ward, White Diamond - Kylie Minogue, Beautiful Girls - Sean Kingston, Here (In Your Arms) - Hellogoodbye

[ÅRETS SVENSKA LÅT (Singel)]

Återigen - när schlagern trycker i sin egen kategori (och det gör den ju just för att jag skall vara tvungen att släppa fram lite annan musik år som det här) och jag dessutom valt att göra en ny duettkategori (där väl de tre svenska låtar som var bäst utanför schlagern egentligen hamnar) så blir listan därefter.

1. Hot Lips – pacific!
En (exakt 3.03 minuter lång btw - so schlager) genial poplåt i all sin enkelhet som lyfter ytterligare ett snäpp med hjälp av kören och Daft Punk-stölden. Så snyggt att man baxnar...och jag tröttnar aldrig. Överlägset mest spelad i min iPod sen jag köpte den i april.

2. Ingenting – Kent
Jag vet hur fånigt det låter, men jag började verkligen gråta av glädje första gången jag hörde handklappningarna akompanjerade de där sköna syntljuden i början. FF-Kent korsat med Depechslingor. Mitt favoritband fast ännu ett snäpp mera kommersiellt...och jag älskar fortfarande att vakna till det där plonkljudet som ringsignal.

3. With Every Heartbeat med Kleerup & Robyn
Jo, jag vet att jag hade med den här låten på mina listor ifjol också...men då hade inte singeln släppts ännu...och ingen kan väl påstå annat än att det var i år den slog på riktigt. Först som minihit med Kleerup som front...och så plötsligt som megahit med Robyn efter att den legat etta i UK.

4. (Lack Of) Love Will Tear Us Apart – Honeydrips
"Du har inte nå't från nå'n konstig Göteborgsk syntgrupp som vanligt?" brukar redaktör Larsson allt som oftast fråga numera när det är dags för QX-speldosa. Och efter ett år med grupper som Pacific, TTA och den här skönt somriga saken från Honeydrips så är fråga alltid befogad. Göteborgs musikliv är fantastiskt.

5. Colombus – Kent
I den här kategorin får ju balladerna vara med och kämpa på samma villkor som de andra svenska låtarna och då är det ju självklart att Kent tar ännu en topplacering med den här underbara låten som kan vara den bästa lugna låt de gjort sedan Utan Dina Andetag.

6. Stockholm i Natt - Peter Jöback
7. Subtle Changes - Sambassadeur
8. Little Dysfunk You – The Ark
9. Play it for the Girls - Danny
10. Where Does the Unused Love Go? - Helena Josefsson

Nästan: Let it Rain - BWO, Brother Oh Brother - Måns Zelmerlöw, Absolutely No Decorum – The Ark, Snö & Call on Me – Laleh, First Class Riot - The Tough Alliance, Sunset Blvd – pacific!, Gothenburg - Maia Hirasawan, Varje Litet Steg - Lasse Lindh

[ÅRETS LÅT (Ej Singel)]

Egentligen en omöjlig uppgift...mycket eftersom jag knappt vet vad som är singlar eller inte längre. Vad jag vet är att det här är iallafall ett gäng sjukt bra låtar som ni ska leta upp om ni inte redan har gjort det!

1. The One – Kylie Minogue
Ögonblicklig kärlek. Så mycket Kylie och så mycket jag som en låt kan bli.

2. We Should Be Dancing - BWO
Också kärlek vid första öronkastet. Om Lay Your Love On Me är lika bra som det här så lovar jag bli Melodifestivalens bästa BWO-maskot.

3. Heaven on Earth - Britney Spears
En fantastisk poplåt med eko från forna glansdagar från årets trasigaste artist.

4. Berlin - Kent
Mäktigt - och ännu mäktigare live.

5. Inget Vi Får Vill Vi Ha Kvar - Peter Jöback
Mäktigt - och ännu mäktigare live.
(och nej. Det är inget kåppypäjst fel)

6. Breakin' Dishes - Rihanna
7. Between My Legs - Rufus Wainwright
8. Whatever it Takes - Leona Lewis
9. Like a Drug - Kylie Minogue
10. Miss America - Måns Zelmerlöw

Nästan: All I Want is You - The Ark, Surrender – Sanna Nielsen, Take a Bow - Leona Lewis, , Girl Overboard – Girls Aloud, You – Magnus Carlsson, Gomenasai - BWO, Magnetic Electric - Kylie Minogue, , We Love To Entertain You - Take That, Sensitized - Kylie Minogue, Loneliness – Sanna Nielsen

[ÅRETS DUETT]

Det har ju varit ett sådant roligt duettår så jag var bara tvungen att plocka med den här nya kategorin, och fast den är öppen för utländska låtar så blev det en helt svensk affär tillslut.

1. Italy vs Helsinki – Laakso & Peter Jöback
Jöback och Krunegård i årets mest oväntade, och samtidigt största, duett-succé. Dessutom en av årets största överraskningar när jag ramlade över den helt ovetandes på Laakso-skivan jag blivit satt att slentrianrecensera (trodde jag - jag kom att älska den skivan) och med årets kanske snyggaste video. Klassiker!

2. Han är med Mig Nu - Peter Jöback & Säkert
För att man känner sig lite som en stolt homoföälder när Mr Jöback nu gått från ett liv i garderoben till att ha skrivit Sveriges första öppna bögtexthit på två soloplattor.

3. If Only You - Danny & Therese
En sådan där genial sammansättning av två människor som man bara vill stå upp och applådera åt. Årets danslåt.

Nästan: Värsta Schlagern – Markoolio & Linda Bengtzing, Det Kommer Bara Leda Till Ngt Ont - Säkert & Markus Krunegård, Paul Sahlin & Anne Kihlström - Ung & Evig,

[ÅRETS CRAZY/IDIOT/SKÄMMIS/BARNLÅT ]

Bara för att en låt hamnar i den här kategorin så behöver den inte vara dålig...den är bara mera tagen med en klackspark än låtarna i de andra kategorierna. I alla fall från min sida sett.

1. Lucky – Lucky Twice
Årets i särklass värsta klisterrefräng. Har man hört den en gång är man hjälplöst fast. Dessutom är jag sjukt svag för låtar som börjar som om de var inspelade på en knastrig vinylskiva och kördes på en gammal vevgrammfon.

2. (Åh) När Ni Tar Saken i Egna Händer - After Dark
Hade jag inte plockat med den här låten någonstans på listan så hade jag förmodligen inte haft någon kompis att schlagerblogga med mer... Men trots att jag är lite småallergisk mot skämttexter i schlagersammanhang så har jag ju såklart också skrikit mig hes till den där handtrallan på torpet i år. Alla tillsammans nu: Onani...

3. (I'm So) Happy Happy (You're Mine) - The Sheilas
Låten som på grund av sin parentestitel ligger först av alla spår i min mp3spelare (och som jag därför hör varje gång den drar igång av misstag) var ett försök till en återkomst för 80talssuccéproducenttrion (det ordet!) SAW - men det var bara jag som brydde mig. Och jag gillar den fortfarande.

Nästan: My Hair Looks Fierce/My Pussy - Amanda Lepore, Sun Trip (Summer Holiday) - Günther & the Sunshine Girls, Nu Kommer Det Tomtar - Fronda, Nu Svärord är det Sommar - Wekanderz Danzbanderz, My Boobs are OK – Lene Alexandra, Emma, Emma - Markoolio & Tilde Fröling

[ÅRETS LÅT (Ballad)]

Jag brukar ju alltid ge balladerna en egen kategori, och i år var det inte så svårt att hitta varken en etta eller tvåa här... Men därefter skulle det nog varit en lång rad schlagers eller svenska låtar om de inte haft en egna kategorier... Jag säger bara För att Du Finns, Colombus, I Remeber Love, Stockholm i Natt, Molitva och Trying to Recall. Hm. Jag kanske ska tänka om med mina kategorier till nästa år.

1. Bleeding Love - Leona Lewis
2.
Apologize - Timbaland feat. One Republic
3. Rule the World - Take That
4. Any Other World - Mika
5. White Diamond (Ballad Version) - Kylie Minogue

Nästan: Happy Ending - Mika

[ÅRETS REMIX]

Med tanke på att det görs så många sjukt dåliga slentrianremixer så är det nästan ett under att upptäcka att det faktiskt finns några briljanta undantag.

1. Read My Mind (Pet Shop Boys Radio Edit) - The Killers
2.
Umbrella [Lindebergh Palace Radio Edit] - Rihanna
3. Molitva (Jovan Radomir Mix) - Marija Šerifovic
4. With Every Heartbeat (Almighty 7" Anthem Mix) – Belle Lawrence
5. Work Your Magic (Deep Zone Project Dance Remix) - Koldun

Nästan: Song #1(Blue) - Serebro, Sweet Misery (Laid Remix) – Lisa Miskovsky, White Diamond (Ballad Version) - Kylie Minogue, Dancing # 1 - Verka Serebro, Go for the Soul (Sound Factory Radio Edit) - Andreas Johnson, Italy vs Helsinki (SoundFactory Radio Edit) - Laakso

[ÅRETS COVER]

1. Stop Me – Mark Ronson
2. Umbrella - Scott Simons
3. Get the Party Started - Dame Shirley Bassey
4. Look What They've Done to My Song - Amanda Jensen
5. Tomas Andersson Wij - Evighet

Nästan: With Every Heartbeat (Almighty 7" Anthem Mix) – Belle Lawrence, Amanda - D'NASH. Since U Been Gone - Robyn, Fast Car - Mutya Buena, Hallelujah - Amanda Jensen, Teardrop - Jose Gonzalez, Beautiful Girls - JoJo

Oswald Awards 2007 - ÅRETS TVPRISER

Trots att den här bloggen är så mycket TV så känner jag att när jag sätter mig ned för att summera året så är TV-kategorin den jag är minst sugen på att ta tag i. Kanske för att jag skriver så mycket om det annars, eller också helt enkelt för att 2007 helt enkelt inte var något klang och jubelår för varken svensk eller internationell TV. Så här blev det i alla fall tillslut.

[BÄSTA TV-PROGRAM]

1. Brothers & Sister
Vad ska man säga? Brothers & Sisters var under vårsäsongen utan tvekan en av de bästa serier som man kunder se på TV, och familjen Walkers äventyr fick mig att skratta och gråta varje vecka. Säsongsavslutningen var en av de mest perfekta (lagom med cliffhangers, lycka och misär) och när höstsäsongen körde igång var det avsnitten från denna serien jag kastade mig över först varje vecka. Den skamlöst rödvinsdrickande - men alltid så trygga och kärleksfulla - TV-familj som man helst av allt vill vara en del av...och Kevin var årets homokaraktär i konkurrens med Ugly Bettys Justin.

2. The Graham Norton Show
Ingen annan serie fick mig att skratta tills jag grät. Graham Nortons återkomst till talkshow-formatet var helt enkelt en mästare som kom hem, och hans "Rihanna, have you met Nigella...ella...ella...ella"-skämt skrattar jag åt fortfarande.

3. Project Runway
Jag har upprepat det så många gånger att det börjar bli löjligt: Världens bästa realityserie heter Project Runway.

4. 30 Rock
Vann välförtjänt en Emmy för bästa komediserie. Tina Fey och Alec Baldwin blandar Seinfeldt med Scrubs och känns både fräscht och klassiskt på samma gång.

5. Ugly Betty
Vårsäsongen var kanske något svagare än höstditon, men det är en ändå en av de succéserier som bäst klarat att ta steget in i en andra säsong. Jag älskar Amanda, Justin och Marc.

6. How I Met Your Mother
7. Grey's Anatomy
8. Lost
9. Party Animals
10. House MD

Nästan: Dexter, Skins, Gossip Girl, CSI:NY, The Tudors, Heroes

[BÄSTA SVENSKA TV-PROGRAM]

1. Melodifestivalen
Förutsägbart? Javisst. Men jag tror få kan argumentera emot att det här är svensk TVs absolut mest välproducerade och mest omskrivna TV-program som engagerar flest människor (både för och emot) varje år. Ett stycke TV-historia uppdelat på (från och med i år) sex veckor, där Andra Chansen numera är tävlingens mest spännande etapp.

2. I En Annan Del Av Köping
Roligt, intressant, hjärtvärmande...och dessutom informativt och en väckarklocka för de flesta.

3. Stjärnorna på Slottet
I elfte timmen...och kanske inte helt rättvist eftersom bara två avsnitt gått i år. Men det här är verkligen en helt genialt genomförd idé som fungerar alldeles toppen och är för bra för att ignorera.

4. Idol 2007
5. Ordförande Persson

Nästan: Mia & Klara, Babben & Co (minus den hemska "nuskavifårdigattskratta"-delen)

[BÄSTA NYA TV-PROGRAM]

1.The Graham Norton Show
Grahams BBC-show är i stort sett identisk med de program han körde på Channel 4 i början av 2000-talet...men vem bryr sig. Inte jag. För det är det här som han är bäst på och inget annat program såg jag fram emot lika mycket (och inget annat program fick mig att skratta så jag grät) som The Graham Norton Show.

2. Party Animals
Jag är så sjukt svag för sådana här brittiska This Life-kloner, och jag är grymt besviken över att den floppade i hemlandet och därför knappast lär få en fortsättning.

3. Gossip Girl
Hemligheten bakom den bästa ungdomsserien sedan The O.Cs första säsong är dels en fantastisk casting och dels att det är den första serien sedan Sex and the City som spelas in på plats i NYC.

4. The Tudors
5. Private Practice


6. Shear Genius
7. Skins
8. Pushing Dasies
9. Dirty Sexy Money
10. Reaper

[BÄSTA DOCUSÅPA/REALITY]

1. Project Runway/ Canada's Next Top Model
Jag klumpar ihop dessa programmen på guldplatsen, eftersom de i stort sett känns som två olika säsonger av samma program. Förkrossande mycket bättre än allting annat i genren.

2. Shear Genius
Hur skulle det vara möjligt att få in ännu flera fjollor i en serie än i Project Runway? Man tar samma koncept fast applicera det på frisörer såklart!

3. Idol 2007
Först var det en jättebra säsong med massa duktiga tjejer. Sen åkte i stor sett alla tjejer ut och kvar blev en trist månad med bara massa tråkiga killar. Och så till slut fick vi den bästa finalen i programmets (svenska) historia. Berg och dalbana, någon?

4. Americas Next Top Model
5. Hell's Kitchen

Nästan: Project Catwalk, Gordon Ramsay's Kitchen Nightmares

[BÄSTA KRIMINALSERIE/DECKARE]

1.Dexter
Jag har inte hunnit se klart hela säsong två ännu, men i den här klassen är det ändå solklart vem som är mästaren.

2. CSI:NY
Som en lyxig efterätt varje vecka. Inte alltid så näringsrik, men alltid, alltid vacker att se på.

3. Life on Mars
Den tappade mot (det inte helt perfekta) slutet, men fram tills dess (och särskilt säsong ett) var det en genial idé som var fantastiskt genomförd. Den amerikanska piloten blev för överigt aldrig en serie, men det ryktas att vi kommer få se den under 2008.

Nästan: CSI, Wire in the Blood , Morden i Midsomer

[BÄSTA DRAMA]

1. Grey's Anatomy
2. Lost
3. Party Animals
4. House MD
5. The Tudors

Nästan: Heroes, Private Practice, Elizabeth I, Skins

[BÄSTA SÅPA]

1. Brothers & Sisters
2.
Gossip Girl
3. Ugly Betty
4. Dirty Sexy Money
5. Weeds

Nästan: The Starter Wife

[BÄSTA KOMEDI/SITCOM/SKETCH]

1.The Graham Norton Show
2. 30 Rock
3. How I Met Your Mother
4. The Office
5. A Bucket O' French and Saunders

Nästan: Scrubs, Pulling, Mia & Klara

[TV-BESVIKELSE]

1. Stina
2.
Prison Break
3. Sex med Viktor
4. Mullvaden
5.Tim Gunns Guide to Style

Oswald Awards 2007 - ÅRETS ÖVRIGA PRISER

[ÅRETS FILM]

1. Juno
Kommer säkert finnas på måmga svenskars topplistor nästa år, då den har premiär här den 25/1 och är en den charmigaste independentfilmen sedan Little Miss Sunshine. En seriösare ungdomsvariant av På Smällen...fast ändå inte alls...komplementerad med ett suveränt manus och en perfekt casting.

2. Stardust
Fantasy gjord med en klackspark som man antingen älskar eller hatar. Själv lämnande jag biografen med ett av årets största leenden. Dessutom innehåller den ju en av Michelle Pfeiffers två suveräna bitchroller i år.

3. This is England
Lågmäld men fullständigt betagande om hur rasism och gängvåld kan uppstå. Dessutom med årets snyggaste kläder som fick mig att shoppa sönder Ben Sherman-butiken i SoHo några veckor senare.

4. Children of Men
5.
The Bourne Ultimatum

6. Hairspray
7. På Smällen
8. Darling
9. Dreamgirls
10. Linas Kvällsbok

Nästan: Last King of Scotland, Zodiac, Notes on a Scandal, L'homme de sa Vie, Like a Virgin, Simpsons - Filmen, Hata Göteborg

[ÅRETS BOK]

Nä, jag läste inte Stieg Larsson-deckarna i år heller... Men det här läste jag:

1. Ibland Bara Måste Man - David Levithan
"Well we did it. But if you want my professional opinion - that boy is gayer than a bag full of rainbows!" Queergenialism mellan två pärmar.

2. Wicked - Gregory Maguire
Jag blev helt betagen i den här sorgliga historien om the Wicked Witch of the West

3. Pol Pots Leende - Peter Fröberg Idling
Intressant ämne och ett sällsynt lyckat och ovanligt upplägg på berättandet gör detta till ett måste.

4. Bögjävlar
Jag höll inte alltid med (och deras blogg är bättre) men nog fanns där en hel del sanningar som behövde sägas.

5. Himmelsöga - Arne Dahl
Inte kan väl det här vara A-gruppens sista fall, nu när både de och Dahl hittat en formtopp.

Nästan: Harry Potter and the Deathly Hollows - J.K. Rowling, Chart Throb - Ben Elton, Pappersväggar - Jonas Ajvide Lindqvist, Montecore - Jonas Hassen Khemiri, Maria och Artur - Jan Arnald, GAY En Världshistoria – Robert Aldrich

[ÅRETS DVD]

Well, det här var ungefär de jag kollade på/köpte...

1. Graham Norton: For Your Pleasure
2. Melodifestivalen 2007
3. Batman Begins – Double Disc Special Edition DVD
4. Djungelboken Special Edition
5. Eurovision 2007

[ÅRETS SCENHÄNDELSE]

Egentligen utspelade sig det bästa jag såg på en scen i år någonstan under Melodifestival eller Eurovisionveckorna...men det får hålla till i Schlagerbloggen. Kvar blir då:

1. Schlagerpride
2. Peter Jöback på Oscarsteatern
3. Mika på Berns
4. Kent i Lisebergshallen
5. Leona Lewis på Grand Hotell

Nästan: Scissor Sisters på Annexet

[ÅRETS SPEL]

1. Scene It!?
Ett näst intill perfekt filmspel som jag aldrig tröttnade på.

2. Sing Star
Kvällarna hemma hos R med alldeles för mycket bubbel och alla Sing Star-skivorna är legendariska.

3. Buzz
Första gången jag spelade det vägrade jag gåp hem och A&A fick skyffla ut mig typ fyra på natten från sin lägenhet för jag vägrade släppa min handkontroll.

4. Johnny Crash Does Texas
Mobilspelet som jag spelade så mycket att jag glömde gå av spårvagnen/tunnelbanan ibland.

5. Masters of Television
Ett sjukt kul brädspel som bara fungerar om de man spelar är extrema TV-nördar...och självklart var de jag spelade med exakt sådana.

Nästan: Brain Challange, Tetris Mainia

[ÅRETS INTERNET]

1. Facebook
Vad ska man säga? Alla var där. Och var man inte där så hade man antingen varit där redan och gett upp eller så var man rädd för att man skulle fastna.

2. R&Rs Schlagerblogg/Schlagerprofilerna
Hade jag varit fjorton år och suttit hemma i Karlskrona hade jag älskat den här bloggen i schlagertider. De är den finniga tonårsversionen (som älskar schlager i smyg) av mig själv som sporrar vartenda inlägg jag skriver här.

3. Oswalds Popcorn
Det blev helt enkelt roligare att blogga när bloggen blev snyggare och fick ett namn, en inriktning och ett tema.

4. I Huvudet på Alex Schulman
Startad och älskad och hatad och nedlagd under samma år.

5. Perez Hilton
En aldrig sinande källa av roligt skvaller blandat med nya låtar och chockerande bilder. En grotesk samtidsspegel som samtidigt är snaskigt underhållande.

[ÅRETS HUNK]

Notera att hunkbegreppet är relativt här. Det ska utläsas som "snygga och/eller sexiga snubbar som på något sätt utmärkt sig under året som gått och som jag blivit småförtjust i" och ingenting annat.

1. Henry Cavill
Jonathan Rhys Meyers
är det inget större fel på, men det var Cavill som var The Tudors stora behållning...och inte blev det sämre av att kläderna rök i varenda avsnitt. Mums! Fast det skall vara med rakad skalle som i Tudors... Hans tidigare bilder när man googlar är... hmmm... inte årets hunk-material i alla fall.

2. Måns Zelmerlöw
Mera söt en sexig. Mera faderkänslor än oanständigheter. Men ändå. Mumsmums var killen 2007.

3. Joakim Nätterqvist
När Arn dyker upp på duken är det inte i slidan man vill han ska stoppa sitt svärd...

4. Penn Badgley
Vad skulle man gubbsjukt titta på i Gossip Girl om inte Dan Humphrey var där som en genomsnäll klippa med små sammetsögon...

5. Chace Crawford
....jo på Nate Archibald såklart. Är någon förvånad över att den här serien blivit en hit hos småtjejer och bögar?

Nästan: Bret Harrison (Reaper), D'Nash (pick one), Dave Annable (Brothers & Sisters), Lars "Leari" Ljungberg (The Ark)

2007 i Bilder

En bild säger ju mera än tusen blogginlägg, så här kommer mitt år helt spontant presenterat i mer eller mindre bra bilder med en sak gemensamt - de kommer för alltid vara väldigt 2007 för mig.





























All rights reserved - Keep your hands off