19 december 2009

00-talet: 12. Bad Romance med Lady Gaga

Med Tiger Woods dominerandes i tidningarna så här de sista dagarna på 00-talet så känns det ju egentligen som om det vore läge att dra upp några av de dåliga romanserna som vi fått följa i de allt mer nätbaserade skvallertidningarna (och såklart 00-talsfenomenet skvallerbloggen) under decenniet.

Det första stora romanskraschen jag minns var nog när Britney bröt upp med Justin, men det absolut största och snaskigaste under hela 00-talet var väl när Brad Pitt och Jennifer Aniston bröt upp vad som väl allmänt ansågs vara ett av Hollywoods mest lyckade äktenskap 2005....och inte av vilken anledning som helst, utan Mr Pitt hade kärat ned sig i sin motspelerska Angelina Jolie. Skilsmässan var ett faktum och genast blev de en del av ett av 00-talets märkligaste fenomen: att ge par ett gemensamt smeknamn.

"Bradgelina" lever kvar än idag, men ursprunget kom om jag inte missminner mig från "Bennifer" – det småhånade förhållandet mellan Ben Affleck och Jennifer Lopez (där Ben sedan gick vidare till Bennifer 2 – the Sequel när han gifte sig med Alias Jennifer Garner. Schlagerprofilerna döpte snabbt om Carola + Andreas Johnsons MF-duett till "Androla" och kvällspressen hängde på.

Huruvida Linda Rosing och Fadde kallades "Fadda" vet jag inte, men de var förmodligen Sveriges mest skvallertidningstacksamma par. Utomlands var det Jude Laws otrohetsaffär mot Sienna Miller (vars karriär tog fart som bara den), Paul McCartneys kostsamma skilsmässa från Heather Mills (ni vet hon med träbenet) och huruvida Beckham var otrogen eller inte mot Victoria som intresserade.

Jag antar jag kunde fortsätta för evigt, men vem orkar om dåliga romanser när man under 00-talet kunde få dem serverade hem varje kväll i Big Brother och Paradise Hotel?

Fast andra "dåliga romanser" som det pratades friskt under 00-talet var tillexempel den mellan pastorn i Knutby, Kristibrud, pastorns fru och hans barnflicka.... Det gick inte bra. Liksom den mellan monstret Josef Fritzl och hans dotter som han höll instängd i 24år (fortfarande en ofattbar siffra) i sin källare. Helt sjukt. Och då hade man redan hittat Natascha Kampusch i en liknande källare i samma land några år tidigare. Hon hade blivit inlåst av en granne i åtta år...

Men orkar vi verkligen dra upp alla sådana här otäckheter en lördag innan jul?

Nä, vi kan väl prata lite om Lady Gaga istället? Jag vet ju såklart att det kan vara farligt att försöka vara objektiv mot en låt som fortfarande snurrar dagligen i iPoden och att man lätt höjer den lite högre än något man kanske gick och nynnade på hösten 2002... men det här är faktiskt så pass bra (och jag föll för det så hårt och så direkt) att jag tar en chansning här.

Dessutom är ju detta tjejen som det senaste året gett mig nytt hopp om den rena, lekfulla popmusiken igen. Om en popstjärna som verkligen vill vara popstjärna dygnet runt. Och som samtidigt skriver grymma låtar, gör fantastiska videos och sjunger klockrent. Se bara här i den helt briljanta videon (som jag utan tvekan skulle klassa som en av de fem bästa under 00-talets senare hälft) till decenniets 12e bästa låt som alltså fortfarande är en hit när detta skrivs.



Lady Gaga var de sista två åren på 00-talet popmusikens stora hopp. Därför är Bad Romance 00-talets 12e bästa låt.

Inga kommentarer: