30 januari 2007

Filmrecension: Darling

Darling
Johan Kling, Sverige

Eva är en av de många bratsen kring Stureplan. Hon är snygg, 20+, kall, jobbar i butik, har en själlös relation med stekaren Micke och är nästan sjukligt blasé över det mesta. Bernard däremot är en frånskild 60-årig ("61 om man ska vara exakt") arbetslös elektroingenjör som hankar sig fram på provanställningar, lever för de få telefonsamtalen han får av sin dotter och har problem med lånet på villan. När Evas morsa flyttar till Dubai och hon samtidigt som hon skall klara sig själv för första gången blir av med både jobb och kille, korsars hennes väg av Bernard på ett jobb de båda har ganska olika inställning till och en annorlunda vänskap uppstår.

Någonting verkar vara på gång inom svensk film! Först "Lina Kvällsbok" och nu "Darling"… Helt olika filmer tematiskt, men med det gemensamt att de träffar helt rätt med det de vill skildra – och så självklart då att de är jäkligt bra. Men där "Linas Kvällsbok" är en rolig färgexplosion är "Darling" mörkt grynig och knappast något du kommer lämna biografen med en må-bra-känsla i magen efter att ha sett…den är snarare en skoningslös skildring av två olika sorters ensamhet. Därmed inte sagt att den inte skulle vara rolig, för det är den verkligen mitt i sin sorglighet. Den kanske inte erbjuder speciellt mycket till ljus i allt mörkret, men vad den däremot erbjuder är en så pass bra på-pricken beskrivning av två typer av Stockholmare 2007 att man först kan ta dem för karikatyrer.
Michelle Meadows Eva (grymt bra spelat…den återkommande frågan måste bli om hon är sådan i verkligheten) är en nästan onaturligt Stureplansdryg karaktär som lockar till massa skratt…men som nog tyvärr är som handplockad från White Room, och Michael Segerström ("På kurs med Kurt-Kurt") lär redan ha Guldbaggen som i en liten ask för sitt starka, hjärtslitande (fram med skämskudden ibland) realistiska porträtt av en ensam man i fritt fall.
Eller vänta. Med den här starten av den svenska filmsäsongen kanske jag ska nöja mig med att gissa på en ganska given nominering i alla fall… En lysande debutfilm!

8 Big Macs av 10 möjliga
.