04 oktober 2007

Pilotprojektet 2007

Big Shots
ABC, Torsdagar 22.00
Har redan startat

Men – we are the new women!
Den repliken säger Dylan McDermotts karaktär Duncan vid något tillfälle när han och hans fyra polare sitter och skvallrar och beklagar sig om sina arbeten och äktenskap/förhållanden…och lite där ligger hela kärnan i det jag antar Jon Harmon Feldman (mannen bakom tidigare års fiaskon True Calling och Reunion) haft i åtanke när han skapade Big Shots: "Om jag tar en stor skopa av Entourages manliga vänskap – men kryddar rejält med Sex and the Citys "fyra bästisar som snackar relationer i New York" – och stoppar in några hyfsat kända namn…då kanske ingen märker att jag egentligen inte har så mycket att säga…"
Resultatet är nämligen för mig totalt ointressant. Precis som i den nästan identiska Lipstick Jungle (fast där var det tre tjejer då) så blir jag nämligen varken intresserad av människorna eller deras historier, utan allting känns bara som om man sett det åtskilliga gånger förut – och dessutom bättre. En kille har en dominerande fru som han pratar skit om med grabbarna men ändå älskar, en har en älskarinna som innan han hinner dumpa henne blir vän med hans intet ont anande fru, en får ett toppjobb – bara föratt i nästa sekund inse att hans fru legat med den förra chefen, och den sista ligger med sin exfru, har en strulig dotter och – tada – har en pikant historia där han av misstag i fyllan nästan blev avsugen av en transa (hö hö hö) i bagaget som han måste försöka dölja för pressen. Allt detta diskuteras (under ett fullständigt olidligt och obegripligt musikval) mellan de fyra snubbarna då de golfar, äter, golfar, bastar, golfar och…well…golfar.
Vad som är mest märkligt är kanske ändå att mina två polare som jag såg avsnittet med verkade gilla programmet skarpt och absolut kunde tänka sig att se mera av det…något som för mig är fullständigt obegripligt. Kanske missade jag något helt här...men nä, det hjälper det inte att Advokaterna-Dylan McDermott fortfarande ser hyfsad ut och att jag är kär i Alias-Michael Vartan…det här är inte bra! Någon bhöver kallas in omedelbart för en omstyling a' la' Brothers & Sisters förra året (för visst finns här potential), men just nu kan jag sträcka mig till att det på grund av grabbarna ovan i alla fall är bättre än Lipstic Jungle.

Fördel: Konceptet med män som gör saker tillsammans fungerar uppenbarligen i Entourage
Nackdel: Det känns bara så gjort...så trött...så kom-med-nåt-nytt
Intressegrad: Under medel. Jag kommer vänta, läsa bloggar om det och se hur det utvecklats om ett par veckor
Gissat öde: Jag går mer på magkänsla än kompisgrupptryck här och gissar att det floppar.
Popp or Poop? Men are the new poop?





Vad är Pilotprojektet 2007?

Inga kommentarer: