20 september 2007

Säsongsstart 2007

Prison Break
3.01 Orientacion

Prison Breaks andra säsong är nog en av de största TV-besvikelser jag varit med om. Inte ens Desperate Housewives trista andrasäsong var ens i närheten av det hejdlösa plattfall som jag upplevde mellan mina extatiska utrop över pojkarnas utbrottsförsök i första delen vs deras mer och mer utdragna och verklighets frånvända flykt i säsong två.
Lyckligtvis var jag inte den ende som tyckte så och tittarna flydde, vilket lett till att nu när säsong tre drar igång så har gänget bakom serien tagit i med hårdhandskarna för att försöka få ordning på allt igen.
Man har åter igen tagit fasta på seriens namn och placerat en av bröderna i fängelse – twisten nu är att det är Michael som sitter inne och Lincoln som står utanför (och än så länge inte verkar vara på väg in a' la' tatuerad-Michael iallafall). Man har – vilket klart är ett genidrag – förflyttat allt till ett mera laglöst sydamerikanskt fängelse, där allt är tuffare, blodigare och framförallt smutsigare än i USA...och man har rört om lite i grytan genom att tillsammans i nya fängelset med Michael placera T-bag, (en genomförnedrad) Bellick och Mahone.
*spoilervarning*
Till detta adderar man också den drivande plotten att någon utanför kidnappat Sara Trancredi och Lincolns son för att tvinga Michael att rymma och ta med sig en av kidnapparna bestämd medfånge...annars dör gisslan.
*spoiler slut*
Okej, jag är försiktigt positiv till den här idén; att kapa bort stora delar av ensemblen och slänga in nya ansikten var nödvändigt för en allt mer inavlad plotline, och det brutala fängelset känns lite spännande...
...men: samtidigt kommer jag inte ifrån att mitt intresse är i botten. Att det känns hyfsat familjärt att följa de här snubbarna att försöka bryta sig ut (och man kan ju bara gissa hur komplicerad den eventuella konspirationen är utanför den här gången också) och att jag egentligen inte är speciellt spänd på att se hur det går.
Jag kommer förmodligen se säsong tre av Prison Break...det är jag nästan säker på. Men jag är också säker på att jag kommer ge den högst två avsnitt till för att få upp mitt intresse - annars kommer den få vila tills jag inte har något bättre för mig. Avsnitten kommer helt enkelt att stoppas på hög när det drar igång serier jag längtar efter att få se varje vecka - och jag är ganska säker på att jag egentligen mest håller kvar vid den för att Wentworth Miller fortfarande kan vara en av världens snygagste skådis-bögar (oh, you all know that is true).

Popp or Poop? Släpp fångerne loss, det är Poop!

Inga kommentarer: