14 september 2007

Pilotprojektet 2007

The Big Bang Theory
CBS, Måndagar 20.30
Start: 24 september


"Skapat av en av männen bakom Two and a Half Men"
Bara taglinen borde ha skrämt bort mig all världens väg, men faktum är att de också ligger bakom Dharma&Greg och några avsnitt till Gilmore Girls…och faktum är att jag faktiskt skrattar flera gånger åt den här superstereotypa sitcomen där två supernördar får en het brud till granne (istället för den tvåmeterstransvestit som ryktesvis bodde där innan). Det börjar helt okej när Leonard och Sheldon ska sälja sin sperma på en spermabank för att få pengar till att uppgradera sitt bredband, men när de sedan kommer hem och hittar Kaley Cuocos Penny i lägenheten bredvid så börjar stereotyperna (och de pålagda skratten) bli smått outhärdliga. Visst, det är kul med myspace och Battlestar Galactica-skämt och jo, som gammal Chalmerist känns de tvångsneurotiska tekniskafysikerna inte direkt som en utopi, och ja sheldon är en kul karaktär och i deras nördgäng (som dyker upp senare) finns också några komiska poänger. MEN jag påminner mig själv om The Class ifjol. Jag tyckte piloten var superkul och såg ett nytt Friends…men redan i andra avsnittet insåg jag att idén var uttömd och det fanns inget hjärta eller äkthet någonstans, vilket gjorde allt svårt att älska. Lite så känner jag här med. Idén med nördar vs snygga brudar är gjord så många gånger att det liksom inte hjälper att man (som nörd själv) skrattar en hel del - det känns ändå som man sett det 1000 gånger förut. PS. Alla skämten finns i trailern nedan...

Fördel: Jag skäms lite för det, men jag skrattar faktiskt en del, några av karaktärerna är klassiska sitcom-figurer som fungerar och well..nörden är ju het numera.
Nackdel: Grundidén är så sjukt stereotyp och fördomsfull att man egentligen bara borde bojkotta.
Intressegrad: Medel
Gissat öde: Svårt. Med The Class i åtanke borde floppen vara given, men det ligger mellan succéerna HIMYM och Two and a Half Men.
Popp or Poop? Detärnästanokejmennäjagkommerinteorka. Poop!



Vad är Pilotprojektet 2007?

Inga kommentarer: