08 december 2009

00-talet: 23. Cry for You med September

Klart jag kunde utnyttjat den här låten till att sammanfatta de svenska framgångarna på utländska listor under 00-talet. Snackat om hur Max Martin och ett gänga andra fyllde listorna i början på decenniet och hur RedOne var producenten alla ville jobba med när vi närmade oss 2010. Pratat om Mamma Mia!s fortsatta segertåg. Snackat lite om Robyn, Basshunter, Agnes och Eric Prydz Call on Me (som med sin legendariska video bråkade lite med dagens låt om vem av dem som skulle hamna på listan) och säkert kollat lite närmre på om det funnits flera framgångsrika svenskar jag glömt.

Fast allvarligt. Vi vet ju alla vad vi måste klara av någon gång den här månaden...och Cry for You i kombination med September är väl kanske det absolut bästa tillfället att ta upp det.

Jag tänker inte skriva så mycket om det – jag har redan gjort det här och läs gärna det igen – men när de där flygplanen flög in i WTC den där eftermiddagen svensk tid så ändrade det hela årtiondet kom att se ut. Det var de där minuterna som avgjorde att vi fick ett decennium fullt av krig i Irak och Afghanistan, som gjorde George W Bush till 00-talets kanske mest omtalade (och avskydde) man – möjligen i konkurrens med Usama Bin Laden, som gjorde flygplansresor till timslånga köanden i säkerhetskontroller, som förvandlade musilmer till något farligt i alldeles för många människors ögon och som gav många en liten orolig klump i magen över att terroristdåd kan hända lite varstans och om man har otur att befinna sig på fel plats vid fel tillfälle.

Två år efter mördades Sveriges utrikesminister Anna Lind på exakt samma dag. En händelse som kanske inte stöpte om Sverige på samma sätt som Palmemordet – men som återigen påminde oss om att vi inte bodde i något snällt sagoland skyddade från katastrofer och galningar...

...och när vi ändå är inne på saker som ändrade tillvaron för oss svenskar: På annandagens morgon 2004 vaknade jag av att min mamma berättade för mig om en naturkatastrof som drabbat Asien. Det var den dagen jag lärde mig vad en tsunami var och jag satt hela dagen insvept i en filt och käkade nötter och såg samma bilder om och om igen. Senare fick jag vet att jag hade bekanta mitt i det där kaoset, men just då får jag erkänna att jag var totaly-Laila Freivalds och inte förstod vidden för oss svenska alls, utan mest tyckte det kändes som ett spännande och hemst naturfenomen.

Veckan efter hamnade jag i ett själv då stormen Gudrun vräkte in över Göteborg och jag och ett gäng småfulla traskade omkring förvånade över att älven tagit sig upp på land och stora skyltar kom flygande i luften.

Säkert finns det flera stora händelser under decenniet, men adderar man den där lilla baren på Odengatan där jag firade av min sista vecka i Stockholm samma stund som jag fick veta att Michael Jackson dött, och förmiddagen på kontoret när jag bokat en Londonresa för hela avdelningen månaden efter och bomberna smällde där längs röda linjen, så har jag nog nu nämnt alla de där händelserna under decenniet då "jag precis mindes vad jag gjorde det ögonblick jag fick veta vad som hänt".



Mycket hemskt hände under 00-talet som förändrade den värld vi levde i...men Septembers Cry for You var samtidigt decenniets 23e bästa låt.

Här är hela listan hittils!

1 kommentar:

Andreas sa...

Fan vad jag älskar dina 00-talet-historier här, precis som på schlagerbloggen, och låtarna du valt ut! De förgyller min dag! :)