10 december 2009

00-talet: 21. Pandemonium med Pet Shop Boys

Dags att sätta P för Pet Shops Boys medverkan på den här listan med att ge dem en helt egen placering – och helt rättvist så för när jag tänker tillbaka på 00-talet är det för undertecknad konstigt nog få artister om dykt upp så många gånger som just PSB.

Så låt oss öppna en liten personlig lucka idag.

• Under en av mina första resor till London var jag väldigt sugen att gå på Pet Shop Boys musikal Closer to Heaven som gick där då. Det blev aldrig av, utan blev Mamma Mia istället…

• Första gången jag såg PSB live någonsin (efter att ha varit ett (åtminstone moderat stort) fan genom åren) var i början av 2000-talet på en helt värdelös konsert på Liseberg byggd på deras småtrista Release-skiva. Minns dock att jag var lite avundsjuk på den där spralliga böghögen längst fram med alla regnbågsflaggor, men jag var inte riktigt där då.

• Men så visade sig PSB vara en besatthet hos både Johan och FF - killarna som blev mina första riktiga bögpolare några år senare (vilket var lite som att vrida på en kran, för det kom en hel del bra människor in i bilden efter/på grund av det). Förmodligen är det deras "fel" att det här inlägget blir som det blir.

• En hel hög av låtar som snurrat i min(a) iPod(s) under 00-talet har haft PSB inblandade. Två av dem har fått egna placeringar här, men även mixen på Rammsteins Mein Teil, The Loving Kind (deras fantastiska singelbidrag till Girls Aloud), In Private-covern med Elton John och mixen av Madonnas Sorry måste nämnas.

• När jag var som mest nere i serien Little Britain släppte PSB I'm with Stupid-videon (en låt som var en reaktion på något så 00-talsaktigt som relationen mellan Blair & Bush) med Matt Lucas och David Walliams i huvudrollerna.

• Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte haft en hel del låtar från den svenska barn/tjejcovergruppen West End Girls i iPoden under 00-talet också.

Fundamental var den första skivan jag fick budad hem till mig för att recensera för QX, och detta bara någon månad efter att jag flyttat till Stockholm. Jag minns att det kändes sjukt lyxigt, galet mycket storstad och verkligen starten på något nyttatt få en skiva hemskickad sådär, och jag satt i vårsolen på min balkong och lyssnade och tyckte jag var lyckligast lottad i världen. Det är faktisk en av de bästa tiderna jag hade under 00-talet. Jag gav förresten Fundamental en trea här i bloggen.

• Den påsken kom Johan upp och vi såg PSB live på Cirkus en start på en lång rad påskar i Stockholm med olika konserter. Jag som vid det laget hade tragglat deras suveräna konsert-DVD Performance i oändlighet var beredd på det värsta, men de gjorde en lyckad konsert trots mindre budget. Recensionen finns såklart i bloggen.

• Ironiskt nog avslutades hela mitt Stockholms-äventyr på 00-talet 3,5 år senare med ännu en PSB-konsert på Cirkus. Denna gång var det ännu bättre, ännu varmare (i alla fall ute) och med mig hade jag inte bara FF, Johan och A&A utan även mina nyvunna popvänner Felix & Märta. Scenografin var fantastisk och låtvalen grymma.

Att välja en låt med Pet Shop Boys att stoppa på den här listan var inte lätt (I'm with Stupid, Minimal, Love etc) men tillslut stod det mellan Integral från Fundamental-plattan och Pandemonium från Yes. Eftersom jag fortfarande surar över att Integral aldrig blev en ordentlig singel (och inte har så mycket emot de personnummer och övervakningskameror låten handlar om) så hamnade jag tillslut på en av årets bästa icke-singlar (och den här hemmafixade videon).



Av någon anledning blev mitt 00-tal väldigt mycket Pet Shop Boys. Därför är Pandemonium 00-talets 23e bästa låt.

Här är hela listan hittils!

Inga kommentarer: