07 september 2007

Pilotprojektet 2007

Journeyman
NBC, Måndag 22.00
Start: 24 september


Dan har ett litet problem. Han har helt plötsligt börjat kastas fram och tillbaka i tiden utan att han vet varför. Det kan hända när som helst – men plötsligt befinner han sig helt enkelt tjugo år (eller mindre) tillbaka i tiden i San Francisco där han bor. Ett följdproblem är att hans hustru och vänner tror att han börjat gå på droger igen (man anar ett tidigare missbruk då förra fästmön dog i en flygolycka och dåvarande brorsans flickvän tröstade och blev så småningom nya frun) och att några timmar i forntiden kan vara flera dagar i nutid. Efter att ha stött på samme man vid olika år under sina tidsresor börjar slutligen Dan inse att de sker av en anledning; Han har helt enkelt uppdrag att utföra för att ändra lite i historien till det bättre. Ytterligare en dimension tillkommer när han under en av sina tidsresor träffar sin förra fru – inte bara i den version som lever för olyckan, utan också (samtidigt) en överlevd 2007-version som verkar göra samma sorts resor som Sam själv…
Kevin McKidd (som gör huvudrollen som Sam) såg vi senast i huvudrollen av HBOs Rome. Här är han istället en kille som mest får går runt och vara förvirrad hela avsnittet, men kanske lite, lite hoppas han på att bli ivägslungad till romartiden så han får ta på rustningen igen? Vem vet.
Själv vet jag inte vad jag ska tycka om det är…det ger mig lite samma känsla som Kidnapped gav mig ifjol – jag tycker inte det är dåligt, även om idén är ny i sig känns det ändå som man sett det förut, jag skulle säkert kunna plocka fram det en bakissöndag eller till och med börja följa det lite avmätt om det blev upplockat av NBC – men det är inget jag går och längtar efter att få se mer av efter piloten. Jag antar att själva tanken är att Dan ska rädda olika människors öden i varje avsnitt, samtidigt som han försöker tackla mysteriet med sin döda/försvunna/tidsresande före detta, och kanske, kanske är det tillräckligt för att hålla kvar Heroespubliken (NBC kör Journeyman direkt efter Heroes, med premiär samma dag som Heroes säsongspremiär) och i en ganska svag tidsslot ändå bli en tillräckligt stor succé.

Fördel: Spontana tidsresor i intervaller känns ganska nytt…
Nackdel: …men ändå känns alltihopa märkligt bekant.
Intressegrad: Medel
Gissat öde: Svårt som fan. Heroespubliken kan hjälpa, men jag tror fan ändå det floppar…
Popp or Poop? …men jag tror ändå jag personligen Poppar!
Men det är ett ganska segt popcorn.



Vad är Pilotprojektet 2007?

Inga kommentarer: