28 november 2006

Veckans Tips för Dina Sinnen

Hör: "My Love" med Marit Bergman
Har funnits på Marits MySpace-sida ett bra tag (men går nu att köpa som B-sida till Marits nya singel "Eyes Were Blue") och det är nog ett smart drag att försöka skapa lite utlandssnack kring sitt namn genom att lägga upp en sådan här fantastisk, lågmäld balladversion av Jutins senaste hit på nätet. Lyssna, köp och njut!

Lukta: Doften av Tända Stearinljus
...för nu på söndag är det ju äntligen första advent, och en av de tydligaste juldofterna som finns (den av nyligen utblåsta stearinljus) gör sig påmind hemma hos de flesta.

Känn: Dig Lite Mera nervös Än Vanligt...
…ifall du (som jag) har en liten tendens till fobi för att det skall börja brinna i ditt hyreshus nu när alla grannar börjar tända levande ljus som de sedan somnar ifrån och så tvitmossan tar eld. Brandvarnare är bästa presenten när folk har glöggfest i december!

Smaka: Wrigley's Extra Fire
Okej, nu när Big Red-tuggummin finns att köpa i Sverige, så är det väl dags att Wrigley lanserar sin sockerfria Extra-variant också (Big Red är ju som att gnida käften med sockerbitar)? Kaneltuggummin är ju så fantastiskt gott - och dessutom lite juligt såhär i adventstider - och jag förstår inte varför det generellt sett finns så lite med kanelsmak att få tag i i Sverige? Dessutom börjar mina paket jag hamstrade från London att ta slut...

Se: "Day Break" TV-serie på ABC
Även om TV-bloggen hatar den och de amerikanska TV-tittarna har varit väldigt skeptiska, så tycker jag att själva MåndagHelaVeckan-idén med en snubbe som lever om samma dag (men gör det på olika sätt och ska försöka komma underfund med vem som försöker sätta dit honom för mord) är ganska så tilltalande...om dock något begränsad. Jag tror jag kommer spara den för en framtida bakis-söndag iallafall – som det ser ut nu så lär det ju ändå inte bli så många avsnitt, och med gammal alkohol i kroppen funkar (åtminstone de första avsnitten) riktigt hyggligt.

Undvik Däremot:
"Karatefylla" med BYZ, Göteborgs Schlagerstartfält 2007, Sätta Kaffekoppen Fel i Kaffeautomaten, Att Vara Uttråkad

19 kommentarer:

Anonym sa...

Här behövs inga stearinljus för att öka pulsen.
Det räcker med en disträ Make, kastrull med vatten och gasspis...
Jeeez, säger jag bara. VILKET kaos.

Oswald sa...

Micke: Men huuuur kan du tycka det? Kanel är ju fantastiskt!! Det är FRUKTtuggummin som är djävulens påfund med sin äckliga, syntetiska melonsmak.
Örk.

And don't get me started on the rulltrappa!
Jag förstår helt klart poängen när man ska ned i tunnelbanan - då kan folk behöva komma ned fort (och det lär dessutom vara enda anledningen till att detta är ett fenomen som bara existerar i Stockholm i Sverige och ingen annanstanns - vi andra har inte T-bana)...men när folk börjar grymta för att människor (läs turister och inflyttade) står på fel sida på NK...en trappresa som tar ca 30sek...och måste tränga sig förbi/markera sitt missnöje är det ungefär lika fånigt som....frukttuggummin!

Aronson sa...

Men hallå, Oswald!

Jag hade tänkt berätta om min fobi för att det ska börja brinna i huset. Själv är jag nämligen maniskt noga med att släcka stearinljus när jag lämnar ett rum, eller när jag ska sova, men har förstått att alla andra inte är det...

Men nu börjar du gnälla om det där med rulltrappen, och det fick mig riktigt arg. Du ska väl inte bestämma om jag ska stå eller gå i rulltrappen? Det måste jag väl få avgöra själv? Och de 30 sekunder det tar (enligt dig) att åka rulltrappan kan du väl ändå stå BAKOM dina vänner och inte BREDVID!? Eller?

Åhh, jag blir så upprörd. Om folk kunde visa lite mer hänsyn till varandra så kunde vi faktiskt få en något litet trevligare värld...

Stora ord, jag vet. Men det här är ett riktigt irritationsmoment hos mig - som storstadsbo OCH som sådan som aldrig står stilla i en rulltrappa (vardagsmotion).

Ännu värre är det förresten med folk som står stilla, i bredd, på rullband typ det som finns i Gallerian på Hamngatan (från Sergels torg). Grrrrr...

Oswald sa...

Jag står alltid på höger sida, så du behöver inte oroa dig för mig...

...och det som stör mig är inte att folk står på en sida och inte i bredd - utan den idiotiska proportion som Stockholmarna sätter det i.

Som du gör nu.

HUR allvarligt tycker du att det är EGENTLIGEN om någon snubbe som är ny i stan inte vet om dessa oskrivna regler?
Vart skulle han fått lära sig det tycker du?
Tror du någon säger det vänligt och bestämmet eller tror du det istället grymtas, knuffas och svärs runt omkring honom?
Och i så fall: Är DET att visa hänsyn tycker du?
Eller upplyser du folk som står fel när du kommer hastande på NK, eller skriver du istället sådana här kommentarer och svär och muttrar?

Jag tror dessutom att de flesta Stockholmare skulle må bättre av att vila sina 30 sekunder i rulltrappan på NK, än att springa förbi...

Så som sagt: Jag har full förståelse för att man skall hålla till höger i tunnelbanor och på flygplatser där folk verkligen behöver ta sig fram snabbt, och jag kan till och med köpa att de regeln då också smittar av sig på andra rulltrappor i storstäder med T-bana.

Vad jag inte kan köpa är den extrema problematisering och den fullständigt rimlighetslösa proportion ämnet får hos vissa människor här.

Oswald sa...

Förresten: Rullbandet på Hamngatan...finns det inte en vanlig trappa precis bredvid där, där man i så fall slipper all trängsel om man ska fram fort?
Eller är jag helt fel ute nu?

Oswald sa...

Har bloggat om det här fenomenet tidigare, men det är nog dags att ta upp det ännu en gång.
Ska fila på det till imorgon.

Inte minst för alla stackare som ska komma till huvudstaden för att julhandla och riskerar att råka ut att få en svärnade Aronson i ryggslutet om de inte håller sina kassar nära kroppen på väg upp till Åhlens herravdelning. :D

Aronson sa...

Åhléns herravdelning?

Men det där med att hålla till höger, hur tror du folk lär sig det då? Jag visste det första gången jag var i Stockholm (hur vet jag inte). Och även om man inte vet det måste man väl ändå ha lite sunt förnuft?

Och nej, det finns ingen trappa vid rullbanden. Det finns två såna rullband, ett från Sergels torg upp mot den italienska kafeterian och ett från NK upp mot leksaksaffären. Och ett upp till leksaksaffären också tror jag, förresten...

Jag kan inte säga varför folk blir så upprörda över att folk står fel i rulltrappan. För mig handlar det mer om en princip. Och om att jag ska få komma fram. Men många jäktar och stressar för att hinna (det är stora avstånd i Stockholm) och då KAN faktiskt skillnaden mellan att stå i rulltrappan på NK eller gå i den göra skillnad på när du kommer hem. Till exempel.

Jag svär för övrigt inte. Inte högt i alla fall...

;-)

Oswald sa...

Aronson: Jag tänker inte ens kommentera stressfenomenet...det lyckas du göra så bra själv bara genom din förklaring. :)

Vad gäller hur människor lär sig det, så var det precis det jag själv undrade:
Hur tror de som retar upp sig så oerhört över det här att människor som inte är här ifrån ska veta det automatiskt?

Har man åkt rulltrappa och tunnelbana ett tag så kopplar man det nog, men tyvärr kan nog inte alla vara så kloka och självlärda som du Aronson...så de förstår det i samma sekund de beträder en huvudstadsk rulltrappa för första gången...

Är man från en mindre svensk stad och kommer hit för lite julshopping så är fenomenet att det finns REGLER för hur man ska stå i en RULLTRAPPA inte helt självklart. Jag lovar.

Men som jag sa från början: Jag kan helt klart respektera att regeln finns och följer den slaviskt själv.
Vad jag fortfarande inte förstår är den oerhörda oförståelse i från de som kan reglen att inse att den inte är rikstäckande och därför inte är helt självklar att följa...

...men mer om detta i en kommande blogg i morgon. Nu måste jag jobba.

Micke: Vi är däremot helt överrens. :)
Ett ursäkta funkar fint, och när det gäller publika transporter så måste folk i större utsträckning respektera att man har olika tempo av olika anledningar.

...men att stanna precis nedanför en rulltrappa så kaos sprider sig allt längre och längre upp - då snackar vi inte oskrivna regler...då snackar vi total brist på intelligens och konsekvenstänkande!

En armbåge är fanimej det minsta man kan bjuda på i det läget. :)

Fredrik sa...

He-he... vilket härligt ämne!
Håller med Oswald precis... det blir ju bara fjantigt när man skall på nåt sätt använda oskrivna regler till nästan nåt "elitistiskt tänkande", ställa "vi mot dom" och det säger en hel del om den syn man har på sina medmänniskor.
Som några av er säger, det är bara säga "ursäkta", när en förvirrad tant hamnat på fel sida. Svårare än så är det inte.

Och om man har varit i de STORA storstäderna, så fungerar det ju precis som Oswald säger. Folk har en oskriven regel; höger i TUNNELBANAN, men på tex varuhus, ger de blanka f-n i det... där gäller oftast regel "excuse me!"

Enjoy the ride!

Fredrik sa...

Dog tuggummibataljen ut? ;-)
Jag är allierad med United states of Cinnamon...

Oswald sa...

Ah...
Det är alltså "Vi Som Gillar Frukttuggummin" mot "Vi Som Gillar Kaneltuggummin"? :D

Jag är helt med på FFs linje: Mera kanel - i allt!!

Frukt däremot ska hålla sig långt borta från tuggummin...och från mat! Fungerar bara i efterrätter och anaturelle (vilket jag inte kan stava till för jag har bara läst tyska).

Kan vi inte åtminstone bara enas om att allting som smakar körsbär är det värsta???

Fredrik sa...

Ja kanelalliansen samlar ju ihop sina trupper till helgen... så se upp!
Har inte testat kaneltuggummi som stolpiller, men nu när du säger det så förstår jag ju vidden med just detta tuggummi. Tuggummit som kan användas i ALLA lägen...

Fusion är bra... så länge smaken varar, och det är ju inte så jäkla länge...

Fröken Harrysson sa...

Jag sällar mig till resten av järntrean. Jag gillar kaneltuggummi! Helst Extra Fire som smakar sött, starkt och länge. Inte lika förtjust i de sorter som smakar skarpt och kort.

Annars tuggar jag Extra Eucalyptus eftersom de är starka, vilket gör att jag inte kan äta dem som godis som de silvriga Extra (plus att jag alltid är redo för en puss :)).

Oswald sa...

Oooooh.
Jag hoppas att Eucalyptus inte räknas som frukt för jag tuggar dem frekvent av samma anledning som Fröken Harrysson (fast just ur begränsningssynpunkt funkar de inte på mig...jag kan äta tio om dagen) PLUS på grund av att 'sådana som Micke' har hamnat i testpaneler vi kanelälskare tydligen uteslutits ifrån!! :P

Aronson sa...

För sakens skull vill jag bara påpeka att jag visst säger "ursäkta" när någon står i vägen i rulltrappen. Och som sagt, jag svär aldrig högt. Dessutom använder jag mer och mer vanlig trappa där sådan finns.

I övrigt håller jag med Micke om folk som bara stannar. Jag har för övrigt, efter att precis ha kommit hem från London där man ALDRIG, ALDRIG stöter i en annan människa, blivit så djävulens arg på en kvinna i tunnelbanan som bara stannade och tog upp vägen för oss andra, att jag satte en rejäl armbåge i sidan på henne och skjutsade in henne i väggen. Gissa om det kändes skönt... =)

Oswald sa...

Aronson, jag betvivlade aldrig att du sa ursäkta...

...vad jag reagerade var att du som 'storstdsbo' (vilket du fann dig tvungen att påpeka att du var) blev så arg och upprörd att du inte kunde bloggsvara som du tänkt, utan istället gick igång på att folk som inte står på högersidan inte visar hänsyn och saker som:
"Du ska väl inte bestämma om jag ska stå eller gå i rulltrappen? Det måste jag väl få avgöra själv?"

Precis som om alla som inte vet om att det är högerregeln som gäller i Stockholm var utsända för att skapa oordning och kaos i ditt (och andra 'storstadsbors') liv.

Det var DEN grejen jag ställde mig frågande till.

Aronson sa...

Nej, Oswald, jag tror inte de gör det med vilje, som något slags "utsända för att skapa oordning och kaos". Men jag är inte lika säker på du att det bara är turister och nyinflyttade det handlar om. I många fall är det stockholmare som helt enkelt inte använder sin hjärna. Och det retar mig.

Att turister sedan inte använder sin hjärna över huvud taget är jag väl medveten om, och arbetar med att försöka förstå och acceptera... ;-)

Och varför skulle jag inte säga att jag är storstadsbo? Det är jag ju! Åtminstone med svenska mått mätt...

Oswald sa...

När mitt riktiga blogginlägg om rulltrappor blir klart kommer den här debatten vara död.
*hahaha*

Klart du får kalla dig storstadsbo om du vill. Frågan var snarare varför du gjorde det just här.

Det är ju knappast så att alla storstadsbor reagerar såhär (vilket du just skrev...ibland är det folk som bor här som har nollkoll på regeln) och då kan man ju undrar varför du använder en mening som:
"Men det här är ett riktigt irritationsmoment hos mig som storstadsbo"?

Återigen är vi tillbaka till min ursprungsgrej...att jag inte kopplar Stockholmarnas besatthet över denna marginella fråga.

Anonym sa...

I löv the subway :) ... Varför bygger man ingen här i Gbg. Det där me leran är bara en myt :)

Jag hatar långsamma cp-vagnar. Varför kan de inte åtminstone köra lite snabbare som i Amsterdam.

I tillägg till den pågående t-bane diskussionen vill jag bara delge intryck och spaningar från NYC där jag var nyligen. Och som du oxå kanske la märke till Oswald förra året?
I NY finns överhuvudtaget inga rulltrappor i t-banan och det är ju för att t-banan går precis under vägarna. Tågen går fö jävligt sällan vilket är oerhört störande. Dessutom noll info om det var problem. Inga fina skyltar ELLER röster som ropar ut när nästa tåg kommer. Jag vågar påstå att Sthlm har en av de absolut bästa och mest moderna t-banorna i världen. Jag har dock endast upplevt några få (Paris, London, NY, Tokyo, Hong Kong) så jag kan givetvis ha tokfel :) . Något annat som slog mig när vi gått runt o shoppat några dagar var att inte en enda affär hade automatiska dörrar. De fina affärerna har tunga svängdörrar(som man får skjuta på själv såklart) och i övrigt är det nästan bara stora järndörrar el liknande. Jag har ingen aning om varför men jag hörde nån förklaring att de inte vill släppa in för mkt kall luft på vintern och varm luft på sommarn. Själv tyckte jag det var både handikappovänligt och ohygieniskt.