03 september 2007

TV-Hösten 2007 - Nu Börjar Det!

Nu börjar det!

Okej, i USA drar inte TV-hösten igång på riktigt förrän om ytterligare två veckor, men här i Sverige och – framförallt – här i bloggen så är det nu officiellt slut på (Heroes/UglyBetty/Dexter)säsongen 2006/2007 vad gäller TV och början på den helt blanka, spännande säsongen 2007/2008.

Jag har ju redan rapporterat vilka nya program vi kan vänta oss under UpFrontWeek i våras, och därefter har jag läst allt jag hittat om dem (en del har ju sipprat ut här i bloggen) och framförallt har jag på olika vägar lyckats få tag i några av dessa programs pilotavsnitt.

Precis som förra året kommer jag därför börja gå igenom alla dessa piloter som jag sett (jag kommer att portionera ut det lite då och då när jag känner för det, men allting kommer att gå att hitta i högerkolumnen, där jag dessutom kommer att försöka rangordna dem) och i år får de såklart både ett omdöme om huruvida jag tror det blir en flipp eller flopp i USA (här hade jag galet fel i fjol) och så ett Popp eller Poop-betyg på vad jag tycker om programmet (något som i fjol också visade sig vara helt omöjligt för mig…jag avskydde Heroes, hade svårt att se hur det skulle kunna bli något me än en pilot av Ugly Betty och hade The Class och Studio 60 som favoriter – ni vet hur det gick med det). Så håll utkik (och titta in ofta) framöver - Pilotprojektet 2007 kommer att dyka upp när ni minst anar det.

Men TV-hösten är såklart inte bara nya serier och inte heller bara amerikanska (även om ni vid det här laget bör veta att det är där mitt och bloggens fokus ligger) sådana. Som ett litet bevis för det så bjuder jag – med stor risk för att missa något - här på tio andra saker än de amerikanska nyheterna som jag on-the-top-of-my-head ser fram emot i höst!

1. Project Runway 4
Det är över ett år sedan säsong tre slutade, och fortfarande vet vi inte exakt när säsong fyra ska starta. "Kvartal fyra någongång" äri alla fall uppgifterna vi har om när Tim&Heidi är tillbaka med TV-världens bästa reality show.

2. Brothers & Sisters 30/9
Det som började som en serie jag inte ägnade mycket energi åt alls har utvecklats till något jag ser allra mest fram emot att se i höst. Familjen Walker drack över 900 glas rödvin första säsongen berättade Matthew Rhys i senaste Attitude, och jag hoppas det blir många, många fler framöver.




3. Ugly Betty 27/9
Jag tyckte det började tappa fart några avsnitt innan det sista (med alla sina fantastiska cliffhangers) men Betty & Co har potential att kunna hålla stilen i en säsong till så jag hoppas att de inte ramlar i Desperate Housewives-fällan!



4. Idol 2007 4/9
Tja, det är väl inget att hymla om eller skämmas för längre. Trots att det knappast kan räknas som nytt eller fräscht längre så kommer jag (som vanligt) att se uttagningarna och skratta åt alla som sjunger illa. Jag kommer (som vanligt) att se semifinalerna och förvånas hur favoriterna knäcks av nervositet och att publiken röstar galet. Och jag kommer (som vanligt) att sitta där så många fredagar som jag kan och se hur fel person åker ut, hur en av de sämsta blir kvar i topp fyra, och hur fel artist vinner. Igen.

5. Grey's Anatomy 27/9
Hajpen är något lägre än efter den fantastiska andra säsongen, och kommer verkligen Shonda Rhimes att palla trycket att skriva två serier samtidigt? Självklart hoppas man på det och självklart hoppas man på flera gråtstunder med sina favoritkaraktärer på TV i höst medan den typiska Grey's Anatomy-musiken ljuder och favoriterna Izzy, Christina eller Bailey gör något kul.




6. Upp till Kamp 3/9
Peter Birros serie om 68-rörelsen i Göteborg är den enda SVT-satsning som jag känner lockar mig i höst. Nog för att jag kommer kolla något på Andra Avenyn (eftersom den spelas in precis bredvid mitt jobb) men en såpopera i femtioelva avsnitt känns bara så 1994.

7. Kitchen Nightmares 19/9
Okej, det kanske verkar som om jag går ifrån reglerna här och lägger till en ny serie…men det är ju bara i den amerikanska tablån. Bara för att restaurangerna är amerikanska så kan ju knappast vi som älskat hans brittiska serie i flera säsonger tycka att det här är nytt? Vi ska bara tycka att det ska bli spännande att se.

8. Dexter/Weeds 30/9
Okej, de här serierna får dela en plats bara för att jag redan sett några av de kommande säsongernas avsnitt...och det jag sett är mycket mycket lovande.





9. Top Model 19/9
Både den amerikanska (såklart!) med Tyra men också den (numera hel)svenska varianten med Vendela kommer som vanligt vara säsongens guilty pleasure.



10. Heroes 24/9
Jo, jag ser såklart fram emot denna serie (och ni som inte sett något ännu men som säger att ni gillar TV ni har tittarplikt i veckan när TV4 drar igång serien från början) men jag kan inte hjälpa att jag var lite, lite besviken på slutet. Risken finns dock att det går över rätt fort efter den 24 september.

…och så kommer jag såklart se How I Met Your Mother, Desperate Housewives, House, CSI och CSI:NY också. Prison Break (som har fördelen av att dra igång alltihopa den 17/9) är jag i dagsläget däremot jäkligt skeptisk till. They have a lot to prove! Dessutom dyker det ju alltid upp en massa brittiskt nytt, gammal och sevärt som jag också måste se, men som jag har noll koll på nu. Hur spännande som helst.

Nåväl. Det var startskottet det. Vi får se hur många som är med till slutet.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker serierna börjar SENT!
Jag längtar så efter Bettan, DH och GA.

Anonym sa...

Tips:
Californication.
David Duchovny är faktiskt riktigt, riktigt bra!

Oswald sa...

Jodå, jag ser på Californiacation, men jag räknar inte den till TV-hösten 2007 eftersom den tillhört sensommartablån i USA.

Dessutom är jag inte riktigt övertygad om dess storhet... :)