20 december 2009

00-talet: 11. Push the Button med Sugababes

Jag kan säga direkt att Sugababes har varit en av mina absoluta favoritpopgrupper under 00-talet, så att de skulle ha med en låt här på listan var självklart från början. Vilken det skulle vara – eftersom jag ju satt upp mina egna regler om att varje artist bara får ha med en enda låt på listan – var däremot svårare.

Jag älskade Overload, deras första singel, och hela grejen med att de post-Spice Girls var en tjejgrupp som såg lite udda och streetsmarta ut (jämför det med dagens uppställning av samma grupp där ingen av dessa tjejer är kvar). Jag gillade Freak Like Me, About You Now, Red Dress och Hole in the Head – men absolut närmast att ta platsen som 00-talets 11e bästa låt var Round, Round. Varför? Jo, för att den och dess video har jag så sjukt starka minnen till!



Det var nämligen den vi spelade sönder på Wedis svensexa när det begav sig (10 heterograbbar framför en gigantisk datorskärm (minns ni hur stora de var) stirrandes på en olagligt nedladdad avi-fil (före YouTube, ya know) av följande suveräna video...jag antar att de gillade brudarna mer än låten och videon som var min besatthet) vilket var en av mina första svensexor och bröllop som jag verkligen minns i detalj. Bröllopet är fortfarande kvar och slåss i toppen av de roligaste bröllop jag varit på, och den här posten kunde kanske ha handlat om alla dessa oändliga kyrkbröllop jag bevistat under 00-talet...och hade kanske kunnat mynnat ut i nån form av lista över vad ett lyckat respektive misslyckat bröllop ska innehålla (grundregel ett: se till att det finns vin hela middagen).

Men nä. Round, Round fick stryka på foten för Sugababes kanske absolut bästa singel, Push the Button, vilket osökt för oss in på prylarna vi använt och varit besatta av på 00-talet.

Tittar man på listan över vad som varit Årets julklapp under decenniet så får man en ganska skev bild av en extremt bakåtsträvande tioårsperiod (spikmatta, ljudbok, mössa, verktyg, kokbok) möjligen med undantag för pokersetet (fast det var ju på nätet pokerspelet exploderade) och platt-TVn (jag har fortfarande min gigantiska 36"s tjock-TV kvar), men verkligheten är ju en annan.

Allting går dock att sammanfatta mycket enkelt och 00-talets pryl är självklar: Mobiltelefonen. Tittar du på mobilen så får du allt annat på köpet.

När vi gick in i 00-talet var fortfarande telefonerna rätt klumpiga, folk hade dem i bältet och antennerna var kruxet för de var alltid i vägen – när vi lämnar det är telefonerna tryckkänsliga handdatorer (gud vad jag saknar min iPhone) där själva talet och ringandet kommit i andra hand.

Telefonen gick från att vara "som en fast telefon fast mobil" till att bli en leksak med färglada utbytbara skal och blev först mindre, mindre och mindre till man tillslut knappt kunde trycka på knapparna. Sen dök iPodarna upp och var ännu mindre och färggladare, vilket såklart snabbt fixades till så samma sak fanns i telefonerna. De tradiga gamla ringsignalerna byttes mot mp3or som du kunde köpa direkt ner i telefonen. Digitalkameran gjorde sitt intåg och *poff* strax tävlade mobilerna om hur många megapixlar man kunde klämma in och hur bra blixt man kunde ha, och när det mobila bredbandet forsade fram som en löpeld blev telefonerna såklart surfvänliga och fick större skärmar. Spelmarknade exploderade via stora konsoler som Wii, Playstation 3 och X-box...men mobilerna kontade såklart och byggde portaler där du kunde ladda ned förströelsespel för tunnelbanan rakt in i luren.

Sammanfattning; mobiltelefonen är helt ohotat 00-talets mesta pryl.



00-talet blev lika prylrikt som decennierna före det – men det mesta gick att få rakt in i mobilen...eller snarare "the User Equipment" som vi kallade det på jobbet i all teknisk dokumentation...som du hade i fickan. Allt var ett knapptryck bort och Push the Button med Sugababes var decenniets 11e bästa låt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Oj vad glada vi blir att se att vi stannat i topp!

M&J

Oswald sa...

Alltid! Legendariskt. :)

Anonym sa...

Gamla Sugababes <3

Anonym sa...

Gamla Sugababes <3