30 januari 2007

Filmrecension: Hata Göteborg!

Hata Göteborg!
Robert Lillhonga, Sverige

Johan berättar om sin sista sommar med sina barndomsvänner i Helsingborg. Sommaren efter studenten då gänget splittrades. Sommaren så Svantes kusin Isak från Göteborg kom på besök och allting förändrades.

Om jag varit Robert Lillhonga skulle jag nog reagerat sämre när jag såg Farväl Falkenberg (Lillhonga var på den visningen jag såg och berättade efteråt att han älskar Farväl Falkenberg "Det är ju coolt med ortsnamn i titeln!"). Hata Göteborg spelades in sommaren 2005 (alltså samtidigt som Farväl Falkenberg…men den filmen hade större budget och fick distribution snabbare) och både filmiskt (grovkornigt och lite amatörmässigt men vackert foto) och tematiskt är filmerna otroligt lika. De handlar båda om manlighet och att hitta sig själv sista sommaren efter gymnasiet i hemstaden, då någon i gänget kommer tillbaka efter en resa.
Manligheten filmerna skildrar är dock väldigt olika: Där grabbarna i Falkenberg är mjuka och nördigt flummiga (med en otvetydig homoerotisk underton) så är flera av grabbarna i Helsingborg stenhårda machokillar livrädda för att bli kallade för bögar.
Skojigt nog är filmerna ungefär lika bra.
Farväl Falkenberg må vara den mera udda, konstnärligt nyskapande av de båda…men många skulle nog hålla Hata Göteborg som den bättre på grund av sitt raka berättande (Lillhonga berättar att för honom är det framförallt historieberättandet som är det intressanta…inte själva filmandet) och sin okomplicerade historia.
Skådespeleriet känns genomgående äkta (bara någonstans känns replikerna lite forcerade…faktiskt mest från Göteborgska Isak som är utbildad skådespelare), och även om min (och de flesta i publikens) favorit är MBD-Svante – enligt regissören en 30årig reklamare med två barn – så är det "Nic and the Family"- Nicholaj Schröder (Japp, han med "Hej, hej Monica") som imponerar mest. Ni kommer inte tycka bättre om honom efter denna filmen…men den här gången kommer ni hata honom för att han spelar den osäkra och våldsamma Tillander så jäkla bra…inte för att han sjunger irriterande.
Slutligen titeln då… Den är en dubbelbottnad blinkning till Isak som kommer och ställer saker på sin spets, och till fotbollshuliganismen som är en stor del av berättelsen. "Hata, hata, hata Göteborg!" är en populär ramsa bland de som inte håller på IFK Göteborg – så populär att salongerna som visar filmen under festivalen har polisbevakning (regissörens namn, telefonnummer och bild ligger ute på nätet eftersom det spridits ett rykte om att filmen dissar Änglarna). En upprörd kvinna i salongen undrade hur Lillhonga ändå kunde välja ett sådant provocerande namn…något regissören galant parerade med att "visningarna av filmen såldes slut snabbast på hela festivalen…men ni hade inte suttit här om filmen hetat "Johans sista sommar"".
Smart tänkt…och om filmen kommer upp på svenska biografer (den har DVD-distribution, men inte bio distribution ännu) blir det inte bara ytterligare en bra svensk film på bio i vår – regissören lär dessutom kunna tjäna en förmögenhet på t-shirts…

7 resor till Helsingör av 10 möjliga
.