15 december 2009

00-talet: 16. Halfway Around The World med A*Teens

Jominsan. Alldeles på riktigt. A*Teens gjorde faktiskt decenniets 16e bästa låt!

Visst känns hela grejen med ABBA-teens märkligt mycket en nittiotalsuppfinning idag, och visst känns ABBA väldigt slitna nu efter otaliga år av hajp, filmer, covers, Madonna och Mamma Mia, men A*Teens var när de dök upp ett litet ställningstagande för mig. Jag minns att just ABBA Generation var en av de första skivorna som jag (efter ett årtionde av britpop och ett totalt förnekande – slightly överdrivet, men dock – från min sida att jag även parallellt gillade Steps och Kylie) helt öppet orkade deklarera att "jag är så pass gammal och säker på mig själv just nu att jag inte tänker mörka att jag gillar A*Teens och har köpt deras skiva" vid fikabordet på jobbet. En komma-ut-stund i det lilla…

Nu är ju inte Half Way Around the World en ABBA-cover, utan snarare en alldeles perfekt poplåt från andra skivan Teen Spirit (som ju också innehåller trevliga Upside Down). Soundet och produktionen må vara daterat, men i övrigt är det en låt som artister förmodligen skulle döda för att få ställa upp med i Melodifestivalen 2010 med. Dessutom är stunden i videon då de där ramarna välter och det visar sig att de står bredvid varandra mot slutet fortfarande helt genial i mina ögon.

…och på tal om Half Way Around the World. 00-talet blev för mig personligen det mest beresta någonsin. Nä, jag skulle aldrig, aldrig försöka påskina att jag reser/har rest mycket – men för att vara så flygrädd som jag är så tycker jag ändå jag har lyckats rätt bra. Här är mina fem toppar från 00-talet.

1. London
Jag har varit i London så många gånger på 00-talet att jag tappat räkningen. På riktigt. I början var det Wedis (jag är fortfarande imponerad över att vi hann i stort sett varenda turistfälla och sevärdhet på en vecka) och Ante (bilolyckan vi var med om är förmodligen det tillfälle jag varit närmast att dö i hela mitt liv – men lyckligtvis finns det roligare minnen som sunkpuben i Camden, mystiska boenden och White Room). Sedan blev det jobbfolk. Och därefter blev det traditionsenliga jular med FF (ingen klarar Londonshoppingen så effektivt som vi) och somrar med Ronny (den där London Pride-dagen som slutade med BWO på deras hotell kan vara en av de roligaste dagarna under hella 00-talet) och tillslut hade jag varit där med typ alla jag känner (nästan). Min fjärdehemstad trots att jag aldrig bott där. Jag längtar alltid tillbaka.

2. New York
Att jag klarat två resor över Atlanten samma decennium är helt otroligt – speciellt som den första turen dit (fast hem) med jobbet var bland det mest jävliga och turbulenta jag upplevt. Andra resan var dock en dröm. Den där veckan på Lower East tillsammans med Hilda, FF och Mie var kanske den roligaste resa jag någonsin gjort. SatC-turen, hotellbarer, fantastiska restauranger och shopping in mass. Ljuvligt. Ni kan läsa om det här.

3. Peking
Kinesiska muren kan vara det enda turistfällan som verkligen håller måttet. Att stå där smått bakfull en strålande, kall dag är ett minne för livet, även om hela resan med dubbel-E och favvo-P och resten av jobbet var en upplevlse utöver det vanliga. Marknaderna! Maten! Den förbjudna staden! Jan-Ove Waldner! Kina är riktigt coolt.

4. Istanbul
Magsjukan var sådär, och den där middagen på "James Bond-ön" var en plåga, men Istanbul som plats var galet fascinerande, myllrande, annorlunda och klart något som man borde besöka igen.

5. Danmark
Den där påsken 2005 (var det väl?) i Köpenhamn är legendarisk. Vi såg Erasure, stannade några dagar extra, insåg att allt var stängt och det flaggades på halv stång på Långfredagen ("Vem har dött?" "Jesus!") och tillbringade därför dagen på en uteservering i Kristiania och kvällen på diverse böghak. Riktigt roligt.

…sen får man inte glömma en galet skoj James Bond-lek i Prag, en rolig Eurovisionvecka i Finland (fast den och alla Melodifestivalstäder kommer jag snudda vid senare under den här nedräkningen), drinkar vid polen på ett lyxhotell utanför Lissabon, de fantastiska städerna (som Positano) på Amalfikusten…och alla tågresor mellan Göteborg och Stockholm var och varannan helg under 3,5 år.

Jag hoppas 2010-talet blir minst lika berest. Första stoppet blir Barcelona i april!



Det blev en del rest för underteckand under 00-talet, men det stoppar inte att de svenska ungdomarna i A*Teens gjorde Halfway Around The World – 00-talets 16e bästa låt. Och ja. Jag menar det.

4 kommentarer:

Ronny sa...

Hurra! Hurra! Så oväntat roligt att den här var med, love it!

FF sa...

Hipp, hipp, hurra, hurra, hurra!

Anonym sa...

En toppenlåt! Minns att jag älskade den här sååå mkt! :)

Pär sa...

Hm. Oväntat är kul. Men i min lista är den INTE med.