28 januari 2007

Filmrecension: Linas Kvällsbok

Linas Kvällsbok
Hella Joof, Sverige

Lina går i nian och är allting som börjar på bokstaven O - okysst, okul, osnygg och oskuld. Hon är egentligen kär i Ivar (som har gulligt krulligt hår, sjunger i kör och bor med sina "kulturföräldrar" på en husbåt) men eftersom han bara går i sjuan så går det ju inte att erkänna. Istället blir hon ihop med sin bästa kompis Theas killes bästa kompis hockey-Danne (som går på gymnasiet där man får snusa på lektionerna) och bestämmer sig i sin riktiga dagbok (tillskillnad från den där fejkade som man låter kompisar läsa där allt är orgasmer och jättejättebra) kallad Linas Kvällsbok att Danne är killen hon ska bli av med några ord på O med.

Ända sedan Moodyssons småflator drack O’boy har svenska ungdomsfilmer lanserats som "Den nya Fucking Åmål"! snacka om att skrika "vargen kommer!" en gång för mycket…för nu när den bästa ungdomsfilmen sedan Fucking Åmål verkligen är här så vet man inte riktigt vad man ska skriva… Kanske kan man fundera kring att det behövdes en dansk, svart kvinna (underbara Hella Joof som gjorde danska bögrullen "En Kort En Lång" med Mads Mikkelsen häromåret) för att göra denna färgexplosion, som förmedlar tonårstidens stora känslor och starka färger lika mycket i bild som i handling. Fotot och bildlösningarna är helt enkelt magnifika för att vara en svensk ungdomsfilm! Kanske kan man förbehållslöst hylla de unga, fantastiska skådespelarna, där "Lina", "Ivar", "Carro" och "Danne" torde bli minst lika hyllade som de som var med i Åmål. Man kan också hylla Emma Hamberg som skrivit boken och filmmanuset och som tagit med föräldrarna på ett sätt som känns äkta i en ungdomsfilm…och så kan man vara grymt avundsjuk på dagens kids som får sådana här filmer gjorda till sig när de är i tonåren.
Bara en sån sak som att en av de vanligaste återkommande replikerna i filmen är "Spydde jag på dig?" Kan det bli mera tonårsfylla?
Det må vara en synnerligen heterosexuell film tematiskt – men jag lovar att alla sexualiteter kan känna igen sig i de universella problemen…och där finns gott för ögongodis till femtonåriga killar och tjejer vad de än föredrar att ligga med eller fantisera om (just fantasier är ett stort tema i filmen och det är sjukt kul gjort).

Filmen har premiär på biograferna på fredag och jag bara hoppas att tidningarnas recensenter kunde varit (eller var) med på den premiärvisning med 700 pers på Draken som jag var på (och inte en av de där vanliga trista pressvisningarna där 15 pers sitter utspridda och knäpptysta med stenansikten). De femtonåriga brudarna bredvid mig var verkligen med i filmen och småhojtade saker som "Han hör inte dig! " eller "Men gud vad taskigt! Hur kan hon!?" så snacka om att träffa precis rätt till sin målgrupp… Får den här filmen mindre publik och sämre betyg än Helena Bergströms "Se Upp för Dårarna!" (som ju också är en svensk film av en kvinnlig regissör som går upp i februari) så är det något allvarligt fel med svenskarnas filmsmak.
Ni kanske har sett det förut (rent storymässigt är det en klassisk boy-meets-girl) men inte så här bra – inte sedan Fucking Åmål!

8 färgpennor i ett knippe av 10 möjliga =
.