Visar inlägg med etikett SpotifyPlaylists. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett SpotifyPlaylists. Visa alla inlägg

24 juni 2011

Midsommarskivan 2011!

Oswald proudly presents (för TOLFTE året i rad) Midsommarskivan!
(fast numera snarare ”Midsommar-listan” – but what is a name?)



Vad är Midsommarskivan?
I elva år nu har jag gjort en skiva varje år kring midsommar.
Det började som en present till en polare som fyller år och gick i början helt ut på att försöka gissa vilka låtar som skulle bli stora just den sommaren.

Vilka låtar brukar hamna på midsommarskivan?
Låtarna som vi kommer minnas från sommaren 2011, dvs låtar som redan är hits, låtarna som jag tror kan bli hits och låtar som kanske inte blir hits men som jag gillar just nu och kommer förknippa sommaren 2011 med för all framtid. Alltid en enda salig, tvångsmässig blandning. Som en Absolute Music där Oswalds Popcorn varit inne och petat lite och plockat bort hårdrocken och pillat dit nån konstig schlager eller elektropop. Spotify begränsar ju såklart utbudet något (så här finns ingen The Sound of Arrows, Cher Lloyd, PetshopBoys-mix av The Hidden Cameras, Alec Saidac eller Richard X-mix av Belle & Sebastian – låtar som annars går varma hos mig just nu) också.

Vad har hänt i år?
Förra året ersattes CD-skivan alltså med en Spotify-lista, och självklart har det förblivit så detta året. Jag har nu dessutom helt lämnat arvet från nittiotalet bakom mig och inte stannat vid CD-skivans tidigare låtantal runt 22-23 och istället – för att tvinga mig själv till någon form av begränsning – bestämt mig för 35 låtar (vilket iofs är mindre än tidigare års dubbelskivor med runt 50 låtar).
Jag har dessutom för första gången lite medvetet i år styrt bort från de värsta sommarhitsen som jag verkligen inte klarar av (Basshunter, Sean Banan, Sak Noel) eller låtar som kanske är hits som jag inte själv lyssnat på särskilt mycket till förmån för lite mera Oswald-feeling över alltihopa. Med det inte sagt att jag älskar allt – men här finns inget som jag direkt avskyr.

Hur har det låtit tidigare år?
Tja, vill ni läsa om vilka låtar som varit med kan ni göra det genom att klicka här - men mitt förslag är att ni istället klickar på bilderna här nedan och på så sätt får upp motsvarande års låtlista i Spotify! Min favorit kan vara 2004 då jag tycker jag lyckades riktigt bra (det var en dubbel-CD det året) men jag tycker faktiskt de flesta håller än!




















































Så. Då fattas bara en sedvanlig genomgång av årets utvalda låtar för den extraintresserade (och lämpligt nog följer det en sådan precis här nedan) och så självklart länken till årets lista.

Midsommarskivan 2011

Då kör vi.

1. Veronica Maggio – Välkommen in
Möjligen inte fröken Maggios största sommarhit, den kommer senare, men vem kan motstå att öppna en skiva med en lägenhetsfestlåt som heter Välkommen in? Sätter en sommarsval partyton direkt!

2. Eric Amarillo – Om Sanningen Ska Fram
redan i påskas utnämnd till årets sommarhit av undertecknad, och redan på långfredagen deklarerad gjuten på den här skivan. Visst är det den här låten ni kommer minnas från sommaren 2011 vare sig ni vill det eller inte. En låt man älskar att hata. Alltså en äkta sommarhit.

3. Alexandra Stan – Mr Saxobeat
Ytterligare en sådan där enorm sommarhit som man egentligen inte riktigt vet vem som älskar – men som ändå finns där på radio och i toppen på olika listor..

4. Swedish House Mafia – Save the World
Sommaren (liksom av resten av) 2011 är en väldigt dansig tid, det kommer ni snart märka när ni lyssnar på den här skivan om inte annat, och i täten går några svenska DJs som är på väg att ta över världen. Och tydligen rädda den.

5. Coldplay – Every Teardrop is a Waterfall
Eftersom Chris Martin & Co på tisdag intar Slottskogen i Göteborg så är de (då de dessutom har med sig en av de få gitarrbaserade hitsen den här sommaren) självskrivna på den här skivan.

6. Viktorious – Killing the Fun
Medan Sugerplum Fairy-Jonas knäcker extra i Le Kid passar hans bandkamrater på att göra solokarriär och bäst gillar jag fantastiska Viktorious vars sköna EP är ett gjutet sommarsoundtrack för mig. Här är singeln.

7. Patrick Wolf – House
Jag har gillat Patrick Wolf sedan The Magic Position, men efter en magisk konsert på Way Out West 2009 så började jag dyrka den här killen. Hans nya skiva Lupercalia är en av årets bästa hittills, och senaste singeln House är lika underbar som sin video. Så galet självklar här. Och glöm inte lyssna på hela skivan.

8. Timbuktu – Resten av ditt liv
Lite reagge-vibbar hör sommaren till och i år görs de bäst av kommande ”Så Mycket Bättre”-delegaten Timbuktu. ”Jag hoppas att du aldrig någonsin igen kommer att komma ihåg en PIN-kod” är en av de geniala raderna i årets bästa, bittraste disslåt.

9. Jedward - Lipstick
Dags att öka tempot igen med det ESC-bidrag som fick Sveriges 12a i Düsseldorf. Alla de tio dagarna där är pudrade med ett romantiskt, lyckligt skimmer för mig, men stunderna med Jedward (både när de var på och av scen) var några av de bästa.

10. Eric Saade - Popular
Mer "schlager". Jag har älskat den här Kempe-schlagern sedan första gången jag hörde den i september 2010 och få låtar kommer vara så mycket 2011 för mig (och alla landets dagisbarn) som den. Trots att den varit med ett tag så var den självskriven här – inte minst på grund av minnena från nämnda Düsseldorf där det var den som spelades mest på Euroclub.

11. Britney Spears – I Wanna Go
Bästa låten på Brittans senaste skiva blev sommarsingel och passade utmärkt på den här danstunga midsommarskivan.

12A. Nicola Roberts – Beat of My Drum
Hade Girls Aloud-brudens fantastiska, Diplo-producerade trumvirvelhit funnits på Spotify hade den legat precis här. Nu gör den ju bara det på min dator, så tills någon tar sig i kragen och plockar den från brittiska Spotify till svenska får ni nöja er med…

12B. Robyn – Call Your Girlfriend
…Robyns senaste singel. Inte en sommarhit i klass med förra årets Dancing on My Own kanske, men med en otroligt snygg video släppt precis innan midsommar kändes den gjuten här. Och Robyn är ju alltid Robyn.

13. Taio Cruise feat. Kylie - Higher
Ännu en låt som funnits med bra länge, men som jag fortfarande blir lika glad av varje gång den dyker upp i nån obskyr reklamfilm på TV, och som får stå för skivans obligatoriska Kylie-inslag.

14. Le Kid - America
Ingen trodde väl att jag skulle kunna göra en lista utan Le Kid? Speciellt inte i år när världens bästa America är sommarsingel och borde ligga överst på varenda popälskande människas "köra-till-stranden-med-bilstereon-på-högsta-och-rutorna-nedvevade"-lista.

15. Linda Sundblad - Intim
Att jag däremot skulle ha med en låt med Linda Sundblad förvånar i alla fall mig - jag har inte gillat henne alls tidigare - men den här nya elektroniska musiken på svenska som hon börjat med är helt min påse.

16. 047 feat Lisa Pedersen – Everything’s Fine
Vemodig, men fantastisk, myselektro från Göteborgsbitpoparna i 047 kändes som ett självklart inslag på den här skivan. En låt jag aldrig verkar tröttna på och som fler borde upptäcka.

17. Gravitonas – Everybody Dance (Roma Kenga Radio Edit)
Gravitonas verkar ha svårt att få till en hit i Sverige, men i min iPhone är den här mixen av senaste singeln en av försommarens mest spelade låtar.

18. Therese – Remedy
Vid det här laget märker ni aknske att jag gett upp variationen på årets skiva och kör fullt ut på den rådande elektroniska danstrenden. Här är vår svenska klubbdrottning Therese, som legat lågt ett tag, men är tillbaka med en snygg klubbrökare.

19. The Saturdays – Notorious
Jag ser det som mitt kall att hålla den sorgligt slokande brittiska tjejbandsfanan högt och då Girls Aloud är på is, Sugababes en katastrof och de flesta andra band upplösta, så får ni hålla tillgodo med det här gänget som fortfarande försöker.

20. Take That – Love, Love
Klart att en av de bästa låtar det återförenade pojkbandet kläckt ur sig som samtidigt är soundtracket till en av sommarens bästa popcornfilmer måste vara med här.

21. Eric Saade feat J-son – Herats in the Air
Två Eric Saade-låtar på samma midsommarskiva kan verka lite överdrivet, men killen är väl (vad man än tycker) en av de hetaste akterna på stadsfestivalerna i sommar och hans schlageruppföljare är ju klart bättre än vad man förväntat sig.

22. Orup – Huddinge (Le Kid Version)
självklart kan jag inte låta bli att plocka med en Le Kid-pimpad, pet Shop Boys-doftande Stockholmsdänga från min barndomshjälte Orup. Så är det bara.

23. Timoteij – Het
Som jag skrev i början ska den här listan ha något för alla, och nu vet jag i alla fall några killar som blir glada. Den här hurtiga schlager-rejecten från Skaras mest rågblonda kvartett gör mig lika lyckligt schlagerglad varenda gång det upphottade Kom-introt drar igång.

24. Lili & Susie feat Diamond Dogs – Bailamor
Mera schlagertanter som försöker få till en sommarhit. Det här är en guilty pleasure av stora mått, där det Army of Loverska ”beep beep”-partiet på egen hand garanterade en plats på den här skivan. Och såklart för den sköna sommardumheten att sjunga saker som ”baila bailamor vi ska dansa i naaatt” i refrängen så klart.

25. Mohombi feat Nicole – Coconut Tree
Ännu ett önskemål som får utdelning på årets Midsommarlista. RedOnes variant av en sommarhit är dock onekligen en härligt romdoftande koksdrink med fröken Scherzinger som färgglatt paraply (med listans skönaste öppnings-prata).

26. Stella Mwangi – Lookie Lookie
Den här Midi, Maxi & Efti-blingade danslåten har inte mycket gemensamt med norskans schlagerfiasko, utom möjligen ett upprepat ord i titeln, vilket absolut inte är mig emot. Det här gillar jag mycket, mycket bättre. Shake whatever you got!

27. Jennifer Lopez feat Pitbul – On the Floor
Skivans mest uttjatade megahit? Kanske. Men Lambada-samplingen gör den ju nästan obligatorisk här och reklamradiostationerna lär veva den tills vi andra plockar fram luciasärkar.

28. Lucenzo feat Big Ali – Danza Kudro
Urtypen för musik som går i bakgrunden om och om igen på ett svenskt after beach-party 2011. Samma låt har i skrivande stund fyra av platserna på iTunes topp 200. VSB.

29. Lucía Pérez – Que Me Quiten Lo Bailao
Årets största guilty pleasure för undertecknad, medplockad på den här listan som en hyllning till tio dansande dagar i Düsseldorf där sommaren och paraplydrinkarna var närvarande redan i tidig maj. Ni vet alla vilka ni är som den här låten är tillägnad!

30. Serenades – Birds
Jag har aldrig varit något superfan till varken Markus Krunegård (när han inte gör duetter med Jöback) eller Shout Out Louds – mera respektfullt nickandes förstående till varför folk gillar dem – och det är lite samma med Serenades och deras TV3-reklamhit Birds. Men surfsomrigt är det ju till absurdum och en liten indievibe är ju nice bland allt dansande här.

31. SOL Stat & Orchestra Live – Say Hello
Sista låten att hamna på skivan. Adderad igår och därför den låt jag hunnit smaka på minst. Men nog känns det som den ligger bekvämt precis här där den ligger på listan – för att inte tala om i öronen en solig dag på någon strand med sand i obekväma hudveck?

32. Daniel Adams-Ray – Förlåt att jag aldrig sagt förlåt (Remix)
Jag funderade ett tag på att stoppa in ännu en Veronica Maggio-hit här, då Jag Kommer (liksom Lopez On the Floor) lär vevas hela sommaren trots de flesta tröttnat och en ny singel släppts…men tillslut föll valet på den här behagligt korta, emn vackra, Daniel Adams Ray-låten som bör tilltala samma lyssnare.

33. Rye Rye feat. Robyn – Never Will Be Mine
Be Mine är sex år gammal och fungerar fortfarande alldeles utmärkt som grogrund för en hit. Lika vacker nu som då!

34. Chris Medina – What are Words
Jag har ingen relation till American idol-deltagaren Medina, men låten lär köras sönder på reklamradiostationerna och ligger ju etta på iTunes på självaste midsommarafton 2011. Klart man får vara med här då.

35. Adele – Someone Like You
En av årets vackraste låtar på en av årets bäst säljande skivor med årets kanske största artist internationellt sett – klart Adel och hennes undersköna Sarah Dawn Finer-doftande superballad som äntligen släppts som singel ska få avsluta den här listan.

Tja, det var det. Klart alla saknar något. Här har ni några som var på gång men som inte kom med men feel free att komplettera listan lokalt som ni vill och meddela gärna här i bloggen vad ni tycker borde in (vad som borde bort lär det säkert finnas minst 35 olika förslag på) på årets lista.

Det var allt. Nu blir det saltvatten, sill, öl-i-gräset, sju sorters blommor, jordgubbar, barn, svenska flaggor, grilldoft, sol och snaps i en salig blandning.

TREVLIG MIDSOMMAR!

25 juni 2010

Midsommarskivan 2010!

Oswald proudly presents (för ELFTE året i rad) Midsommarskivan!
(fast nu i något ny kostym)



Vad är Midsommarskivan?
I elva år nu har jag gjort en skiva varje år kring midsommar.
Det började som en present till en polare som fyller år och gick i början helt ut på att försöka gissa vilka låtar som skulle bli stora just den sommaren.

Vilka låtar brukar hamna på midsommarskivan?
Låtarna som vi kommer minnas från sommaren 2010, dvs låtar som redan är hits, låtarna som jag tror kan bli hits och låtar som kanske inte blir hits men som jag gillar just nu och kommer förknippa sommaren 2010 med för all framtid. Alltid en enda salig, tvångsmässig blandning.

Vad har hänt i år?
CD-skivan är stendöd och istället har projektet tagit formen av en - eller snarare två - Spotifylistor. Det finns en lite kortare lista som i mångt och mycket påminner om tidigare års skivor (skillnaden är såklart att låtar som inte finns på Spotify som de med ceo, Vengaboys, Sarah Dawn Finer, Tove Styrke, Agnes&Björn etc automatiskt är diskvalificerade) och sedan finns det en (rejält) större lista som är byggd efter exakt samma princip som den lilla/tidigare års CD-skivor...men som har noll begränsningar på antalet låtar.

Hur har det låtit tidigare år?
Tja, vill ni läsa om vilka låtar som varit med kan ni göra det genom att klicka här - men mitt förslag är att ni istället klickar på bilderna här nedan och på så sätt får upp motsvarande års låtlista i Spotify! Min favorit kan vara 2004 då jag tycker jag lyckades riktigt bra (det var en dubbel-CD det året) men jag tycker faktiskt de flesta håller än!











































Så. Då fattas bara en sedvanlig genomgång av årets utvalda låtar för den extraintresserade (och lämpligt nog följer det en sådan precis här nedan) och så självklart länkarna till årets Midsommarskiva och dess lite fetare syskon.

Midsommarskivan 2010

Midsommarskivan 2010 (Extended Version)


Sådär. Här har ni anledningen till att det ser ut som det gör:

1. Yolanda Be Cool & DCUP – We No Speak Americano
Ingen svensk sommar – och självklart ingen riktig Midsommarskiva - utan minst en sådan här klistrig uppoppad gammal stenkaka snurrandes på varenda reklamradiokanal. Gjuten öppning från första gången jag hörde den.

2. Kent – Gamla Ullevi
Afrikanska trummor, elektrodisco, Jocke Berg, "en lönehelg som exploderar utanför ditt fönster", mmmm-refräng, visslad slinga, Kent-sväng. Den här låten har allt det där jag hoppas den här sommaren också kommer att ha.

3. Alexandra Burke feat Pitbul – All Night Long
Ännu en låt som mina öron tyckte luktade Midsommarskiva första gången den dök upp. En av få låtar som blivit bättre med ett rap-parti i sin singelversion.

4. Kylie Minogue – All the Lovers
Kylie har haft med en hel del (mer eller mindre bra) låtar på Midsommarskivorna genom åren och när en av världens största bögikoner inom kommersiell popmusik är tillbaka med det hon gör absolut bäst - Poserings-disco! – så är hon alltid välkommen tillbaka här också.

5. Lady Gaga – Alejandro
Det känns lite märkligt med tanke på hur hon dominerat popmusiken de senaste åren, men det här är faktiskt Gagas debut i de här sammanhangen. Och även om hon kanske släppt bättre låtar så har hon nog inte släppt en mer perfekt sommarlåt.

6. Lena – Satellite
Den här svängiga popkrumeluren med sin lustiga engelska dialekt kom, sågs och segrade i Oslo, och blev en jättehit i stora delar av Europa på kuppen. Heja Tyskland!

7. Le Kid – Mercy, Mercy
Faktum är att den här låten låg med på den officiella (dvs den jag plockade med mig på min egen midsommarfest) skivan förra året, men fanns inte med på den skivan som nämndes i bloggen, eftersom jag officiellt sett inte hade låten… Nu är dock mitt svenska favoritband med alldeles, alldeles på riktigt.

8. Robyn – Dancing on My Own
Fembot Schmembot! Det är ju det här sköna, argare syskonet till With Every Heartbeat som kommer föra tillbaka Robyn till världens topplistor.

9. Scissor Sisters – Fire with Fire
Den The Killers-doftande förstasingeln från årets hittills bästa skiva finns såklart med här också. Jag älskar Scissor Sisters. Om någon mot förmodan missat det.

10. Oskar Linnros – Från och med Du
Sveriges mest sönderkramade artist just nu gör egentligen ingenting som inte Orup/Scocco/LeMarc gjorde för tjugo år sedan – men det honom inte till en mindre trevlig bekantskap.

11. Kent – Skisser för sommaren
Dubbel A-sida = dubbel medverkan på Midsommarskivan. Klassisk kent-låt med la la la-refräng som kommer bli toppen under sommarens konsertturné.

12. Johnossi – What's the Point (Bassflow Remix)
Jag är ingen super-fan av 2009 års Årets Grupp enligt P3 Guld, men i den här remixen blir deras senaste singel suverän indiepoprockdisco att hoppa bort sill-koman till.

13. David Guetta feat Kid Cudi – Memories
När jag recenserade stekarnas nya superidol David Guetta i QX för ett gäng månader sedan var det den här Moby-blingade, nyblivna singeln som jag aldrig kunde få ut ur huvudet.

14. Kelly Rowland – Commander
Mer David Guetta och kombinationen från förra årets stora, stora sommarhit – klart låten ska med här: Kuriosa: Jag gillar verkligen Kelly Rowland – fast mer som programledare än artist. Och jag skulle älska henne ännu mera om hon (som det ryktas) blir en av domarna i amerikanska X-Factor.

15. Rasmus Seebach – Natteravn
Nu kommer vi in i ett stim med danslåtar som redan är megahits i Sverige och först ut är den gamla schlagerikonen Tommys son, vars låt blivit en av de stösta danskspråkiga hitsen i Sverige sen Sanne Salomonsens glansdagar.

16. Edward Maya feat. Vika Jigulina – Stereo Love
Kommer den här dansiga dragspelsslingan hålla hela sommaren trots att den pikade redan innan skolavslutningarna?

17. Stromare – Alors On Danse
Det jag gillar bäst med den här franska pop-housen är inte de blippiga ljuden utan Stomares extremt loja sätt att sjunga. Väldigt alldeles-för-varm-i-solstolen-ish.

18. Ke$ha – Your Love is My drug
En av de bästa låtarna från C-Britneys debutplatta kommer spelas en hel del i bilstereos på vägen till stranden i sommar.

19. Katy Perry feat Snoop Dogg – California Gurls
Jag har aldrig förstått Katy Perrys storhet, men på den här skivan plockar jag som bekant med stora sommarhits som jag inte själv gillar…

20. Shakira – Waka Waka (This Time for Africa)
Eftersom det ännu inte släppts några vuvuzela-hits så får Shakira bli påminnelsen om att det faktiskt var fotbolls-VM 2010 när vi ser tillbaka på låtarna på den här skivan.

21. Train – Hey, Soul Sisters
Efter en överdos av danshits (som verkar vara grejen i år) kände jag att skivan skulle må bra av lite klassisk gitarrbaserad åka-till-stranden-musik…och då kvittar det att den här låten redan passerat sitt bäst före-datum…

22. Ola – Overdrive
…eller att den här låten har ett bättre B-sidesyskon (som finns på Midsommarskivans långa version) som inte känns lika parodiskt mycket sommarlåt. Sådana här låtar måste finnas på den här skivan varje år! Och jag gillar ju Ola.

23. Darin – Can't Stop Love
Och nån låt ska vi väl har med som påminner om det där jäkla bröllopet också (och om hela den tsunami av bröllopslåtar som dominerade listorna kring Midsommar 2010)? Sarah Dawn Finers Kärleksvisan finns inte på Spotify och inte heller bidraget från Björn Skifs & Agnes…så det blir Darin som får avsluta skivan i år.

Det var allt. Nu blir det saltvatten, sill, öl-i-gräset, sju sorters blommor, jordgubbar, barn, svenska flaggor, grilldoft, sol och snaps i en salig blandning.

TREVLIG MIDSOMMAR!

11 september 2009

Spotify Playlist: Party in the 80s

Det är kul att det i alla fall kommit feedback från några få läsare på de här Spotify-listorna - det är det alltid, men extra mycket på det här som är en hyfsat ny bloggpunkt - för det vore nämligen ganska trist om alla tyckte det här var en aptrist idé som bara tar plats...

Nåväl. Vi börjar närma oss slutet på den åttiotalsnostalgi som i början av detta decennium gav upphov till en hel hög med samlings-CDs från det lite mera axelvaddsbreda ditot - men ännu är inte fasan över. Det finns en sista samling - gissa på vilket tema - som jag sparar till nästa vecka, och idag fyrar jag av den näst sista, som är en liten partyplatta ni kan dansa till i helgen.

Egentligen kunde den lika gärna ha hetat Best of the 80s III (den innehåller ju ungefär samma låtmix som de två första) men faktum är att denna gjordes flera år efter de två skivor jag la upp tidigare i veckan och jag antar jag ville förnya mig lite när jag gjorde denna...

Den noggranne kan kanske också på låtvalen spåra att jag kommit lite över stadiet "Oj, allting finns! Jag måste ha med så typiska låtar från 80-talet som möjligt!" och istället kör på låtar jag faktiskt lyssnade på under åttiotalet - även om inte riktigt alla passar in under den benämningen (och flera av dem skulle jag kanske önska inte gjorde det).

Vissa låtval kan verka skumma (Help med Bananarama av alla låtar?) men har ofta en förklaring (versionen med Lananenenono spelades inte så mycket i Sverige, vi fick oftast bara höra den trista rakt-på-sak-covern) och att en idol som Kylie förekommer så lite beror helt enkelt på att jag hade alla skivor med henne redan och knappast behövde en samling (och på Spotifylistan här finns hon inte alls, eftersom varken hennes eller Jasons gamla S.A.W-hits går att hitta på Spotify).

Slutligen; som ni ser när ni jämför CD-baksidan nedan med Spotify-listan så fattas några låtar för de inte finns att hitta där, men i stort finns originalblandningen kvar att njuta(?) av - erkänn att ni kanske inte trodde ni skulle få höra Superman med The Pinks när ni vaknade i morse? Var så goda!

Klicka här för att få Party in the 80s rakt in i din Spotify-spelare.


10 september 2009

Spotify Playlist: Best of the 80s Ballads

Äsch, jag orkar inte riktigt bry mig om att jag kanske fyller bloggen med lite för mycket Spotify-listor just nu för dem som inte bryr sig alls - alternativt bränner allt mitt krut och slänger upp den ändå ganska begränsade samlingen av 80-talsskivor i alltför snabb takt för de som tycker detta är en kul grej (ett begrepp som i sin tur känns väldigt vi-som-vikte-ut-oss-på-nittiotalet by the way).

Här har ni en åttiotalssamling att kramas till. Att somna till. Eller kanske helt enkelt bara förfasas över.

Här finns originalen till låtar som en hel generation bara känner till som covers (senast igår påpekade en bekant att Mariahs variant av I Wanna Know What Love Is i alla fall var bättre än Michael Boltons original, och skulle någon i Sverige känna till Atomic Kitten utan Eternal Flame), här finns de stora filmklassikerna med Chris de Burgh, Peter Cetera och Berlin, här finns bortglömda pärlor jag fortfarande kan tycka om (Cyndi Laupers All Through the Night och Gyllene Tiders Lova att du aldrig glömmer bort mig - och här finns av någon anledning en låt jag tror är från sjuttiotalet (Eric Carmens All By Myself). Hmmm.

På det stora hela är jag ändå ganska nöjd med den här skivan så här i backspegeln, så varsågoda! Men jag har faktiskt en som jag tycker är ännu roligare rent nostalgiskt...men kommer en annan dag.

Klicka här för att få Best of the 80s Ballads rakt in i din Spotify-spelare.

Spotify Playlist: Best of the 80s Part II

Vi fortsätter väl med det här?

Det kommer kanske inte som en jättechock att Best of the 80s-plattan från igår har ett syskon. Låtvalet däremot kan till och med jag bli förvånad över fortfarande.

Här finns låtar som fortfarande håller; Billy Jean, La Isla Bonita, Sunday Bloody Sunday, I Knew You Were Waiting och It's a Sin till exempel.

Här finns låtar jag fortfarande kan bli smått nostalgiskt tårögd över; som Thompson Twins King for a Day (jag borde dra fram den gamla skivan igen) och Building a Bridge to Your Heart (som alltid påminner om en av de sista campingsemestrarna med föräldrarna).

Och här finns musik som egentligen är riktigt, riktigt ryslig som Tarzan Boy och Rock Me Amadeus - men som såklart är galet mycket 80.

Hoppas ni hittar något ni gillar eller åtminstone kan smälla på den i fyllan!

Klicka här för att få Best of the 80s Part II rakt in i din Spotify-spelare.

09 september 2009

Spotify Playlist: Best of the 80s Part I

Minns ni att jag började lägga upp mina gamla blandskivor som Spotify-listor? Om inte så kan ni läsa om det HÄR och klicka på länken i höger-spalten för de två första.

I korthet gick det i alla fall ut på att jag ocensurerat la ut Spotify-varianter på CD-skivor som jag gjorde (i huvudsak) i slutet på nittiotalet/ början på 2000-talet, med tillhörande omslag och bara undantagsvis med vissa låtar saknade pga Spotify-tillgänglighet.

Nåväl, med Spotify i iPhone (för de lyckliga satar som har en sådan, hata Telia, etc etc) så kände jag att det var dags att ta upp den pinnen igen och nu har turen kommit till den oändliga ström av 80-tals-samlingar jag gjorde.

Just nu känns det kanske lite trött, men kom ihåg att i slutet på nittiotalet var 80-talet det mest ohippa man kunde tänka sig i musikväg, och alla de låtar som på de här skivorna nu kan kännas sönderspelade för andra gången (på grund av eviga reklamsnuttar för 80-tals-samlingar eller genom meningslösa covers av Idolartister) var då när musiken plötsligt släppts fri via internet, och ett oändligt skivarkiv av gamla minnen öppnats, rariteter i öronen på någon som tog sina första stapplande steg mot en musiksmak samtidigt som Tracks drog igång.

Här har ni första skivan. Den är en enkel, rak "The Best of", men jag lovar att det kommer mera nischade samlingar här framöver. Och jo. Någon gång ska jag kanske sätta ihop en alldeles unik 2009/10-variant bara för er. Men tills dess - håll till godo!

Klicka här för att få Best of the 80s Part I rakt in i din Spotify-spelare.

07 augusti 2009

Spotify Playlist: Efterfest 2003

Det behövdes kanske inte en hjärnkirurg för att räkna ut vilken av mina gamla blandskivor som skulle råka ut för nästa Spotifiering här i bloggen. Förfestskivan med sina partylåtar kom såklart alltid hand i hand med en mera laid-back efterfestskiva, och här är 2003-varianten av den. Dock visade det sig vara lite svårare än väntat eftersom Travis bara lagt upp nya material (på listan finns en okej cover) och Aimee Manns underbara version av Wise Up från Magnolia (ett av tidernas bästa filmögonblick) hittade jag bara i en live-version. Hoppas någon där ute ändå gillar blandningen!

Klicka här för att få Efterfest 03 rakt in i din Spotify-spelare.

06 augusti 2009

Spotify Playlist: Förfest 2003

Förfestskivan fanns i flera olika versioner och utvecklades lite allt eftersom. Den versionen jag valt är den som regerade 2003. På den tiden var fortfarande mina förfester väldigt präglade av nittiotalets brittpop och musiken är därefter. Det är dessutom en bra skiva att starta den här nya bloggrejen med eftersom alla låtar faktiskt fanns på Spotify.

Klicka här för att få Förfest 03 rakt in i din Spotify-spelare.

Oswalds Popcorn goes Spotify!

När jag konfirmerade mig fick jag min första stereo. Det var en helt avgörande händelse i min musikutveckling, och inte då för att de men även innehöll en CD-spelare trots att året bara var 1988 (CD var bara ett onödigt dyrt alternativ till LP-skivan som stod i ett speciellt litet ställ i en hörna på Åhlens a.k.a Tempo dit ingen gick) utan för att den innehöll ett dubbelt kassettdäck. Jag kunde alltså nu börja spela in blandband!

Jag vet att jag genast satte igång att göra blandband med musik från radio, LP, kassetter (och så småningom CD) till i första hand i mig själv (minns ni livet före "random" då man lyssnade på den skivan man stoppade i om man inte gjorde ett eget blandband) men även till syrran och så småningom till polare på fester.



Jag tror jag har en hel väska kassetter på vinden i Göteborg och någon gång borde jag gå upp ditt och rota fram de gamla blandningarna. Kanske kommer de att komma användning här i bloggen fram över - men det är inte främst dessa blandband som det ska handla om här. Det är det som kom efter.

För i början av 2000-talet kom plötsligt Napster och ändrade mitt och världens sätt att använda musik en gång för alla. Fan vad jag laddade ner. Hade jag behållit allt från den tiden skulle jag behövt ett eget serverrum i lägenheten. Jag gjorde inte annat. Som en ekorre. Stöld? Jag förstod nog inte alls vad jag höll på med och det var snarare att som att vara som en åttaåring i en godisbutik. Allt fanns om man letade. Och jag ville ha allt.

Samtidigt kom datorerna med CD-brännare och man började kunna rippa in sin egen skivsamling i datorn och *BANG* - plötsligt hade blandbanden fått en yngre, snyggare kusin: Bland-CDn.

...och det var här jag hade min storhetstid...

Jag massproducerade blandskivor.
Inte till försäljning så klart. Nänä. De flesta gjorde jag till en början bara i ett exemplar eller kanske ett extra att ta med på fester. Men jag älskade att bygga ihop egna samlingar. Att komma på ett tema och sedan spekulera fram vad en sådan skiva skulle innehålla för låtar - och sedan självklart designa ett omslag, köpa ett fodral och placera den i CD-stället som "en riktig skiva". Ju flera de blev desto stoltare blev jag, och till slut gav jag bort små kollektioner av temaskivor till folk i födelsedagspresent och då det här fortfarande var i gråzonen när många inte fattat mp3ornas makt och fortfarande köpte CD så var mina skivor ofta succéer.

Oh happy days!

Sen blev allt olagligt, filerna fullt med virus, iTunes dök upp, alla laddade hem själva och nu för tiden finns det ingen anledning att finsmakarmässigt fundera ut vilka ca 20 låtar som får plats på en CD med temat "nittiotalets bästa rocklåtar" när man kan fylla en iPod-lista med alla låtar från hela decenniet, sätta den på random och så har man en fest.

Klipp till 2009. Spotify gör entré. Och jag har en blogg.

Och plötsligt så tror jag att jag ser en anledning att rota upp mina gamla samlingar igen, att lägga in de där omslagen - som idag är hejdlöst primitiva, men som trots allt gjordes av en civilingenjör med ett taskigt ritprogram - i bloggen och försöka söka upp alla låtar på Spotify och låta hela världen (yeah, well - sikta högt) ta del av något jag pysslade med för drygt ett halvt årtionde sedan.

Vissa samlingar kan i och för sig kännas märkligt konventionella idag när all musik går att få tag på - men när skivorna gjordes så hade tex åttiotalsmusiken varit försvunnen för de flesta ganska länge och som jag sa så lyssnade de flesta på sina egna skivor men att få smakprov från många grupper utan att styras av Absolute eller värdelösa Mr Music var fortfarande ovanligt.

Så från och med nu kommer jag att börja lägga upp dessa skivor som spellistor här i bloggen. Ocensurerade (trots jag ibland skäms lite för låtvalen) och oförändrade (med reservation för att några låtar inte finns alls eller i rätt version på Spotify - då har jag tagit en annan version eller hoppat över det istället) och förhoppningsvis skojiga för alla läsare med Spotify.

Dessutom är det här med att blanda musik en väldigt stor del av Oswald som person (för att inte tala om musiken på skivorna som säkert också ger en ganska bra bild om vad jag lyssnat på och tyckt om genom åren i musikväg) som ni kanske förstått av det här megainlägget...och jag längtar redan till att få göra sprillans nya originallistor (självklart med tillhörande "omslagsbilder") för att starta en ny era blandband.

Men vi börjar med några klassiker ett bra tag fram över...

Håll till godo! Och så småningom ska ni kunna komma åt dem direkt i vänsterspalten.