28 december 2009

00-talet: 3. I Don't feel Like Dancing med Scissor Sisters

Living in a Fantasy och FF var gjutna att ha med på topp fem på den här listan över 00-talets bästa låtar, men ändå var det ett litet, litet hopp till topp tre. Där var det å andra sidan stenhårt och bronspengen hamnade slutligen (efter mycket ångest och flyttande hit och dit) hos Scissor Sisters – min kanske absoluta favoritgrupp utanför Sverige på 00-talet.

Gängets första skiva – som föregicks av suveräna Pink Floyd-covern Comfortably Numb – är förmodligen den skiva jag på rak arm skulle utnämna till decenniets bästa. Här finns (nästan) inte en enda dålig låt. Take Your Mama Out, Laura, Mary, It Can't Come Quickly Enough och det osläppta demospåret Doctor (I'm Only Seeing Dark) är allihopa suveräna låtar och skivan blev ju också en stor succé.

Jag längtade ju därför såjklart ihjäl mig efter uppföljaren och kanske var det alla förväntningar på att få höra mina hjältar igen plus att det var den första skivan jag fick åka till ett skivbolagskontor - och lyssna på ensam instängd i ett litet rum före alla andra – för att recensera som gjorde att jag fyrade i väg fem QX i betyg när den kom.

Så bra är den nämligen inte. Andra skivan Ta-Dah har en del problem med lite för mycket Elton John och showtune-influenser, trots pärlor som Kiss You Off, I Can't Decide och Might Tell You Tonight, och den försvann ganska obemärkt förbi alla som inte var fans...

...ja bortsett från första singeln då som kanske kan ha varit årets största låt över ungefär hela västvärlden. I Don't feel Like Dancing blev en enorm hit för gruppen (som säkert för den stora massan framstår som ett one hit wonder) och jag har älskat den sedan första gången jag hörde den på ett svinkasst YouTube-klipp från en livekonsert där strömmen bryts mitt i konserten och man egentligen bara uppfattar de – fortfarande fantastiska – laserljuden i refrängen ordentligt.

Jag har egentligen inte ord att beskriva hur bra den här låten är och jag ber fortfarande Ronny att plocka med den på Prideflaket varje sommar och stoppar ständigt i £1 i G.A.Y-bars videojukebox när jag är i London för att få se och höra den igen. Annars spelar jag den säkert en gång i veckan i min iPod.



Jag älskar Scissor Sisters. jag älskar I Don't Feel Like Dancing. Och det är ohotat 00-talets tredje bästa låt. Den var en av de starkaste kandidaterna till att byta plats med listans etta.


Här kan ni lyssna på (nästan) hela listan i Spotify!

Inga kommentarer: