22 december 2009

00-talet: 9. Stay the Night med Alcazar

Jag sa ju tidigt att det inte skulle finnas schlagerlåtar på den här nedräkningen, eftersom jag parallellt räknar ned 00-talets största schlagerhits borta hos Schlagerprofilerna, men för Alcazar och den här fantastiska discodängan från i år är jag tvungen att göra ett undantag. Jag tokälskar den här låten. Verkligen avgudar. Och det är väl ingen hemlighet längre att den helt ohotat är den mest lyssnade på låten i år i min iPod och en av mina absoluta favoritbidrag i Melodifestivalen någonsin. Jag tror jag kan varenda ljud i den – från de suveräna trumbeatsen till varje liten körstämma – och att den är en av 00-talets absolut bästa låtar råder det ingen som helst tvekan om i min värld, trots att den bara funnits de sista tolv månaderna av det. Jag har alltid gillat Alcazar, från Crying at the Discoteque, men det här är ohotat det bästa de gjort.

Med det sagt så kan man inte sammanfatta 00-talet utan att nämna Melodifestivalen. 80-talet må ha varit glansdagar i SVT-flaggskeppets historia (medan nittiotalet var rena mörkret med 94 och 97 som absoluta svarta hål i schlageruniversum) men inget går att jämföra med den juggernaut till TV och mediahändelse som MF utvecklades till under 00-talet under Christer Björkmans ledning. Låt oss snabbt ta det år för år med lite personliga betraktelser:

2000
På plats för första gången under ett genrep med syrran. Vi gillade Javiera och Hanna Hedlund och chockades av att Pontare vann. Det man minns bäst var ju dock schlagermedleyt som programledarna gjorde i pausen. Eurovision gick i Globen i Stockholm (00-talet blev ju tyvärr sen det enda decennium vi aldrig lyckades vinna ESC under sedan 70-talet) och den hysteriska publiken och den snygga scenografin satte standarden för de kommande åren.



2001
Året som av många anses som ett av de sämsta någonsin (trots en snygg 5e placering av vinnarna Friends i ESC). Typ två bra låtar. Något behövde göras. Själv klädde jag in hela min bokhylla i papper och gjorde en röstlista av den.

2002
Det nya konceptet med delfinaler introducerades och skeptikerna fick äta upp att ingen skulle orka fem veckor festival när ishallarna fylldes. Låtarna fick plötsligt framföras på engelska även i MF och att AfroDite vann och Mendez kom tvåa (istället för segertippade Kikki, Bettan & Lotta med sin praktschlager) gav MF lite mera credd hos artisterna.

2003
Talangtävlingsdeltagarna började på allvar ta över festivalen efter Excellence trevare året innan. Frineds vann med en klassisk svensk schlager, men Alcazar fick megahiten. Jag och syrran satt längst fram i Globen (fattar fortfarande inte hur jag kunde få sådana toppbiljetter) och gick på rolig efterfest på officershögskolan på Gärdet efteråt.

2004
Ett av decenniets toppår. Lena Philipssons återkomst och segertåg i kombination med en massa övriga hits cementerade det nya MF-formatet som tidernas lyckträff. Jag och ett helt gäng vänner var på plats i Globen (men satt ganska långt bak) under finalen och den bästa delfinalen någonsin (den i Malmö) såg jag och min då ganska nya polare Johan ihop.



2005
Ett baksmälleår efter suveräna 2004 toppades av att publiken etta bara kom tvåa efter det första av en rad helt galna jurybeslut under decenniet. Nanne fick en jättehit och Stenmarck tokfloppade. Själv höll jag på Alcastar, och Göteborgsdelfinalen såg vi på plats. Bästa schlagerminnet från det året är dock från ett annat ställe än Melodifestivalen; det var nämligen det här året Edward körde i gång sina legendariska schlagertorsdagar på Pride.

2006
Allt handlade bara om Carola och jag, syrran och FF satt bland de främsta när hon välte Scandinavium på sitt första delmål mot Aten. Störst betydelse för mitt framtida schlagerliv hade kanske att jag under Göteborgsveckan träffade min nya chattbekant Ronny för en öl...

2007
...och när 2007 kom så hade vårt gemensamma schlagerintresse mynnat ut i en schlagerblogg kallad "Ronny och Ronneys schlagerblogg" (mitt andranamn är Ronney) och jag fick min första ackreditering till delfinalen i Götebog och finalen i Stockholm. Vi intervjuades i "Kurt Olsson-sofforna" i Mölndal, vann pengar på Marie Lindberg och jag fick se mina idoler i The Ark vinna och bögarna få en ny favorit i Måns Z. Samma år var jag dessutom på mitt första Eurovision under några galna dagar i Helsingfors – ett minne för livet.



2008
Kanske mitt bästa schlagerår under 00-talet. Jag var runt i alla delfinalstäder utom Kiruna, lärde känna en hel hög människor som tidigare bara varit mina idoler (att åka runt Linköping i Alexander Bards jeep med Larsson i bagageluckan var helt otroligt roligt), etablerade schlagerbloggen - som nu hette Schlagerprofilerna - som en av de mest lästa i Sverige i sin genre och vi fick tillslut den absolut bästa finalen under hela 00-talet med tre gigantiska vinnarkandidater i toppen. En otrolig höjdare.

2009
Var jag med alla sex veckorna, satsade mer på mingel än party, lärde känna underbara Felix&Märta och festade sönder Anders Hansson i Göteborg. Fastnade bland vilda djur i kolmården med Bard&Kempe, vann massa pengar på Malena, gjorde en rolig "hatar du bögar"-intervju med HEAT-trummisen i ett otroligt vackert och snögnistrande Skellefteå och hatade Leksand på alla sätt (fast vi bodde i världens gulligaste stugby). Finalen måste ha varit den mest spännande i festivalens historia.

So, there you have it. Ett otroligt decennium som skapat publikrekord, otaliga hits, ett gäng nya stjärnor (både bland artsiter och låtskrivare) och som transporterat mig från en 90kg missnöjt grymtande snubbe i GöteborgsOperans publik med handgjorda röstlistor för heteropolarna på storskärm hemma varje delfinal till (ungefär lika tung efter fullgjord festivalperiod) en schlagerbloggsveteran mitt i smeten som älskar de där sex veckorna i olika små ishallar med underbara Ronny sönder och samman varje år.



Melodifestivalen var större än någonsin på 00-talet och Alcazars hit kan ha varit den bästa låten av alla som var med. Den är dessutom 2009 års mest lyssnade på låt. Därför är Stay the Night 00-talets 9e bästa låt.

3 kommentarer:

Johan sa...

94 och 97 var inga höjdare, men jag tycker nog att 98 också "förtjänar" att nämnas i sammanhanget. Black Ingvars? Myrra Malmberg? Big? Bara Jill som höll klassen, och då var hon ju ändå inte precis den Jill vi känner och älskar idag.

MrR sa...

Underbart kul sammanfattat. Men jag är förvånad över en niondeplats för Stay The Night! Trodde att den garanterat var topp fem. Men du har överraskat mig konstant genom hela listan så jag är på ett sätt inte förvånad:)
Kram på dig bästa du.

Oswald sa...

@Johan: Hela nittiotalet var ett mörker för mig. Inte minst ESC som jag verkligen avskyr de där åren. Glad att jag sammanfattar 00-talet nu för 90talet vill jag glömma!

@Ronny: Det är så SJUKT tight i toppen...och jag kände att några års distans avgjort definitivt huruvida den borde vara topp fem eller "bara" topp tio. :) Men det är bara favoritartister och låtar kvar nu så det är tufft.

Kraaaaaam!