31 december 2008

ÅRET 2008


Då var vi där.
Årets sista dag.
Hur har ert år varit?

Mitt har på många områden varit ett litet mellan år. Ett år som tvekat och inte riktigt vetat vart det skulle ta vägen. Ett år som satsat på att vara där det är och inte blicka så mycket framåt eller bakåt.

Det kommer förmodligen blir mest ihågkommet som året då jag och R gick ifrån av att vara kompisar till riktigt goda vänner, och för våra helsjuka fester, främst under Melodifestivalturnén som var bland det roligaste jag gjort i mitt liv, men också under några sjukt roliga Londondagar mitt i sommaren och bara hemma med alldeles för många flaskor bubbel. Tack för att du finns, killen! Du gör Stockholm väldigt mycket roligare.

Det är året då jag fick en hel massa nya vänner och bekanta, men också umgicks mera med de vänner jag redan hade. Främst FF som vanligt såklart, och han och jag drog även vi till London och shoppade upp alla våra besparingar en sen novemberhelg, ett schyst avbrott i vår annars veckovisa tradition att jag dyker upp hos honom och får mat... Tack! Jag hade förmodligen varit mycket hungrigare utan dig om inte annat.

Annars stannade jag i Sverige och mest for som en skottspole mellan Göteborg och Stockholm ännu ett år. Jag börjar tycka att det är helt naturligt, och jag älskar faktiskt att sitta och blogga på tåget.

Det var året då jag bytte dator men inte telefon – en kombination som gör att det inte blir någon "Året i Bilder" detta året som brukligt annars. Det var året då träningen och morgonpromenaderna aldrig ville ta riktigt fart och det var året då sommaren antingen var alldeles för varm eller också så öste regnet ner.

Men nu får det vara nog med oväsentligheterna.
Först kommer här en sammanfattning av hela året liknande den jag och mina vänner kommer göra vid middagen ikväll, därefter mina vanliga årliga Oswald Awards för musik, TV, film och övrigt.

Då rullar vi upp ridån och tar fram tacktalen!

Årets Svensk: Björn & Benny. ABBA var överallt igen.
Årets Kvinna: Jag vill verkligen inte säga Sarah Palin, så jag kör på Tina Fey som var årets roligaste kvinna – och en bättre version av Mrs Palin i SNL
Årets Man: Barack Obama eller kanske Josef Fritzl...
Årets Homo 1: Harvey Milk
Årets Homo 2: Bonde-Peter som skickade kåta fjollor in i Svenssons vardagsrum varje vecka
Årets Homo 3: Matthew Mitcham (OS-guldmedaljör)
Årets TV-program: Gossip Girl alt. Oswald
Årets Nya TV-program: Beautiful People
Årets TV-person 1: Björn Gustavsson – Melodifestivalens största ögonblicksgenombrott sedan Carola
Årets TV-person 2: Oswald himself i Västnytts Eftersnack
Årets TV-trend: Att Amerikansk TVs stora glansdagar verkar vara över
Årets Skiva: "Out of Control" m Girls Aloud
Årets Svenska Skiva: "Killing My Darlings" m Amanda
Årets Låt: "Lay Your Love on Me" med BWO
Årets Låt 2: "The Loving Kind" med Girls Aloud
Årets Landsplåga: "I Kissed a Girl" med Katy Perry
Årets Artist: Duffy alt. Kleerup
Årets Grupp: Glasvegas alt BWO (man är inte maskot för intet)
Årets Film (Drama): Slumdog Millionaire
Årets Film (Musikal): Across the Universe
Årets Film (Svenska): Patrik 1,5
Årets Film (som folk kommer minnas från i år): The Dark Knight och Mamma Mia!
Årets Sämsta Film: Good Luck, Chuck
Årets Kortfilm: Love
Årets Bok: "Hälsningar från Ondskans Axelmakter" av Caroline Salzinger
Årets Show 1: Kylie i Globen
Årets Show 2: OS-invigningen
Årets No-Show: OS-invigningens fyrverkerifotavtryck...de var dataanimerade
Årets Hunk: Melodifestival-Lars, såklart!
Årets Pryl: Jag hade ingen iPhone, så för mig är det självklart mitt mobila 3Bredband. Den där dongen öppnade en helt ny värd av ständig uppkoppling som förändrade mitt liv i grunden. Nu är jag alltid online. Dygnet runt.
Årets Företag: Lehman Brothers/Carnegie/Volvo...i slutet av året föll det mesta som korthus
Årets Färg: Lila
Årets Par: Carrie & Mr Big – äntligen gifta (och en större succé än någonsin)
Årets Stad: London (två besök under ett halvår och femsiffriga spenderade belopp)
Årets Resa: Schlagerturnén i sex veckor var bland det roligaste jag gjort i hela mitt liv
Årets Tidsresa: Desperate Housewives hoppade fram fem år och blev bättre än någonsin
Årets Djur: Vrålapa – supergod drink gjord på Shezuanpepparvodka, Ingefärslikör, Lime, Chili och Ginger Ale
Årets Babe: Marina Schiptjenko
Årets Skämt: "Engla-skämten" (när saker blir för sorgliga slår det alltid över åt andra hållet)
Årets Idrott: Konståkning (Stjärnor på Is såklart...men också ett VM i Göteborg med oväntade svenska framgångar, liksom i EM i år OCH så hade Diman Bilan Jevgenij Plusjenko på scen när han vann Eurovision)
Årets Lag 1: FRA-lagen
Årets Lag 2: Spanska fotbollslandslaget – lite snyggare, lite bättre
Årets Idrottsperson: Michael Phelps alt. Usain Bolt (vem man väljer som Pekings OS-kung beror lite på tycke och smak)
Årets Idrottsperson 2: Jesper Blomqvist (sexigaste svensken i ett par trikåer)
Årets Fest: 35års-festen i Göteborg, schlagerefterfesterna i Västerås eller Karlskrona, heldagsfylla under London Pride eller alla hundratals liter bubbel med R. Tuff call. Men R är helt klart den gemensamme nämnaren för årets värsta/bästa partyn.
Årets Comeback: Estrellas Salt & Vinegar Chips alt. Bevvan 90210 eller Sanna Nielsen & Britney Spears (fast ingen av dem var egentligen borta, men båda lyckades återuppfinna sig själva)
Årets Besvikelse: Förutom svenskarnas insatser i OS och VM? Den amerikanska TV-säsongen. Det mesta blev sämre och inget av det nya var värt att jubla över. Värst var Gilmore Girls-skaparnas The Return of Jezebel James och Heroes fullständiga grundstötning. Stora magplask.
Årets Händelse: ESC-final hemma hos Bard istället för i Serbien eller när vi var på plats på världspremiären för "vanlig publik" för Mamma Mia i London (med det grymmaste konfettiregn jag upplevt)
Årets Dummaste: Stockholm City (oftast inte ett rätt - här är ett exempel) eller möjligen människorna som sumpade bort The One som Kylies stora singel på X
Årets Jobbigaste 1: Årets största följetonger var mängder av bestialiska brott; källarmamman som suttit inlåst i 24 år, Engla-mordet, Jennifer Hudsons mördade släktingar och Arvika-barnen.
Årets Jobbigaste 2: Att se Funny Games US på bio (lika bra men lika otroligt jobbig i amerikansk tappning)
Årets Fulaste: Melodifestivalscenografin (Funktionellt och udda? Japp! Coolt? Möjligen. Snyggt? Inte alls.)
Årets Fulaste & Jobbigaste: Johan "Barnet" Palm
Årets Snyggaste: Kylie i Globen (inklusive hennes dansare såklart)
Årets Kändis-stalkning: Förutom att jag hängde med Bard/BWO i ett halvår så är nog min och FFs smygförföljelse av Gael Garcia Bernal under Göteborg Film Festival i en klass för sig
Årets Överraskning 1: Sanna Nielsens Empty Room
Årets Överraskning 2: Lågkonjunkturen (inte att den kom – utan att den kom på typ två timmar...)
Årets Överraskning 3: Linda Rosing har en av Sveriges största bloggar
Årets Favorit: Min sackboy i Little Big Planet
Årets Faboliter: Elsa & Mackan
Årets Trend 1: Originalmusikal-på—tv-och-film-trenden; inte så mycket Mamma Mia! alltså, utan: High School Musical, Across the Universe, Rock Camp, Once, Britannia High, Flight of the Conchords och Les Chansons D'Amour...
Årets Trend 2: DisneyChannel-trenden. Själv fattar man nada, men kidsen dyrkar präktiga ungdomar med oskuldsringar a' la' Hannah Montana och Jonas Brothers
Årets Trend 3: Vampyrer; Twighlight, Låt Den Rätte Komma In, True Blood, Krunegårds hit
Årets Favoritplagg: Klargul Tigerskjorta & G*Star Chinos – en personlig succé i Globenannexet. Annars har "allting från Ben Sherman" varit ett ledord.
Årets Godaste: Marabou Amigo alt. Absolut Mango (men när kan vi köpa den på Systembolaget) alt. Starbucks Cinnamon Latte
Årets Nykomling 1: Grill del Mundo – hade Göteborgs största drinkar och var sommarens mest självklara After Work-ställe
Årets Nykomling 2: Spotify
Årets Nykomling 3: Glasvegas
Årets Nykomling 2009?: Erik Hassle
Årets Mest Saknade: Har det någonsin dött så många kända namn under ett år? Estelle Getty, Mona Seilitz, Paul Newman, Lennart Swahn, Ingela Agardh...men mest saknad var såklart Heath Ledger som gick bort precis på tröskeln till att bli världens mest hyllade skådespelare. Annars snor jag från en kompis och säger att mest saknade jag rent privat den låga dollarkursen...
Årets Äntligen: USA fick inte bara en ny president, utan även en svart sådan
Årets Roligaste 1: Beautiful People på BBC
Årets Roligaste 2: Comedy Inc på TV4 Komedi
Årets Roligaste 3: Rent allmänt hela schlagerturnén, men mera specifikt "R dubbelvikt i ett bilbagage under en bilfärd i Linköping med Lay your Love on Me och The Bells of Freedom på högsta volym"
Årets Tråkigaste: Förutom det allmänna ekonomiska läget som lägger sordin på allt och alla? Att äntligen vara pressackrediterad på Göteborg Film Festival – och så få 39 graders feber och ligga däckad istället (kortfilmen Sibyllan därifrån är annars ytterligare ett hett tips på årets mest tråkigt spenderade minuter).
Årets Blötaste 1: Pride-lördagen (hela parken blev en sjö av lera)
Årets Blötaste 2: Melodifestivalefterfesten i Karlskrona (jag var bakis i en vecka efteråt)
Årets Land: Island (från succéekonomi till "går att köpa på eBay" på ett halvår)
Årets Present: Best Picture Oscar 1928-2008 DVD-box


GOTT NYTT 2008 ALLA BLOGGLÄSARE!

Nu ska jag bloggpausa (vi hörs om en vecka) och dricka floder av champagne med mina vänner.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Underbar läsning!
Man kan tycka till om mycket, men Fredrik Federley lyser med sin frånvaro och borde kvala in som Årets skämt... ;-)

/FF

Anonym sa...

Åh vad kul att läsa och jag är faktiskt rörd till tårar över din uppskattning:) I LOVE YOU , och 2009 ska bli ännu roligare. Håll i kalsongerna, Lars:)

Heffa sa...

Jag är mycket stolt över att ha fått in en placering på årslistan även om vi endast har träffats typ 2 gånger på hela året

Gott Nytt År kompis!

/F2

Andrei sa...

Mitt har på många områden varit ett bake pops litet mellan år. Ett Genie bra år som tvekat och inte riktigt vetat Riddex vart det skulle ta vägen.

Anonym sa...

Spot on with this write-up, I truly believe this amazing
site needs far more attention. I'll probably be back again to read more, thanks for the info!

Here is my blog post :: https://tregmine.info/

Anonym sa...

Thanks for sharing your thoughts. I really appreciate your efforts and I am waiting
for your further write ups thanks once again.

My web site - water vacuum on tv