04 december 2009

00-talet: 27. Trick Me (E Smoove Radio Edit) med Kelis

Ni kan tyvärr inte höra låten som jag tycker är 00-talets 27e bästa här i bloggen idag eftersom den inte finns i rätt version på YouTube. Spotify har den dessutom bara i en längre mix ("E Smoove House Trick") och det är även den versionen ni hittar på iTunes. På Kelis MySpace finns inget, men möjligen hade den gått att ladda ned olagligt om Mininova inte stängt för jag tror jag hitatde den på PirateBay för en herrans massa år sedan då det ännu bara var gråzon att hämta torrenter där, och något lagt upp en egen mix-samling (alternativt gjort egna radio edits av längre mixar). Kanske ska efterlysa den på Twitter och Facebook…

…eller kanske inte. För jag misstänker ni ser poängen här. Vad 00-talet främst kommit att handla om är såklart sociala medier på internet, snabbare bandbredd och olaglig fildelning. Visst, var internet stort redan förra årtiondet, men jag tror inte någon såg vidden av nätrevolutionen när vi satt där med våra modem och försökte sno hem någon annans hela skivsamling via Napster med hastigheten "en låt i timmen" på nittiotalet.

På 00-talet försvann ju CD-skivan som slagit försäljningrekord på 90-talet. Legendariska skivaffärer (i mitt liv) som Skivhugget i Göteborg och Virgin Megastore i London bara försvann, och de som fanns kvar sålde mera DVDer, BlueRay-discar och TV-spel. Istället fick jag min första portabla mp3-spelare av jobbet (som tack för en julfest) i början av decenniet, och plötsligt kunde jag plocka med mig 20 (!) olika låtar från olika artister varje dag om jag ville utan att bränna skivor eller spela in blandband.

I början var internet vilda västern med P2P-sajter, men ju längre tiden gick fick vi allt mer raffinerade olagliga sajter (som skivbolagen gjorde allt för att stänga, utan att väldigt länge inse att de parallellt borde satsa på lagliga alternativ) och allt bättre lagligt. iTunes blev mitt andra hem, artister slog igenom (eller ryktades i alla fall göra det) via sina MySpace-sidor (i vars kölvatten Facebook dök upp som en tystare, vuxnare nätungdomsgård) och i slutet av 00-talet var Spotify den stora nyheten där all världens musik plötsligt kunde finnas tillgänglig för 99 spänn i var mans hem.

Alla byggde sina egna Absolute/MrMusic-samlingar i sina allt mindre och mindre mp#-spelare och telefoner, radiokanaler blev överflödiga, topplistor slutade ha relevans för alla som inte var under tolv eller köpte sina skivor på StatOil, och precis som i fallet med 00-talets 27e bästa låt så kunde alla plocka hem allting, mixa om det på sina datorer och sedan lägga upp det på nätet igen i sin egen version.

Parallellt exploderade bloggandet. Alla ville visa att de fanns, alla ville bli lästa, uppskattade för sina kläder, för sin musik eller bara för det coola liv de levde eller hur elaka de var. Om man ville kunde man plötsligt nå alla, dygnet runt, varsomhelst och berätta vad man gjorde, och med tanke på utvecklingen kan man bara gissa hur vår vardag ser ut om tio år när 10-talet ska summeras.

Men nu är det 00-talet som sammanfattas och här är en variant av dess 27e bästa låt. Originalet har jag för längesedan tappat bort på någon av alla de datorer och mp3-spelare jag avverkat under de senaste tio åren.



Nästan allting går att få tag på gratis på nätet utom Trick Me (E Smoove Radio Edit) – men det är ändå 00-talets 27e bästa låt

Här är hela listan hittils!

1 kommentar:

rebecka sa...

jag var bara tvungen att leta rätt på din blogg, vi åkte samma tåg idag och såg att du skrev en jävla massa på din blogg. du skriver bra och jag gillar långa texter som har nått vettigt att säga inte bara "idag har jag på mig" osvosv. så fortsätt så får kika in här igen snart.