01 december 2009

00-talet: 30. Crazy in Love med Beyoncé

På ett sätt är det helt absurt att den här låten får inleda nedräkningen av 00-talets absolut bästa låtar: Jag har ju verkligen aldrig varit något större Beyoncé-fan, och jag tror faktiskt inte ens den här låten finns med bland de tusentals låtar som ryms i min iPod (utom i Antony & The Johnsons sköna coverversion)…

…samtidigt är det ju helt omöjligt att sammanfatta 00-talet utan Crazy in Love och Beyonce. Kvinnan är ju decenniets klarast lysande stjärna – först i Destiny's Child (med 00-hits som Say My Name, Independent Women Part I, Survivour och Bootylicios) och sedan solo (med ytterligare en samling hits och filmroller) - och drottning av dess mest dominerande musikstil, en musikstil som vi för enkelhetens skull här kan kalla "pop-RnB".

Pop-RnBn har för 00-talet varit vad grungen och britpopen var för 90-talet och vad synthen och hårdrocken var för 80-talet. Den är själva definitionen på 00-talets musik. Och i centrum av detta fanns (bland annat) Beyoncé Knowles, där förmodligen bara ett lite stormigare privatliv fattades för att lyfta henne till samma ikoniserade status som Madonna och Michael Jackson (en status som i dagens totalt annorlunda musiklyssningsklimat är i stort sett omöjlig) fick under 80-talet.

Ser man till just i år så är det väl Halo och Single Ladies (Put a Ring on It) som dyker upp i huvudet när man hör Beyoncé, men ska jag välja en signaturmelodi för henne (och för hela 00-talet enligt brittiska NME som utsåg den till decenniets absolut bästa låt) så får det bli Crazy in Love, med sina omisskänliga, suveräna bleckblåstoner i början. Att sedan Jay-Z också medverkar, gör ju knappast relevansen mindre. Jag skulle väl kanske inte utnämna honom till kungen av den kommersiella RnBn (jag har ett annat namn i tankarna där som kommer dyka upp lite längre fram) men han är möjligen i klass med påven eller någon form av prins.



Pop-R'n'B dominerade och därför är Crazy in Love 00-talets 30e bästa låt.

2 kommentarer:

FF sa...

Oj, jag är imponerad. Det här trodde jag aldrig om DIG... Vilken spännande nedräkning det kommer att bli!

Anonym sa...

mycket intiresno, tack