05 december 2009

00-talet: 26. Mercy med Duffy

Visst, jag ska inte försöka påstå något annat än att en av det sena 00-talets starkaste musikaliska trender – uppdaterade varianter av 50 och 60talets souliga tjejpopgruppslåtar – hade sitt kommersiella ursprung i Amy Winehouse. Möjligen kan man väl säga att det kanske mera var Mark Ronsons (som också hade en hel del hits i min iPod på egen hand - underbara Stop Me och Valerie med nämnda Amy tex) förtjänst, som agerade som producent och musa för Amys framgångsrika, andra album Back to Black 2006, bland annat innehållandes megahiten Rehab (förevigt förknippad med min gode vän Ronny på ett Prideflak – men det är en annan historia).

Efter Amy kom tjejer som Adele, Paloma Faith, Pixie Lott och supersöta tjejgruppsprojektet The Pipettes vars skiva We are the Pipettes jag fortfarande håller som en av de absolut bästa som kom 2006 och som alltid kommer förknippas med mina morgonpromenader första året i Stockholm, och alla underbara minnen därifrån. Det fanns såklart även svenska varianter som Amanda Jenssen och Pauline och bidrag i Melodifestivalen.

Störst i min värld var dock ohotat Welshiskan Aimée Ann Duffy. Hennes album Rockferry spelades flitigt under årtiondets sista år med favoritlåtar i min iPod som Warwick Avenue, Rockferry och Rain on Your Parade. Störst av alla var såklart Mercy; 00-talets 26e bästa låt.



Sextiotalssoulen fick en revival. Därför är Mercy 00-talets 26e bästa låt.

Här är hela listan hittils!

Inga kommentarer: