31 december 2008

Oswald Awards 2008 - ÅRETS MUSIKPRISER

[ÅRETS TIO BÄSTA LÅTAR]

Nej, det är inte alls i synk med kategorierna nedan - men här är årets tio bästa låtar efter sjukt mycket ångest - och för andra året i rad visar det sig att årets bästa låt är ett melodifestivalbidrag...även om det var på håret (eller kanske skäggstråt).

1. Lay Your Love on Me - BWO
2. The Loving Kind – Girls Aloud
3. Mercy - Duffy
4. Up – The Saturdays
5. It's My Own Cheating Heart that Makes Me Cry - Glasvegas
6. Viva La Vida - Coldplay
7. On and On - Agnes
8. That's Not My Name – The Ting Tings
9. Longing for Lullabies – Kleerup & Tityo
10. Human – The Killers

En sammanställning över vilka låtar jag lyssnat på mest hela året hittar ni för övrigt i Poplistans årssammanställning, här.

[ÅRETS SKIVA]

1. Out of Control – Girls Aloud
Hela världen lägger Glasvegas som etta, men hur är det möjligt när världens bästa nuvarande tjejpopband samtidigt släppt sin bästa skiva i år? Jag har alltid gillat Girls Aloud, men bara älskat en av deras fullängdare (What will the Neighbours Say) tidigare, och jag hade lite tappat hoppet om dem generellt när jag bara tyckte 2-3 låtar var riktigt bra sist. Londonresan i somras gav mig dock en nytändning, och som tändvätska på den glöden kom alltså årets bästa album. Ett album som inte bara innehöll englandsettan The Promise eller en av årets absolut bästa låtar The Loving Kind, utan även spände från ren och skär dansbandsmusik i Rolling Back The Rivers in Time, via sedvanligt Girls Aloud-röj i Miss You Bow Wow till nästanballaden Untouchable. Addera till det Love is the Key och Turn to Stone – båda flitigt spelade i min iPod – och ni förstår att valet av etta var ganska lätt.

2. Glasvegas – Glasvegas
Jag förstår er som tröttnat på när kritiker ropar Varg! och utnämner något nytt obskyrt pop/rockband till årets nya svarta och årets måste – medan man själv bara tycker det låter precis likadant som allting annat som kommit före. Men Glasvegas är inte ett sådant band. Jag lovar. Dels är skottarnas suveräna texter (det man kan urskilja utan texthäfte av James Allans grova dialekt) så mycket mera än nödrim om kärlek och fester – det är som små Mike Leigh-filmer rakt ur den brittiska underklassen – men framförallt är det de ljuvliga, lättillgängliga melodierna . Visst, för många kan de kännas lite för blingade med brötiga ljud och gitarrer, men då missar man att i botten finns flickpopsaktiga Motown-melodier to die for. En framtida klassiker.

3. Rockferry – Duffy
Mercy, Warwick Avenue, Rockferry och Rain on Your Parade...behöver jag säga mera? Folk kan fortsätta tjata i evighet om att Amy Winehouse var först med soundet eller att hennes debutskiva var bättre än Duffys – men det föringar på intet sätt storheten varken med Duffy och hennes fantastiska röst, eller den här underbara skivan. För två år sedan lät allting Timbaland och nästa år gäller säkert någon annn ljudbild – men ingenting låter mera 2008 än det här...

4. Killing My Darlings – Amanda Jenssen
...något även Idol-tvåan från 2007 tog fasta på när hon slog sig ihop med Wannadies-Pär och chockade de flesta med att släppa det bästa album en Idol-deltagare i Sverige någonsin släppt (Jan Gradvalls femma i DI är numera en klassiker). Jag citerar min egen fyrapopcorns-recension: "Resultatet är ett galet storbandssvängigt la-di-daj-party, där alla vi som älskat Amanda från första stund får exakt vad vi väntat på. Jag vet inte vilka darlings hon tvingats döda för att få ur sig det här - men det var absolut rätt gjort." Jag kunde – tydligen – inte sagt det bättre själv.

5. The Fame – Lady GaGa
Det är lätt att glömma bort den här skivan eftersom 2009 förmodligen kommer bli året då de flesta får upp ögonen för annat än Let's Dance som för Stefani Germanotta släppt ifrån sig. Men eftersom jag själv har lyssnat sönder nya singeln Poker Face, Love Game, The Fame (som var signaturmelodi till Make Me a Supermodel Australia), Beautiful, Dirty, Rich, Paparazzi (som hade en framträdande roll i ett avsnitt av Gossip Girl) och Boys Boys Boys så är femteplatsen på årets lista helt självklar.

6. Kleerup – Kleerup
7. Love. Pop. Dance. – Agnes
8. Dystopia – Midnight Juggernauts
9. We Started Nothing - The Ting Tings
10. Day & Age – The Killers

Nästan: För Sent för Edelweiss – Håkan Hellström, Circus – Britney Spears, Hard Candy – Madonna, One - Neo, Pop! – Same Difference



[ÅRETS LÅT (Singel)]

1. Up – The Saturdays
Inte så mycket att tala om faktiskt. Jag är sjukt svag för tjejband, jag är sjukt svar för enkla, glada poplåtar och jag är sjukt svag för färgstarka, snygga videos med synkrondans. Den här låten hade allt det – och lite till.

2. Mercy - Duffy
Precis som för de flesta i Sverige så fick den här låten en tveksam start hos mig...men tillslut kunde jag inte värja mig längre och numera är den en klassiker som jag inte slutar att tycka om hur mycket jag än hör den.

3. Viva La Vida – Coldplay
Jag har helt ärligt aldrig gillat Coldplay förrän den här låten dök upp och fyllde tomrummet efter U2.

4. That's Not My Name – The Ting Tings

"They call me Hell, they call me Stacy, they call me her, they call me Jane" – jag kallade bara det för en av årets största och skönaste överraskningar.

5. Human – The Killers
Förra året var Pet Shop Boys-remixen av Read My Mind etta på listan över årets bästa remixar – i år kom de tillbaka med en låt som lät precis som den fast utan någon ommixning.


6. The Fear – Lily Allen
7. LadyGaga – Poker Face
8. Blind – Hercules and Love Affair
9. Give It 2 Me - Madonna
10. Don't Call Me Baby - Kreesha Turner

Nästan: The Boy Does Nothing – Alesha, The Call - Regina Spektor, The Promise - Girls Aloud, Rain on Your Parade & Warwick Avenue - Duffy, The Journey Continues - Mark Brown ft. Sarah Cracknell, Bruises – Chairlift, Spiralling & Lovers are Losing - Keane, 4 Minutes – Madonna, Womanizer - Britney Spears, Geraldine - Glasvegas, Sharleen Spiteri - All the Times I Cried, Stuttering (Kiss Me Again) - Ben's Brother, Amy Macdonald - This Is The Life, och Wynter Gordon - Surveillance

[ÅRETS SVENSKA LÅT (Singel)]

Trots att jag – helt utan att det låg någon som helst plan bakom det – till stor del missat alla Lykke Lis och Takidas och Miss Lis och Krunegårds (jag förstår fortfarande inte varför jag inte hört på den skivan mer för jag gillade ju Laakso) så finns det en hel del bra svensk musik på singel i år.

1. On and On - Agnes
Även om hon ser oväntat obekväm ut när hon framför låtarna live, så var Agnes och Anders Hanssons samarbete den svenska popvärldens mest lyckade utanför Kleerups och Pär Wikstens studios i år...och bäst var den här discopop-pärlan som hela Sverige tog i sin famn.

2. Longing for Lullabies – Kleerup feat Titiyo
Tills han i slutet av året verkade balla ur med Linda Rosing och Carolina Gynning-romanser på löpande band så var Kleerup Sverige okrönte popkung 2008. Megahiten med Robyn fortsatte erövra världen, men här hemma var det Titiyo som stod vid mikrofonen i den här fantastiska låten.

3. Hurtful – Erik Hassle
Ett "har du kollat upp den här"-tips från min kompis Pär visade sig innehålla mera än bara den "tvåa i Metros talangtävling" som det utlovade. Det visade sig innehålla en alldeles, alldeles lysande låt från vad som absolut kommer vara den artist vars debutskiva jag kommer ha ögonen mest på under nästa år.

4. Amarula Tree - Amanda
Jag tyckte "Do You Love Me" var okej, men det var först när den här glimrande ra-ta-da la-di-da singeln med sitt spritträd i titeln dök upp som jag kunde pusta ut och lugnt inse att Amanda gått precis den väg i karriären som man hoppats.

5. Out on the Piers – Marit Bergman
Marits idé med att släppa en låt i månaden under 2008 visade sig vara genial. Flera av dessa månadsprenumerationer har fått omnämnanden i årets Oswald Awards, och i den här kategorin hyllar jag främst hennes låt om bögar i New York.

6. Release Me – Agnes
7. För en Lång Lång Tid – Håkan Hellström
8. For the Sun – Amanda
9. Stumble to Fall – Tityo
10. Mysterious - Isabel Guzman

Nästan: The Escapologist - Sugarplum Fairy, Discotheque – Elin Lanto, Suddenly - Arash feat. Rebecca, Miss Blue - Vincent, 3AM – Kleerup & Marit Bergman, Do You Love Me – Amanda, We Keep on Rockin & Inhibitions – Alcazar, The Bells of Freedom & Barcelona – BWO, The Queen's Corner – Joel Alme, Singing that Melody – Swingfly, Jag är en Vampyr – Markus Krunegård, You Make Me Feel Like Dancing – Neo och What Have I Done - Anna Ternheim

[ÅRETS MF/ESC-LÅTAR]

1. Lay Your Love on Me - BWO
Att den här låten toppar den här listan, listan över årets bästa låtar och listan över de låtar som spelats mest i min iPod i år har inte främst att att göra med att hela schlagersäsongen 2008 blev väldigt präglat av Alexander Bard och BWO för mig rent privat, utan helt enkelt med att jag från djupet av mitt musikaliska hjärta tycker det här är en nästintill perfekt poplåt. Madonna-beatsen, Lili&Susie-upprepningarna, Marinas underbara talparti i det ljuvliga sticket – allt klingar samman i precis det jag kräver för att en låt skall vara ultimat. Lägg till det en fantastiskt scenshow och ni förstår varför jag utan att överdriva helt ärligt kan säga att det här är ett av mina favorit-Melodifestivalbidrag genom tiderna.

2. Divine – Sébastien Tellier
Fullkomligt omöjlig som låt i Eurovision – och därför så genial. Medan Charlotte slet som ett djur missade Sébastien varenda kamera, åkte golfbil, hade en söt liten kör och var stencool rakt igenom – och de kom ändå på samma plats. Låten kan möjligen vara det bästa som dykt upp i den allt mer urvattnade tävlingen på hur många år som helst, och det är bara att hoppas på att Franrike fortsätter på samma Daft Punk-spår nästa år.

3. Sanna Nielsen - Empty Room
Precis som Sanna blev jag lika berörd varenda gång hon gick upp på scenen hela Västerås-veckan och vrålet från vårt hotellrum när hon gick rakt in i Globen spräckte nästan vår redan tveksamt fungerande TV. Så här i efterhand borde Sanna såklart inte bara vunnit folkets kärlek och ett klippkort på svensktoppen, utan också hela tävlingen, för faktum är att låten är minst lika bra fortfarande.

4. Hero – Charlotte Perrelli
5. Love in Stereo - Ola


6. Hold on be Strong - Maria Haukaas Storeng
7. Just a Minute - Rongedal
8. Hur Svårt Kan Det Va? – Linda Bengtzing
9. Pokusaj – Laka
10. Baby Don't Stop the Music - Michelle Purvis

Nästan: Pame - Daniel Mitsogiannis, Viva La Musica – Man Meadow, We are One – Alexa, Du behöver aldrig mer vara rädd - Lasse Lindh, Another Chance – Le Monde, Era Stupendo – Paolo Meneguzzi, This is My Life – Eurobandið, Dr. Frankenstein – LaGaylia, Always, Always – Zuma och Razborka – The Nicole

[ÅRETS LÅT (Ej Singel)]

Egentligen en omöjlig uppgift...mycket eftersom jag knappt vet vad som är singlar eller inte längre. Vad jag vet är att det här är iallafall ett gäng sjukt bra låtar som ni ska leta upp om ni inte redan har gjort det!

1. The Loving Kind – Girls Aloud
Vad ska jag säga? Ögonblicklig kärlek som är bättre i sin albumversion än i den kommande singelversionen (och för guds skull undvik att lyssna på dem live när de gör den). Om det är så här Pet Shop Boys kommer låta när de samarbetat med Xenomania nästa år så kommer jag att svimma av lycka.

2. It's My Own Cheating Heart That Makes Me Cry - Glasvegas
Kanske den låt som bäst visar upp storheten med Glasvegas. En fantastisk text och en fantastisk låt. Det är väl ungefär allt som jag kräver av musik.

3. Forever - Kleerup feat Neneh Cherry
Neneh Cherry hörs för lite. Och alla låtar borde ha barnkörer. Alla..

4. Fuck You – Lily Allen
Lily Allen sa hej då till George W Bush på sitt allra, allra gulligaste sätt.

5. På Drift? – Kent
Hur kan en låt som bara funnits ute i en knapp vecka komma nummer fem på den här listan? Well, tro mig: jag vet direkt när jag hör en Kent-klassiker som håller en sådan klass.

6. Circus – Britney Spears
7. A Snowflake Fell (And It Felt Like A Kiss) - Glasvegas
8. If U Seek Amy – Britney Spears
9. Love Game – Lady Gaga
10. Voices – Madonna

Nästan: Spaceman – The Killers, Love is the Key – Girls Aloud, Paparazzi & The Fame – Lady Gaga, För Sent För Edelweiss – Håkan Hellström, Straight Into My Lovers Arms – Marit Bergman, Kill the Lights & Phonography – Britney Spears, Love Me Senseless – Agnes, The Quest - Bryn Christopher och Lay Me Down - Cyndi Lauper


[ÅRETS DUETT]

1. 300 Slow Days in a Row – Marit Bergman & Titiyo
Förra året var det Jöback och Krunegård i en homoerotisk video som toppade den här listan – i år är det Martits och Titiyos lesbiska War of the Roses-uppbrott som gör samma sak. Det ska tydligen vara en homoduett för att vinna här – men sen är det ju en underbar ABBA-flirtande låt också.

2. You Don't Know Me - Ben Folds feat. Regina Spektor
Det var ett tag sedan jag hörde av Ben Folds, men när han nu dök upp i min iPod igen efter ett tips av en kompis så gjorde han det med besked. Den här låten bara växte och växte och växte för mig.

3. "A Christmas Duel" – Låt med The Hives & Cyndi Lauper
Kom från ingenstans och blev direkt en framtida julklassiker. Arga, hatfyllda duetter är SÅ mycket roligare än kärleksditon.

Nästan: Hals Över Huvud - Lena & Orup, My Friend Misery" – Vacuum feat Marcella Detroit och Takin' Back My Love" – Enrique Iglesias feat Ciara


[ÅRETS CRAZY/TRUDELUTT/SKÄMMIS/BARNLÅT ]

Bara för att en låt hamnar i den här kategorin så behöver den inte vara dålig...den är bara mera tagen med en klackspark än låtarna i de andra kategorierna. I alla fall från min sida sett.

1. Caracola – Smiling in Love
Jag älskade de här glada tjejerna så mycket att jag nog hade köpt vad de än sjungit i Melodifestivalen...och nu blev det Ooa O Opadoa Yeoh Deo eller liknande (fråga de fem textförfattarna om ni vill veta mera detaljer) och då köper jag det. Årets färgstarkaste glädjepiller.

2. Same Difference - If You Can't Dance
Det käcka brittiska syskonparet med det frireligiösa utseendet som kom trea i förra årets X-Factor släppte en skiva som i sina absolut bästa stunder (det vill säga här) sparkade liv i mitt sovande Steps-hjärta.

3. Handsfree (If You Hold My Hand) – Sonny J
En låt som man direkt känner att det skulle passa alldeles utmärkt att vara full till. Sommarens svängigaste "borde blivit en hit"-låt.

Nästan: I Love Europe – Christer Sjögren, All Roads Lead To Heaven – Same Difference, Beautiful People Theme - Dan Gillespie Sells & Ian Masterson, Jag saknar dig ibland - Kristian Luuk, Bag in da Box – DJ Tune m feat. Orremannen, Ingen Mår Så Bra Som jag – Fronda, Sverige det bästa på vår jord – Markoolio, Olé Olé – DJ Bobo, Kramsången – Kramiskaninen och Alla Gamla Ex – Face-84

[ÅRETS COVER]

1. Run – Leona Lewis
2. Big In Japan - Ane Brun
3.
I Want To Hold Your Hand - T.V. Carpio

4. About You Now – Timo Räisänen
5. I Don't Know How To Love Him – Sam Taylor

6. Les Fleur - 4Hero
7. Jocke Berg - Nåt för dem som väntar
8. I've Just Seen A Face - Jim Sturgess
9. Worrying Kind - Maia Hirasawa
10. The Winner Takes it All - Kylie och Dannii Minogue

Nästan: En apa som liknar dig - DiLeva och Don't Leave without Me Now - Euroband

[ÅRETS REMIX]

1. The One (Freemasons Remix) - Kylie Minogue
2. Vy Från Ett Luftslott (Punks Jump Up Remix) - Kent
3. See You Again (Rock Mafia Remix)" – Miley Cyrus


4. I Love Europe (Sound Factory Radio Edit) - Christer Sjögren
5. Another Shape of My Heart (Bassflow Remake) - Lisa Miskovsky

Nästan: Divine (Kasper Winding Remix) - Sébastien Tellier, 9 to 5 (Love to Infinity Radio Mix) - Dolly Parton, Mercy (Gareth Wyn Remix Edit) - Duffy och Barcelona (Hanssonic feat. Felix & Märta Remix) - BWO