07 september 2007

Pilotprojektet 2007

Chuck
NBC, Måndag 20.00
Start: 24 september

Tänk nördgänget från en Judd Apatow-film (Chuck och hans polare jobbar som helpdesk i en elektronikaffär) fast med mera skruvad humor och mixat med Alias och well…då har du kommit en bra bit på vägen med att förstå vad det här är. Chuck, som bor med sin syster och hennes drömkille (kallad Captain Awesome) får på sin födelsedag ett e-mail från killen som snodde hans första flickvän i skolan. Vad han inte vet är att denna killen numera är en CIA-agent, att mailet skickats precis när snubben blev ihjälskjuten, och att det innehåller hela CIA och NSAs databaser (krypterade till bilder) som automatiskt registreras i Chucks hjärna när han öppnar mailet. Utan att han vet om det har han alltså blivit en viktig bricka i ett mycket större spel än de dataspel han vanligen brukar spela.
Skruvat, men ändå charmigt, från O.C-skaparen Josh Wedon, och med en humor som pendlar mellan att vara lite väl barnlig/uppenbar till att träffa precis, exakt min egen humor (har aldrig varit med om något så på pricken…bara en sån sak som att citera Burtons Batmanfilmer - sååå jag). Min första känsla är ett klart godkännande (men med en brasklapp om att man kan tröttna ganska snabbt) och jag tycker väl att serien borde ha sin publik (datanördar som får kyssa vackra agentflickor borde väl vara en dröm för många TV-tonåringar) – men jag inser att det kanske mest är önsketänkande...och någonstans tror jag kanske att det skulle kunna bli rätt tröttsamt i längden.

Fördel: Roligt, charmigt och jag älskar agenter när de är så där lite übermench/Alias/serietidningsoverkliga. Hajpas av TV-bloggare nu innan.
Nackdel: För fjantigt? En timme är ett för långt format för en sådan här serie? Ska dessutom slåss mot Prison Break…
Intressegrad: Precis över medel
Gissat öde: Flopp. Tyvärr. De måste ju slåss mot House, MD och CWs nya Reaper, vilket jag tror blir tufft. Men jag har jättegärna fel. Känner att detta skulle kunna bli en favorit.
Popp or Poop? Popp! Goes my heart.




Vad är Pilotprojektet 2007?

Inga kommentarer: