Helt enligt vad traditionen bjuder så är veckolistan efter filmfestivalen endast full av film, film och åter film!
"Across the Universe" - Film av Julie Taymor Ny
Inte så oväntat kanske... Julie Taymors lyckopiller är den enda film jag sett två gånger under samma Filmfestival - och samtidigt redan beställt på DVD och införskaffat soundtracket till. Jag fullkomligt älskar den här Beatlesmusikalen om Jude, Lucy, Max, Sadie, Prudence och Jo-Jo. Älskar hur visuell den är, hur bra musiken är (countryversionen av I've Just Seen A Face i bowlinghallen är dagens favorit, även om den lesbiska versionen av I Wanna Hold Your Hand fick en tjej i publiken att skrika YES!! på Draken idag), hur bra skådespelarna sjunger, hur söt jag tycker Jim Sturgess är och jag älskar hur glad jag lämnar salongen. Ohotad festivalvinnare av Oswalds Guldpizza i år.
"Lars and the Real Girl" - Film av Craig Gillespie Ny
Jag kan fortfarande inte släppa den sura raden av kulturmänniskor som snittade ett sår i min oförställda glädje över att ha sett den här mysiga independentsagan genom att utbrista att det var de sämsta de sett innan knappt eftertexterna börjat rulla. Själv slukar jag sådana här charmiga, amerikanska "håll ihop i communityn"-moraliteter med hull och hår och tycker alla utan cyniska tankar borde ge Lars och hans uppblåsbara brud två timmar av sitt liv.
"Les Chansons d'Amour" - Film av Christophe Honoré Ny
Två musikaler på topp tre - man skulle ju kunna tro att jag är bög eller nåt. Well, well. Ska sanningen fram var jag sjukt trött på musikaler på film innan årets festival startade, och man kan verkligen säga att den återupprättade en hel genres heder i min värld. Den här franska lilla godsaken tror jag drabbade mig så hårt för att jag var absolut helt oförberedd på vad den handlade om och på vem som slutade i säng med vem. Väldigt uppfriskande.
"Dixie Chicks: Shut Up & Sing" - Film av Barbara Kopple & Cecilia Peck Ny
Verklig Girl Power serverad med en massa countrymusik och galna rednecks. En dokumentär som både skrämmer en och får en att må bra på samma gång...och man behöver inte gilla eller ha hört en enda låt med Dixie-brudarna för att älska dem här.
"Ladrones" - Film av Jaime Marquesstrong Ny
En härligt positiv överraskning. En enkel historia om två ungdomar berättad med gryniga, blåa bilder och med en pinsamt snygg Juan José Ballestas. Det räcker en bra bit för mig.
"Funny Games US" - Film av Michael Haneke Ny
Utan tvekan den film som hårdast borrar sig in i ens psyke av alla festivalfilmerna, men trots att jag chockat undrade varför jag utsatte mig för Hanekes hemskheter ännu en gång när jag såg filmen så var jag åtminstone förberedd den här gången. Chocken och effekten är därför lite, lite mildare. Lite.
"Lust, Caution" - Film av Ang Lee Ny
Kostymdrama, spionhistoria och sexscener med sadomasokistiska inslag - Ang Lees nya film är allt det där och dessutom en bra bit över två timmar lång. Trots det har jag aldrig tråkigt, vilket i sig är ett ganska bra konststycke eftersom jag såg filmen efter klockan 22 en fredagskväll.
"Barnhemmet" - Film av Juan Antonio Bayona Ny
Att den här filmen hamnar först på åttonde plats på listan säger mera om klassen på filmerna jag lyckades pricka in på årets festival än om filmen i sig. Det här är nämligen en helt perfekt bioskräckis som lyckas skrämma på andra sätt än mängder av blod och gore och hemska fällor där människor plågas (eller genom att kasta fram ett blek asiatiskt kvinnoansikte med svart stripigt hår som det rinner svart klet ur ögonen på när man minst anar det). Här är det klassiska attribut som stora hus, spöken och (otäcka, otäcka) barn med bisarra masker som gör att håren på ens armar krullar sig.
"Ping-Pong Kingen" - Film av Jens Jonsson Ny
Att den här Sundance-vinnaren förlorade huvudpriset i Nordiska Filmtävlingen till den ganska bleka Låt Den Rätte Komma In känns helt obegripligt. Göteborgs Internationella Film festival som alltid brukar se sig själv som ytters alternativ och finkulturell när något ska hyllas, valde alltså den mer kommersiella filmen som förmodligen kommer gå bäst av alla tävlingsfilmerna på bio, före en originell debutfilm i Roy Andersson-anda...och det ett år när jag för en gångs skull hellre sett att du gjort det motsatta. Obegripligt. Go pingis-Rille!
"My Kid Could Paint That" - Film av Amir Bar-Lev Ny
En riktigt bra dokumentär för att den lyckas ställa frågor om så otroligt mycket olika saker samtidigt. Den ifrågasätter allt från äktheten i de tavlor som filmens femåring målar till syftet med sin egen existens. Väldigt intressant.
"Låt den rätte komma in" - Film av Tomas Alfredsson
Det är väl en helt okej film, och med Nordiska Priset i fickan och succéboken i ryggen så kommer den säkert locka en hel del folk till biograferna också. Men det betyder inte att jag tycker det är en lyckad filmatisering av boken, och jag känner att filmen har lite svårt att bestämma sig för vad den vill vara för typ: Skräckfilm eller kärlekshistoria. Inte för att den nödvändigtvis skulle behövt välja - en av boken styrkor ligger ju i att det är mera en bok om en mobbad kille som får en kompis än om vampyrer - men som det är nu känns den lite trevande.
"Broken English" - Film av Zoe Cassavetes
Charmigt. Bra skådisar. Men ack så förutsägbart!
Årets Vinjettfilm
Förfärligt. Epelepsiframkallande. Förstår du någonting? - det är några av de saker jag hört om vinjettfilmen i veckan. Tydligen får de bara ha geniala vinjettfilmer vartannat år på festivalen... Så här beskriver förövrigt Silverbulllit-gitarristen Andreas Nilsson själv sin vinjettfilm som vi plågats med i tio dagar före varje film:
"Det hela började med en idé om att fylla utrymmet med subjektiva filmiska och populärkulturella referenser i ett rasande tempo. En hälsning till Bergman, Ghost River, Familjen Flinta och Gerogegege. Men som tur var spårade det ur lite grann. Filmen började leva sitt eget liv där rutorna växte fram organiskt och i relation till varandra. Jag tänkte rumsligt kring visningsfönstret på Draken. Där såg jag för 100 år sedan det yrselframkallande slutpartiet i ”2001”, där vi färdades genom explosiva dimensioner. Det är inte omöjligt att den upplevelsen spelar en roll vid födelsen av det som blev. Sporttematiken kom som en överraskning. Musiken eller ljudspåret är skapat av Hans Appelqvist.".
Yeah, well. Krävs det så mycket ord för något som är några sekunder långt så kanske man ska fundera på vad man gör. Kanske kul en gång - men de flesta av oss ska se det här typ 30 ggr på en vecka.
"Sibyllan" - Kortfilm av Jona Elfdahl, Elin Maria Elfdahl & Fredrik Berg
Jag har inget emot konstfilm (eller okej...det är kanske inte min påse helt, men det stör mig inte) men när folk gör film som är konstig bara för att få vara konstiga ("Försök inte hitta svar utan fundera på vilka frågor den ställer" sa regissörerna som såg ut som ett mobbat glamsyntband från 1982) så blir jag bara trött. Festivalens mest bortkastade minuter.
"Deficit" - Film av Gael Garcia Bernal
Vad är det de säger? Skomakare bliv vid din läst...
"Things We Lost in the Fire" - Film av Susanne Bier
Nä. SÅÅ dålig är den såklart inte. Men jag har fortfarande inte kommit över hur meningslös den kändes och vilken stor besvikelse den var.
"Gone with the Woman" - Film av Petter Naess
Om det här är det roligaste sätt på vilket norska heteros kan skildra förhållandet mellan män och kvinnor så är jag glad att jag är ett svenskt homo.
"Iskariot" - Film av Miko Lazic
Den kändes bara så...onödig liksom.
"I'm Not There" - Film av Todd Haynes
Galet överskattad.
Festivalvädret = Ösregn + Storm
Det brukar bara vara film på den här listan...men i konkurrens med 39 graders feber så var årets väder det absolut säsmsta jag råkade ut för.
Ungefär så just nu...
...eller vänta förresten. Lite till:
Årets Bästa Film - Guldpizzan: Across the Universe
Årets Bästa Kortfilm: Istället för Abrakadabra
Årets Bästa Dokumentär: Dixie Chicks: Shut Up & Sing
Årets Bästa: Pressakreditering (Billigaste festivalen någonsin!)
Antal sedda filmer: 22 (men 23 visningar)
Årets Tema: Lesbiska (inte bara där jag förväntade mig)
Årets Sötaste: Grégoire Leprince-Ringuet (Les Chansons d'Amour) och Jim Sturgess (Across the Universe)
Årets Snyggaste Mindreåring: Juan José Ballestas (Ladrones)
Årets Filmväder: Snö i enorma mängder (Låt Den Rätte Komma In, Lars and the Real Girl och (framförallt) PingPong-Kingen)
Årets Otäckaste 1: Tortyren i Funny Games är olidlig
Årets Otäckste 2: barnet med fågelskrämma-masken i Barnhemmet
Årets Självförtroende-pepp: Dixe Chicks
Årets "Jag-glömmer-hela-tiden-att-jag-såg-dem (men-de-var-okej)": Familjen Savage och Battle for Haditha
Årets Mest Anatomiskt Korrekta: Lars Real Girl
Kommer jag på mer så fyller jag på efter hand - annars så anser jag filmfestivalen vara ett avslutat kapitel för i år (kul som fan var det) och ger mig i kast med nästa festival - sex veckor med schlager! Vi ses väl i schlagerbloggen. Jag vet ju att ni inte kommer orka vänta på inlägg här.
-
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar