29 januari 2008

Filmrecension: Gone with the Woman

Gone with the Woman
Petter Naess, Norge

Jag har inte läst Erlend Loes roman Blåst som den här filmen bygger på, men på något sätt tror jag att det hade gett mig ett större utbyte. Det här är nämligen ännu en film om hur svårt heterosexuella män har att förstå kvinnor. I snabbt tempo får vi i stiliserade scener av varenda förhållandeproblemsklyscha, när vi följer en norsk kille (som står för voice-overn - men inte nämns vid namn i hela filmen) som försöker förstå varför hans flickvän flyttat in, vad hon menar, vem hon är, om han är kär och så vidare. Självklart är flickvännen en karikatyr på en sådan, liksom den heta fransyskan som också dyker upp som hennes charmiga, sexiga, exotiska motpol. Alla medleålders tanter och farbröder skrattar så bioduken skakar, medan jag mest suckar och möjligen drar på munnen åt någon enstaka one-liner eller Peter Stormare i badbyxor. Bra och konsekvent genomfört rent filmiskt och manusmässigt, men utan något nytt att berätta. I alla fall för mig. Fyra simglasögon av tio möjliga.





Måste förresten bara nämna att filmens förfilm - den svenska filmen Istället för Abrakadabra av Patrik Eklund som tävlar i kortfilmsklassen - var den största behållningen den här lunchen.

Inga kommentarer: