28 januari 2008

Filmrecension: Thieves

Thieves
Jaime Marques, Spanien

Nog för att filmen beskrivs i festivalprogrammet som "ett verk i Jean Genets efterföljd", men jag skulle ljuga om jag sa att det var något annat än bilden på en ung, snygg, halvnaken snubbe som följde med den texten som gjorde att jag gubbsjukt slank in på Jaime Marques debutfilm - och se! Det visade sig att man kan välja utmärkta filmer med andra kroppsdelar än huvudet.
Visst kan en historia om en ung välbärgad tjej som blir kär i den lite farlige, kriminella killen kännas som en urgammal kliché, men dels har María Valverdes Sara så mycket skinn på näsan och är så cool med egen vilja att jag köper det helt, och dels så är det rasande snyggt berättat med sina grovkorniga bilder där kameran tillåts dröja klvar länge, länge och registrera små ändringar i skådespelarnas ansikten där det behövs.
Okej. Elaka tungor skulle säkert säga att Juan José Ballestas ansiktsuttryck inte är så värst varierande - men vi snackar inte Keanu Reeves här iallafall - men hos mig slår gubbsjuke- mätaren i taket konstant genom hela filmen. Juan José Ballesta som spelar ficktjuven Alex (upplärd som barn av sin mamma, satt på barnhem när denne fängslades, och nu plockandes plånböcker själv i jakten på sin försvunna mor och på kärleken) är helt enkelt jättesöt - som en långt bättre variant av The O.Cs Benjamin McKenzie eller en yngre Matt Damon - och förmodligen en blivand spansk storstjärna.
Både historien och kemin mellan ungdomarna känns trovärdig och äkta, och jag köper det här totalt. En kul överraskning. 8 stulna plånböcker av 10 möjliga.