27 januari 2008

Filmrecension: Barnhemmet

Barnhemmet
Juan Antonio Bayona, Spanien

Jag är en sådan person som nog borde låta bli att se skräckfilmer, och speciellt då på bio där hundratals människor skriker samtidigt i mörkret. Jag fruktar inte så mycket rena slasherfilmer kanske, men stoppa in saker som gamla hus, fyrar, människor med masker, knakande golv, grottor och (kanske framförallt) barn, och jag blundar mig igenom hela föreställningen. Årets spanska Oscarsbidrag har precis allt det där...på en gång. En familj flyttar in i ett gammalt barnhem - och strax ser deras son andra barn som ingen annan ser. Vad som börjar ganska lungt, fylls snart av överraskande skrämseleffekter så oväntade att du inte kan sitta lugn en sekund i stolen.













En klart lyckad mix av The Others, Poltergeist och diverse filmer av producenten Guillermo del Toro, som kallats en av 2000-talets bästa skräckfilmer. Se den på egen risk. Dessutom ett stort plus för festivalens hittills snyggaste förtexter! 7 barn med fågelskrämmahuvuden av 10 möjliga.

1 kommentar:

Anonym sa...

åh, ska se den ikväll :P fast nu vet jag inte om jag vågar längre.. brr!