31 januari 2008

Filmrecension: Les Chansons d'Amour

Les Chansons d'Amour
Christophe Honoré, Frankrike

Lita på mig! Gå och se filmen utan att läsa den här recensionen som talar om vad den handlar om. Jag hade (i stort sett ingen aning) när jag gick in i salongen - bara att den tävlat i Cannes och fått höga betyg i en brittisk filmtidning jag läser - och jag blev bara lyckligare och lyckligare allt eftersom det gick upp för mig. Så människor i allmänhet - och bögar och lesbiska i synnerhet - spring och se det här om ni har tillfälle! Ni kommer inte ånga er.
För er andra som ändå vill veta lite mera (på egen risk) så kommer det här: Det börjar som en typisk fransk film. Ni vet; Paris, människor pratar om kärlek och förhållanden, de röker, de dricker vin, de pratar lite mera och röker och dricker lite mera. Jag suckar lite... Men sen! Plötsligt börjar replikerna sjungas till vacker fransk popmusik (lite som i Moulin Rouge) och det förhållande de sjunger om visar sig vara mellan en kille och TVÅ tjejer. Samtidigt. Sedan tar historien en oväntat dramatisk vändning - och plötsligt dyker en söt ung kille upp och blir jätteförälskad i den första killen. Och de pratar. Sjunger. Röker. Dricker. Knullar. Och sjunger lite till...och jag lämnar biografen helt upprymd och varm och vill genast se den här lilla franska musikalpärlan en gång till. En glad överraskning och ett riktigt lyckopiller! 9 randiga tröjor av 10 möjliga.

Inga kommentarer: