26 januari 2008

Filmrecension: Lust, Caution

Lust, Caution
Ang Lee, USA/Kina/Taiwan

Egentligen vill jag inte berätta så mycket om vad den här filmen handlar om - det enda jag visste när jag gick in i salongen var att den vann Guldlejonet i Venedig, att den fick avslag som Taiwans Oscarsbidrag (för att Lee använt sig av amerikansk film-crew), och att den innehöll så vågade sexscener att den förbjudits på sina håll i Asien... Men okej. Lite mer ska ni få veta. Den utspelar sig i Shanghai och Hong-Kong på 30-talet, den är aningens för lång (inte för att jag vet vad jag vill kapa bort...men 2.40 är för långt för vilken film som helst) och det är en spionhistoria som skulle fungerat att applicera både bland 70-talets europeiska terroristceller eller i dagens mellanösternkonflikt. Det får räcka. Utöver det behöver ni bara veta att jag blev väldigt imponerad (fråga mig inte varför mina förväntningar var så låga - jag såg aldrig Hulken och har sett Brokeback så många gånger att det är barnsligt), att filmen känns sådär härligt kostymlyxig som bara Hollywood (och möjligen en och annan britt) brukar lyckas med annars, att skådespelarna imponerar (speciellt Wei Tang) och att den erotiska laddningen mellan historiens centralkaraktärer är så sjukt stark (speciellt innan de explicita sexscenerna tar över en bra bit in i filmen - det här är verkligen ingen "blickar i smyg och visandet av en och annan vrist" som typ i Kar Wai Wongs In the Mood for Love) att jag funderar på om jag sett något liknande tidigare. En klar filmupplevelse utöver det vanliga.
Dessutom blir Hetah Ledger-tragedin ännu större när man småsvettig ramlar ut från en visning av Lust, Caution - tänk hur den diskuterade Brokeback Mountain-uppföljaren kunde sett ut nu när Ang Lee är inne i den här porrsvängen!
Åtta svettiga samlagsställningar i snygga scenografier av tio möjliga.

Inga kommentarer: