31 december 2006

Oswald Awards 2006 - ÅRETS ÖVRIGA PRISER

Jag plockade bort några kategorier som Årets Resa (lite för personligt och ointressant för de flesta) och Årets Internet (jag kunde rabblat massa kul bloggar och TV-sidor – men i slutänden hade det stått mellan YouTube, MySpace och min egen blogg ändå), så kvar blev dessa!

OBS:
Bold
= Vinnare
Kursiv = Runner-up


[ÅRETS FILM]

Att Återvända
Babel
Brokeback Mountain
The Departed
Efter Bröllopet
George Michael: A Different Story
Grizzly Man
Little Miss Sunshine
Look Both Ways
Mad Hot Ballroom
Match Point
Shortbus
The Queen
The Squid and the Whale
United 93

Nästan Nominerade: C.R.A.Z.Y, Djävulen Bär Prada, Farväl Falkenberg, Junebug, Me and You and Everyone We Know, Shooting Dogs, Mission:Impossible:3, Lord of War, München, Syriana, Walk the Line, Whole New Thing och Capote.
Motivering: Vad ska man säga? Vilket annat år som helst hade United 93 seglat upp som den självklara vinnaren…eller kanske den underbara dokumentären Mad Hot Ballroom som var filmfestivalens bästa. Kanske hade Almodovars underbara Att Återvända kunnat vinna…eller en tungviktare som Babel eller lättviktare som The Departed. Men inte i år. I år kom nämligen Brokeback Mountain – och dess storhet går inte att förneka…i alla fall så länge du inte sitter i Oscarsjuryn.

[ÅRETS SCENHÄNDELSE]

25 Live med George Michael
Cabaret på Tyrol
Fundamental Tour 2006 med Pet Shop Boys
Schlgerkvällen på Pride
Singin' in the Rain på Oscarsteatern

Nästan Nominerad: Touring the Angel 2006 med Depeche Mode
Motivering: Inget snack här. Schlagerkvällen var grym och PSB och Jöback imponerade…men George Michael var en gigantisk överraskning på en lika gigantisk flatscreen och Singin in the Rain luktade kanske gammal tant, men var samtidigt årets absoluta glädjepiller där flera ton vatten vräkte ned över scen, skådespelare och publik till mitt lilla scentekniknördhjärtas förtjusning.

[ÅRETS TREND]

Free Running
Gratistidningar
Klimatförändingar
MySpace
YouTube

Motivering: Free Running kan kännas 2005, men först i år plockade Madonna och James ond upp det…och då får det väl ändå kallas mainstreamtrend? Annars var 2006 året då Algor och Aftonbladet bestämde att klimatförändringarna var här bara för att vintern var sjukt kall och lång, sommaren var varm och på hösten/vinterns så regnade det i Göteborg. Baserat på detta (och att det inte snöade till jul) så var vi alla på väg mot Ragnarrök. Att Aftonbladet samtidigt plöjde ned en hel del extra skog (antar jag) då de vräkte ut gratistidningar över hela staden verkade inte hänga ihop. .SE, Metro och City slängde gratispapper på lokaltrafikåkarna till absurdum, och i London försökte intensiva tidningsbud med att göra det samma. Mest 2006 var ändå YouTube. Internetsidan som (tillsammans med MySpace först och främst utomlands) dominerade fester, bloggar, fritid och arbetsdagar…och tillslut också gav upp hov till att jag (och alla ni andra) blev årets man i Time Magazine.

[ÅRETS STÄLLE/RESTAURANG/FIK]

Haket
GS2H
Egg & Milk
Lino
Populära Sibirien

Nästan Nominerad: Boulevard Bar & Dining Room, Torget, Lundbergs
Motivering: Alla ställen ovan är bra ställen men Egg & Milk dominerade mina veckolistor och mina söndagsförmiddagar i Göteborg, medan stängningen av Populära Sibirien nästan emottogs som en personlig förolämpning efter en lång, mysig vår och sommar på stället som stängde samma dag jag flyttade in på samma gata.


[ÅRETS DVD]

Dress to Kill med Eddie Izzard
Ladies and Gentlemen – The Best of George Michael
Pet Shop Boys: A Life in Pop
This Life Complete Series 1&2
Tim Burtons Batman Returns Double Disc-DVD

Motivering: Det här har varit ett värdelöst år för min DVD-samling, eftersom jag långa perioder inte hade en DVD-spelare i Stockholm där jag befann mig största delen av året… This Life var nog egentligen mitt enda riktiga bra köp (två av de nominerade har jag inte ens personligen) och det vinner därför självklart här. En underbar serie alla borde se om de inte sett den.

[ÅRETS BOK]

Den Perfekta Matlådan (Kokbok) av O. de Hoog&F.Paulún
Dårskaper i Brooklyn av Paul Auster
Efterskalv av Arne Dahl
Ett Öga Rött av Jonas Hassen Khemiri
Extremely Loud & Incredibly Close av Jonathan Safran Foer
Fans av Peter Strage
Hur Man Närmar Sig Ett Träd av Eva Dahlgren
Komma Ut – Berättelser från Garderoben av Anders Öhrman
Låt Den Rätte Komma In av John Ajvide Lindqvist
Nul Points av Tim Moore

Nästan Nominerad: Misterioso, Ont Blod, De Största Vatten, Europa Blues & En Midsommarnattsdröm av Arne Dahl, Fågelbovägen 32 av Sara Kadefors och Hanteringen av Odöda av John Ajvide Lindqvist
Motivering: Mest läst i år var absolut Arne Dahl, men det var framförallt fyra böcker som var på tal för vinst här (förutom de tre snart nämnda så var Paul Austers Dårskaper i Brooklyn ett av årets roligaste läsningar). Dels Tim Moores fantastiska skildring av Eurovisionens nollpoängare, dels Eva Dahlgrens otroliga överraskning (som dels fick mig att känna att jag också skulle kunna skriva en bok och som dels var en underbar hyllning till nojor, vanlighet och att inte vilja vara offentlig trots att man är artist) om sin prestationsångest inför en nya platta – och så dels då en av de mest fantastiska, innovativa, varma och speciella böcker jag läst. Den självklara vinnaren (och en av bloggens få fullpoängare i år) Extremely Loud & Incredibly Close av Jonathan Safran Foer.

[ÅRETS HUNK]

Andreas Thorkildsen
Chris Daughtry
Eric Dane
Fredrik Ljungberg
Jake Gyllenhaal
Jamie Dornan
Justin Chambers
Linus Thörnblad
Marc-André Grondin
Tobias Hysén

Nästan Nominerad: Michael C Hall (vilken revansch sedan plufslooken i SFU), Brad Pitt (lite konventionellt val, men han var grym i Babel) och Jay Hernandez (Six Degrees största behållning).
Motivering: Svår kategori. Galet skum. Vad är en hunk? Vad är en fuckable? Vad är en charmig snubbe? Vad är skillnaden? Finns det en åldersgräns? Är jag så desperat att jag går igång på vad som helst – och är jag livrädd för att ha missat årets snyggaste kille? Här är i alla fall ett gäng snygga snubbar som på något sätt fångat mitt och världens intresse i år…and lets face it…it was all about Jake G in the gay world this year! Resten beror på dagsformen.

Inga kommentarer: