08 oktober 2006

Bokrecension: Fågelbovägen 32 av Sara Kadefors

Fågelbovägen 32
Sara Kadefors, Sverige

Jag gillade Sara Kadefors när hon var programledare för Morgonpasset och jag tyckte "Sandor Slash Ida" var en fantastisk ungdomsbok. När jag började läsa Kadefors första vuxenroman så trodde jag nog den skulle påminna lite om just Sandor/Ida. Boken handlar om läkaren Karin som genom sitt frivilligjobb på en klinik för illegala flyktingar träffar Moldaviskan Katerina som så småningom blir hennes hushållerska, och jag trodde kanske vi skulle få följa dessa kvinnors tankar om varandra i vartannat kapitel lite likt Kadefors debutbok…men så är det inte alls.

Boken visar sig istället vara en ingående och ganska otäck studie i en kvinna på gränsen till nervsammanbrott. Karin lever nämligen ett liv som kräver fullständig kontroll. Kontroll på att uppfylla vad som förväntas av henne och kontroll på hur hon och alla andra ska reagera i olika situationer. När det kommer in en ny kvinna i hennes hem så börjar denna kontroll sakta med säkert luckras upp…och Karin blir mera och mer paranoid...något som skildras så bra att jag – som har ett absurt kontrollbehov – både fröjdas och mår lite dåligt över det. Ibland vill jag nämligen inte riktigt erkänna att jag själv skulle ha reagerat precis så som Karin gör, nu när jag som läsare som ser det hela "utifrån" och kan sunt förstå att hon tänker fel. Kanske är det också därför som jag blir lite besviken på bokens slut. Det känns som om alla trådar faller på plats lite för snyggt för att jag ska tycka att den realism som präglat hela resten av boken håller hela vägen ut. Men fram till dess är det bra. Ibland riktigt bra till och med. Och med en sjukt hög igenkänningsfaktor för oss kontrollfreak.

Betyg: 7/10

.

Inga kommentarer: