30 december 2006

Oswald Awards Preview - ÅRETS MF/ESC-LÅTAR 2006

Vi fortsätter med förspelet inför det här...även om det just nu ser ut som om allt inte kommer vara klart tills nyårsafton. Det lär visa sig. Nu ska jag dra in till stan och fika med BB - ingen tid att hålla på med listor.

Årets bästa låtar som var med i Melodifestivalen och Eurovision Song Contest...vilka var det nu igen? Jo, det ska jag berätta:

Absolutely Fabulous med Queentastic (2:a Norge)
Alla snackade om den och när jag hörde den för första gången en sen, blöt natt på Berns så var jag genast med på varför. Låten - som är årets mest spelade alla kategorier i min iPod - blev även påskens stora signaturmelodi för mig och Johan...även om den är sjukt mycket svagare live och man nog kan se varför den inte vann.

Evighet/Invinsible med Carola (1:a Sverige)
En sådan här lista utan La Carola vore att ljuga. Hur mycket jag än avskyr den där kvinnan och allt hon står för, så kan inget förneka att när hon intog scenen i Göteborg – och jag, FF, Syrran och Schlager-Lena satt nästan framme vid scenen - så stod tiden stilla och hela Scandinavium gick in i någon form av hysterisk mass-Carolamania.

Hard Rock Hallelujah med Lordi (Eurovisionvinnare)
De finska monsterrockarna kom, sågs och segrade fullständigt överlägset. Men vad många glömde bort var att under alla masker och bakom alla fyrverkerier så fanns en av årets mest gedigna schlagers.

Jag Ljuger Så Bra med Linda Bengtzing (6:a Sverige)
Min och fröken Harryssons egna lilla hus-schlager och Bextons (och 80% av Stockholms schlagerbögars) höjdpunkt i årets MF är en klassisk praktschlager som gör Linos dansgolv lika ogenoträngligt som Hoover-dammen. Vad man än tycker om fröken Bengtzing är detta obestridligt en praktschlager av stora mått.

Je T'adore med Kate Ryan (1:a Belgien)
Framträdandet i ESC var övertänt och överkoreograferat och bombade – men på Schlager-Pride var hon drottning och på svenska topplistan slogs hon bara av Lordi. Dessutom den låt som dök upp först i min värld av alla ESC-låtar i år och också en av de som stannade kvar längst.

La Coco-Dance med Séverine Ferrer (1:a Monaco)
Bara jag älskade den här lilla monegaskiska snärtan och hennes 2000-talsuppdatering av Fyra Bugg och en Coca-Cola – speciellt i Strumming Mix Edit.

Like Fire Tonight med Günther & the Sunshine Girls (6:a Göteborg)
Okej…Günter gjorde kanske varken från eller till vid liveframträdandet och The Sunshine Girl var ju bara pinsamma – men tyvärr verkar det gjort att ingen förstod vilken grym sommarhit det här är! Ironiskt nog blev Günthers bästa låt den som dödade hans karriär.

Mandoline med Sasa Lendero (2:a Slovenien)
Självklart var det min hovschlagerserverare Bexton som tipsade mig om låten som kom etta i Europas förenade schlagernördas omröstning om bästa nationella tvåan (BWO kom ryktesvis två där också) – och det är en underbar balkanschlager med både Elena, Russlana och Sertab-vibbar. Fast bra.

Moja Stikla med Severina (1:a Kroatien)
Jag förstod inte den här låten alls i maj och när MrC tippade bland topp tio så förstod jag inget alls. Jo, jag fick rätt om placeringen…men hade helt fel om låtens kvalitéer. Sjukt galen representerar den sortens knäppa idiotmusik som man bara hittar i ESC – och Bexton har sett till att jag inte glömt den under året. Numera nynnar jag den helt på egen hand och jag vet inte om det är bra eller dåligt…men så är det. Men kolla vidon - LJUVLIG!

Temple of Love med BWO (2:a Sverige)
Ett av minsa stora schlager ögonblick! Jag älskade BWO innan, var skeptisk efter att hört Temple of Love på radion på förhandslyssningen – men när Martin äntrade scenen i Karlskrona var det årets Lena-ögonblick. Årets givna vinnare – som kom tvåa bara för Sveriges besatthet av Carola…men fick den största hiten och skrattade hela vägen till banken.

Nästan Nominerade: Mr Nobody med Anzej Dezan (Slovenien), Under Your Spell med Evan (8:a i Göteborg), Never Let You Go med Dima Bilan (Ryssland), Leja med Hari Mata Hari (Bosnien), Kalla Nätter med Jessica Andersson (5:a i Karlskrona) och Sing for Me med Andreas Johnson (3:a i Sverige)

3 kommentarer:

Aronson sa...

Hmm. Här har vi definitivt inte samma smak...

;-)

Oswald sa...

Tur för mig att det är jag som får jobba med att skriva om det nästa år då! ;)

Jag tror inte det här är enda området där vår smak skiljer sig Aronson...
*hahaha*
...jag har svårt att se något område där den inte skiljer sig. ;)

Anonym sa...

Heya i am for the first time here. I came across this board
and I in finding It really helpful & it helped
me out a lot. I am hoping to present something back and help others like you helped
me.

Here is my homepage click here