12 januari 2007

Skivrecension: Mika - Life in Cartoon Motion

Få artister har blivit så sönderkramade på alla Internets bloggar som Mika har blivit sedan någon upptäckte hans MySpace-sida förra sommaren. Hans låtar har hyllats i spaltmeter efter spaltmeter, och det naturliga efter en sådan extrem hype är ju oftast att folks förväntningar är så höga att ingenting kan uppfylla dem och skivan känns som ett fiasko…dessutom åtföljt av den ofrånkomliga backlashen där ungefär lika många som hyllat artisten i fråga nu slåss om att berätta vem som var först med att upptäcka att det hela var en bluff och att de aldrig någonsin tyckt det var bra egentligen.

Nåväl, jag kommer inte vara den som kastar den första stenen på Mika i alla fall – tvärtom. Skivan är nämligen så pass fantastisk att jag kommer att fortsätta krama och hylla honom ännu en gång här i bloggen.
Jag fullständigt älskar de här tio låtarna nämligen. Allihopa. Undantagslöst.
Okej, några lite mer än andra kanske (en fullständig genomgång följer) – men det finns inte en enda låt som jag trycker bort när den dyker upp på iPoden (På en hel skiva! Hur ofta händer det?) och det kan jag inte ens komma ihåg när det hände sist.


Ingen artist jag hört tidigare har så lyckat blandat Rufus Wainwrights singer-songwriter quirkiness med Scissor Sistersk falsettsång och poprefränger-att-döda-för – och även om man misstänkte storverk bland hans snabbare låtar efter att ha hört Relax, Take it Easy och Grace Kelly, så var jag nog inte förberedd på att även hans ballader skulle vara så hjärtskärande vackra…ja faktum är att det kanske är där han övertygar mest.
Samtidigt lägger jag in en brasklapp – det här är ingen skiva som passar alla. Det här är inte 100% radiopolerat eller säljande uttänkt, och har man bara det allra minsta svårt för falsettsång så ska man nog hålla sig en bra bit borta från CD-fodralet till Life in Cartoon Motion… Men för oss andra däremot…för oss lär det bli väldigt mycket Mika ett tag fram över.


Grace Kelly
Fösta singeln (i de flesta länder utom Sverige som upptäckte Relax, Take it Easy först) är som jag nämnde redan i december en 100%ig Oswaldlåt. En musikalisk vitamininjektion som samtidigt känns som en intelligent schlager – den är nästan exakt 3 minuter lång och uppbyggd på klassiskt schlagermanér – och som är lite av The Mika Theme. He tried to be like Grace Kelly and he tried to be a little like Freddie (that would be Mercury, I guess)…och låten blev tillslut lite av båda.
*****
Lollipop
I stort sett en enda lång upprepning av att "Sucking to hard on your lollipop, oh love’s gonna get you down!" - men det kan man ju kanske inte säga för många gånger, eller? Av någon anledning börjar jag alltid lufttrumma på saker när jag hör den här låten, vilket kan se mycket märkligt ut på tunnelbanan. Som många av Mikas låtar så får jag bilder i huvudet när jag hör den…och här ser jag honom vandra runt på någon gata i typ (ett torrlagt) New Orleans med människor som sluter upp och trummar, spelar och sjunger…typ lite som den där JC-reklamen med Carmen Electra…well…ni fattar!
*****
My Interpretation
Skivas "vanligaste" poplåt…vilket varken är menat som något negativt eller positivt. Här lutar Mika lite åt Ben Folds-hållet - trots att det annars ganska ständigt närvarande pianot är hyfsat nedtonat just i denna låten – eller varför inte valfri Engelsk nutida popakt i kölvattnet på Daniel Powter. Känns kanske ändå (trots ett högt betyg) som skivans svagaste stund hos mig…men det är nog mest för att den låtstackarn måste slåss i glansen av sina A-studenter till syskon.
*****
Love Today
Skivans bästa (och rockigaste) snabba låt, som väl bara måste bli singel? Mika startar i hög falsett…och ökar! Om Mika fortfarande hade lite Grace Kelly i sig i de andra låtarna så går han 100% Freddie här…jag älskar "dada-dadadi-dum-partiet" och trummorna i slutet. En låt som Jake Shears och Babydaddy i Scissor Sisters skulle kunna döda för.
*****
Relax, Take it Easy
Förra årets näst bästa låt. Behöver jag förklara varför har ni ingen radio.
*****
Any Other World
Kan årets bästa ballad ha kommit redan två veckor in på 2007? Kanske. I alla fall en av dem. Börjar med ett ensamt piano och en viskande Mika som bara snuddar försiktigt vid falsetten i den här låten…sen kommer stråkarna (tar jag mig vatten över huvudet om jag säger det är en cello?) som är de vackraste på den här sidan Beatles…och därefter kören. Underbart. Å så texten då… "’Cause it is all in the hands of a bitter pizza man. Say good bye to the world you thought you lived in." Kan ha årets bästa textrad ha kommit redan två veckor in på 2007? Kanske.
*****
Billy Brown.
B-sidan till Relax, Take it Easy är klassisk singer-song-writing vid piano - som en bögig Povel Ramel…fast uthärdlig – och med en skön falsettrefräng berättar Mika om Billy Brown vars liv gick enligt planen tills han blev kär i en annan man. Sött som socker.
*****
Big Girl (You Are Beautiful)
Börjar med ett sugrörsljud…bara det…och förvandlas sedan till en stompigt medryckande hyllning till kraftiga brudar som bara nästan övergår till en gospel precis innan den slutar. Var jag en storväxt flata (om vem vill inte vara det ibland) skulle jag kräva den här låten på dansgolvet hela 2007!
*****
Stuck in the Middle
Det börjar som ännu en klassisk piano-singersongwriter-sång…och fortsätter som det också…men däremellan (stuck in the middle…get it…funny me) kommer ännu en killer-refräng i falsett som vägrar lämna hjärnan så fort man hört den. Inte skivans bästa låt – men den refräng jag nynnat på mest.
*****
Happy Ending
Vänta nu? Sa jag inte innan att jag hört en av 2007s bästa ballader redan? Men den kommer ju här? Eller vänta… Ah. Kan det vara så att Mr Mika faktiskt klämmer in två fantastiska ballader på sin debut och avslutar med något som producerat av Timbaland skulle ha kunnat vara Timberlakes nya singel? Jajamensan. Det här är så fantastiskt bra att håret på armarna reser sig fortfarande varje gång jag hör den. En ultimat ballad - bara det abrupta slutet hade hanteras lite snyggare…
*****

Det kan vara farligt att inleda året med ett för högt betyg – fråga MrC om hans Storm-innan-Brokeback-Mountain-recension ifjol till exempel – men jag tvekar inte här. Våren 2007 (eller åtminstone till schlager-Oswald tar över min arma kropp och öron) tillhör Mika och betyget kan inte bli annat än full pott!







Tillägg 070828:
När jag skrev det här inlägget i januari så kunde jag knappt drömma om hur många som skulle hitta bloggen på grund av just den här recensionen. SÅ roligt! Och jag älskar att det fortfarande droppar in kommentarer (speciellt som de flesta är väldigt glada Mika-fans som jag själv). Ville bara passa på att tacka för alla glada kommentarer och säga att jo...jag vet att det finns ett dolt spår, men jag ville inte recensera det utan låta alla upptäcka och tycka och tänka om det själva (men jag älskade att han sjöng just den live på Berns i påskas) och framförallt, jag vet (numera) att han inte sjunger "bitter pizza man" - men jag har låtit det stå kvar för jag trodde ju det då. :) Fortsätt gärna läsa bloggen när ni läst klart det här också!

37 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror jag måste lyssna på Mika :)

Oswald sa...

Jag tror alla borde lyssna mera på Mika! :)

Anonym sa...

*lyssnar lite mer på Mika*

Aronson sa...

Jag förstår inte var alla får skivan ifrån. Den är väl inte släppt än? Vilket föranleder mig att fråga (vilket jag tror att jag frågat förr): När släpps den?

Oswald sa...

Skivan släpps den femte februari i Storbritannien.
Något exakt releasedatum för Sverige vet jag inte, men mina källor säger mars.

Anonym sa...

grrrr... var du tvungen att ta upp det där med storm... ha ha ha...
men den blev i alla fall förra årets bästa svenska film, ha ha ha...
ska fila lite på en recension jag med. men det verkar lovande...
=)

Oswald sa...

Jag tog bara upp det som ett kärleksfyllt exempel. ;)

Min egen specialité är ju tvärtom...

Nelly's Maneater? Skräp!
Justins SexyBack? Olyssningsbar!
:D

Anonym sa...

Ok, nu har jag lyssnat på Mika... och är kan hålla med om att Any Other World är en helt fantastisk ballad... sjukt snygga stråkar. Och varför gillar jag Kleerup/Robyn oxå tro? Hm... ;)

Anonym sa...

älskar också mika, har gjort det sen jag hörde relax och resten e ju lika bra!! toppen!!

Anonym sa...

jag bara älskar denna skivan!!!!!
Håller med om allt i din recension!!!KÖP DEN!!!
mia

Anonym sa...

Denna killen SÅG jag första gången idag på mtv och tänkte att jag måste ta reda på vem han är... Lite senare under dagen dyker han upp i ett reklam sammanhang på min hotmail med alla låtarna att lyssna en snutt, och var fast =) INGEN och jag menar ingen låt på cd är dålig. KÖP DEN!

Anonym sa...

Mika går varm på min mobil för tillfället^_^ Hela skivan är förvånansvärt bra. Har ingen direkt favorit, låtarna passar efter humöret. Är jag kär och lycklig är det Grace kelly som gäller....det är bara Lollipop som jag diggar minst, men barnet som "rappar" där gör låten så otroligt skön! Jag skulle sitta en hel kväll att bara hylla denne tallangfulle yngling, men vil bespara de övriga för att sno för mycket plats på en annan persons lilla hörna i det stora cyberspace ^_^

Anonym sa...

10/10 - klockrent.

Love Today och Grace Kelly är skäl nog att köpa skivan, att de andra låtarna bara är 'bra' är helt sjukt.
Jag har svårt att tro att inte den här hamnar på topp 5 listan över årets skivor.

Kommer att spelas överallt i vår och sommar.

Anonym sa...

Release 7/3...i sverige..och sjukt bra...

Anonym sa...

Håller med dig helt och fullt!

Mika är verkligen riktigt bra, jag såg honom i måndags på bengans. Fick autograf, kram.. osv osv. Han är helt otrolig. Sjukt att vara så nära honom och prata med honom.

Jaja :>

Jag tänka fråga, Vad använder du för teckensnitt på texten på den här sidan? Jag menar såklart den lilla texten, den texten som blir när jag skriver här och nu. Hoppas att du kan svara snart!

Ha det riktigt bra! xxx

Oswald sa...

Kul att så många hittar Mika och min recension så här långt efter att jag skrev den!
Tycker fortfarande skivan är underbar, och vi ses väl på Berns allihopa??

Typsnittet är vanlig Verdana tror jag!

Anonym sa...

Jaha, här halkade jag in på ett bananskal! Fast det var inte riktigt sant, för jag hittade hit under ett rastlöst schlagersurfande någon gång förra veckan. Himla trevligt bloggat!
Och himla trevligt recenserat också, för den delen. Skivan är en riktig läckerbit!
Ha det!

Anonym sa...

Apropå Mika
Finns det någon som kan tipsa om var man kan få tag i hans texter. På skivan var det bara ett fåtal med. Och visst så klart vi ses på Berns något sådant kan man inte missa!

Anonym sa...

Ville bara berätta att slutet är rätt happy ändå - och inte alls särskilt abrupt. Lyssna lite längre än sista ackordet på Happy ending och du får ett bonusspår några minuter in på sista varvet. Mycket vackert med två skönsjungande falsettos, Mika sjunger med en annan kille. Lovely!
Mika är bara så bäst - och då har jag ändå haft Freddie som vokal husgud, helt omöjlig att peta från tronen, ända sedan den där dagen 1976 när jag hörde A night at the opera första gången. Åhåjaja...

Anonym sa...

Hej!!!! Diggar att du skrivit så bra om MIKA!!! Ska till Berns den 7 ska du? Förresten låtejn happy ending... det är en svensk tjej som sjunger med honom... Kollade upp det på internet ett tag sen hoppas allt 'r bra ska spara in blogg!!!! Kramar Pauline

Anonym sa...

Tusen tack för all info om Mika! Men du..hur kan man vara "smått" homosexuell?? ;)

Oswald sa...

Tack för allt beröm!
Det är oerhört kul att det kommer kommentarer på den här recensionen så långt efter jag skrev den!
Kul, kul, kul.

Och jag är bara SÅ glad att Mika blivit så stor.

...Sanna: Det är en konst! :D

Anonym sa...

ÅH VAD MIKA ÄR BRA! Har upptäckt honom nu på sistone och det enda jag gör är att lyssna på Grace Kelly....om och om och om igen! VILL till berns men det är ju 18årsgräns och jag kommer inte in pga att jag bara är 16. Sååå orättvist. Mika!!

Daniel sa...

Och jag som hörde honom redan i december ifjol kan ju inte annat än vara stolt nu när uppmärksamheten blivit så stor!

Daniel sa...

Och jag tycker förresten lika bra om hans musik nu som för för några månader sedan :)

Oswald sa...

December?
Tänk på oss som hörde Relax, Take it Easy på sensommaren ifjol och har bloggat och obsessat om hans storhet sedan dess! :)

Anonym sa...

Tänkte bara säga att Mika äger... hehe <3

Anonym sa...

Hahha har precis fått sno skivan från pojkvännen och jag blev kär vid första spelningen av den. Sjukt bra, och jag som inte ens gillar pop :/

Anonym sa...

Hej,

Bra position på Google har du, kan det vara därför din sida blir så välbesökt? Bra jobbat iaf. Såg du honom på Berns förresten?=) Vi lyckades faktiskt med att fota honom lite efter konserten också...kolla om du har lust: http://johannaharfixatblogg.blogspot.com/ =) Ha det bra!!

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Ärligt, detta är den bästa musiken och sången jag hört i hela mitt 47åriga liv

Anonym sa...

MIKA förståssssss!!!!

Anonym sa...

Jag håller med till 110 % älskar mikas låtar, du beskrev dom perfekt ^^

Anonym sa...

Mika är helt enkelt fantastisk!
...bra recension :)

Anonym sa...

Hejsan! Åhh, jag älskar med Mika och det var en bra recension men måste bara säga, du vet att han inte sjunger "bitter pizza man" va? Det är "bitter, bitter man".. Tyckte det var lite kul bara! :)

Anonym sa...

Mikas skiva är BÄST! :) Men du vet att han sjunger "bitter, bitter man" och inte "pizza man" va ? xD Förlåt, men tyckte bara det var lite kul. Förresten har du ju inte recenserat den sista låten, det finns ju en låt till på skivan? Efter Happy Ending ska man vänta ca. 1 minut, då fortsätter den ju rulla och en sololåt med Mika kommer =) som är så jättefin! Men jag måste säga att du beskrev låtarna jättebra! Härliga allihopa! MIKA <3

Anonym sa...

först måste jag bara nämna att mika ROCKAR!!!! :D han är så bäst artist!!! som en anonym sa, så finns det ju en sista låt på mikas skiva "life in cartoon motion". Den heter "over my sholder" btw...för er som inte visste det :P