24 juli 2006

Bokrecensioner: Alla Böcker Hittills i År

"Dårskaper i Brooklyn" av Paul Auster
Paul Auster är en av mina favoritförfattare. Men tillskillnad från ungefär alla andra som också älskar honom så har jag väldigt svårt för New York Trilogin… Jag förstår att det är ett mästerverk. Jag förstår att den är genialt skriven. Men jag förstår den inte alls. Jag kan inte ta den till mig. Och det retar mig något enormt. Däremot tyckte jag om "Orakel Natten", älskade "Illusionernas Bok" och jag fullkomligt dyrkar "Dårskaper i Brooklyn". Kanske är det för att den inte innehåller en enda konstig dubbelidentitet och inte en enda parallellhandling eller mystisk diskutabel tolkningsbar vändning – men ändå lyckas vara 100% Paul Auster. Det här är en trivsam och varm berättelse (nästan skröna) om Glass och hans systerson som båda är ungkarlar i Brooklyn runt Millenniumskiftet. Om deras kvinnor, om deras bögiga bokhandlarvän, om deras drömmar och om deras öden. Påminner en hel del om Carlos Ruiz Zafóns "Vindens Skugga" – men utan det överblommiga språket. En ge-bort-i-present-bok till den som ännu inte upptäckt Auster och behöver en lätt ingång.
Betyg: 8/10

"Misterioso" av Arne Dahl
Ledande företagare i Sverige tas ihjäl på exakt samma sätt och man anar en seriemördare. För att få fast i mördaren bildar man A-gruppen (en grupp liknande Palmegruppen men med uppgift att göra allt annorlunda) med ett gäng olika poliser som sätter igång att nysta i olika spår. Det mesta lutar åt att ryska maffian är inblandad – men även att jazzmusikstycket "Misterioso" har med saken att göra.
För mig som egentligen inte läser deckare (gjorde ett litet undantag eftersom en polare gängat sig med författaren) är detta helt klart en överraskning. Arne Dahl är en direkt efterträdare till Sjöwall/Wahlöö, och har samma skarpa blick för samtiden och samma (eller möjligen bättre) driv i intrigen. Kanske finns det någon detalj jag har svårt att köpa…men när han lyckas få mig att helt glömma de två första kapitlen en bit in i boken (och jag blir tvungen att bläddra tillbaka för att…nämen…ja jävlar…det läste jag ju! Coolt!) då är jag faktiskt helt såld. Gör mig helt klart sugen på att läsa mera om Hjelm och de andra i A-gruppen. Nästa gång blir det andra boken…som egentligen är den första…eller hur det nu var.
Betyg: 7/10

"Hur Man Närmar Sig Ett Träd" av Eva Dahlgren
Läs recensionen här!
Betyg: 8/10

"Odjuret" av Roslund & Hellström
En sadistisk pedofil rymmer från fängelset och slår till igen. Fadern till den mördade femåringen tar lagen i egna händer och rättssystemet sätts ur spel. Roslund & Hellström skildrar skickligt ett brott från alla tänkbara synvinklar; polisens, gärningsmannens, medfångarnas, pappans och (inte minst) offrens. Det börjar riktigt, riktigt otäckt och bra, mitten är okej och ställer en del intressanta frågor – men slutet gillar jag inte alls och det sänker betyget rejält.
Betyg: 5/10

"Everything in this Country Must" av Colum McCann
McCann har skrivit "Dansare" – en av de bästa böcker jag läst på senare år. Hans språk är så vackert och hans förmåga att skildra öden och händelser genom bifigurers ögon och känslor är helt genialt. Detta finns självklart även i de här tre novellerna (där "Hungerstrejk" är den längsta och en bästa) om problemen på Nordirland. Tyvärr, lyckas han inte fängsla mig alls lika mycket den här gången - kanske för att historien om Irland han berättar här känns om man hört så många gånger tidigare.
Betyg: 4/10

"Låt Den Rätte Komma In" av John Ajvide Lindqvist
En mobbad mellanstadiekille blir polare med en vampyr i lägenheten intill i Blackeberg/Vällingby på åttiotalet. Polisen jagar en mördare och de enda som vet sanningen är A-lagarna…och vem tror på dem? En lika delar uppväxtskildring som vampyrhistoria (med skvättar av samhällshistoria och polisthriller) som överraskar och imponerar.
Betyg: 7/10

"Ett Öga Rött" av Jonas Hassen Khemiri
Invandrarkillen Halim växer upp på Söder men vägrar acceptera att hans far tvingat dem att lämna förorten. Han vägrar därför prata något annat än "invandrarsvenska (trots att han kan), målar graffiti och är allmänt störig. Innerst inne anar man ändå en väldigt osäker och förvirrad kille. Tvekade att läsa den här kritikerhyllade debuten eftersom jag visste den skulle vara skriven på "invandrarsvenska" – något som jag blivit avskräckt från att läsa på grund av sönderkramade tidningen Gringo…men oj vad fel tänkt. Hassen Khemiri är en språkvirtuos av hög rang och hans språk liknar inte alls Gringos. Boken är kanske mera en skön stilstudie än en revolutionerande berättelse (kan vara svårt att lyfta bokens genialitet till film tror jag, men vi får se nästa år) men väldigt läsvärd.
Betyg: 6/10

"Vindens Skugga" av Carlos Ruiz Zafón
Läs recensionen här!
Betyg: 5/10

"Jenny" av Jonas Gardell
Läs recensionen här!
Betyg: 4/10

"Fans" av Peter Strage
Väldigt intressant – och lite skrämmande – bok om fans och deras besatthet inför sina idoler. Kapitlet om Agnetha Fältskog ställer helt klart en hel del frågor kring vem som är konstigast…artisten eller beundraren. Kapitlet om Taubes förföljerska är klart otäckast. Många andra är mest gulliga…eller smått pinsamma. Helt klart en kul bok.
Betyg: 6/10