25 juli 2006

Bokrecension: Hanteringen av Odöda av John Ajvide Lindqvist

Hanteringen av Odöda
John Ajvide Lindqvist, Sverige

Efter en extrem värmebölja över Stockholm bildas ett mystiskt kraftfält som får de nyss avlidna att komma tillbaka från det döda. David – vars fru just gått bort i en bilolycka – får sin fru tillbaka i en något annorlunda form, Gustav gräver upp sitt barnbarn för att få tillbaka sin dotter (och sig själv) ur sorgen och Flora och hennes mormor blir hyfsat överraskade när morfar krafsar på dörren en mörk natt…men den största frågan är ändå hur samhället skall hantera alla de döda som nu kommit tillbaka. Vilkar lagar skyddar dem? Vilken hjälp behöver de? Och behöver vi skyddas från dem eller de från oss?

Jag vet precis varför jag älskar John Ajvide Lindqvist; för det första vet jag aldrig hur hans böcker ska sluta och det är alltid ett grymt plus. För det andra så gillar jag hans idé om att ta en sliten skräckklyscha (zombies…vampyrer (i förra boken "Låt Den Rätte Komma In")), placera den i ett vardagligt Stockholm och sedan betrakta hur samhället och "verkliga" människor reagerar på den. De partier jag gillar bäst i den här boken är just de korta fragment som finns i kapitlen kallade "Bilaga1 och 2" där det snabbt redogörs i läkarjournaler, uttalanden från stadsministern, TT-meddelanden, TV4 Nyheter, dagboksanteckningar och löpsedlar hur omgivningen reagerar på de odöda (eller "omlevande" som de kallas i boken…jag antar att "odöda" bara var en tuffare titel). Episoderna om David & Co är också hjärtskärande (förmodligen ligger de närmast författaren själv om jag förstod hans sommarprat rätt), de om Flora&Elvy småkul och filmiska, medan de om Mahler och hans dotter känns mest olustiga och sorgliga. Slutet är väl kanske väl flummigt för min smak och betyget drar därför mot en sexa…men vägen dit ligger en bra bit högre stundtals.
.