27 juli 2006

Bokrecension: Ont Blod av Arne Dahl

Ont Blod Arne Dahl, Sverige

En man hittas bestialiskt (men raffinerat) mördad på Newarks flygplats och mördaren har tagit hans plats på ett SAS-plan till Sverige. Trots att polisen vet detta lyckas han smita ur deras nät och Sverige har fått en beryktad massmördare på halsen. Paul Hjelm och de andra i A-gruppen får på sitt bord att lösa fallet. Ett fall som visar sig långt mera komplicerat en någon trott.

Om jag har förstått saken rätt så kom den här boken ut före Misterioso (som jag läste tidigare) men utspelar sig efter. Jag antar att den i så fall redan var skriven när denna boken skrev och gavs ut, för annars (om Arne/Janne pusslade ihop en prequel efter alla ledtrådar han skrivit i den här om vad som hände året innan) är han ett ännu större geni än vad jag trott…och då räcker det ganska långt med att bara ha skrivit TVÅ kriminalromaner som jag verkligen gillat (jag hävdar ju fortfarande att jag inte läser deckare). Det här är nämligen minst lika bra – om inte bättre – än Misterioso, och även om jag på något ställe (i en uppradning av brott som skall verka meningslösa) direkt lyckas urskilja vad som egentligen är relevant, så lyckas han ändå med konststycket att överraska och förvåna och driva på mitt läsande med nya grejer och vändningar hela tiden. Så fort man listat ut något gör poliserna i A-gruppen det också och man slipper sitta och plöja kapitel efter kapitel och tänka "men HUR dumma får ni vara" (vilket är fallet i en massa andra deckare jag läst).
Det är filmiskt, samhällskritiskt och sjukt spännande – må hända lite daterat så här nästan ett decennium senare…men där får jag skylla mig själv – och jag tänker genast kasta mig över nästa del.
.