09 september 2009

Spotify Playlist: Best of the 80s Part I

Minns ni att jag började lägga upp mina gamla blandskivor som Spotify-listor? Om inte så kan ni läsa om det HÄR och klicka på länken i höger-spalten för de två första.

I korthet gick det i alla fall ut på att jag ocensurerat la ut Spotify-varianter på CD-skivor som jag gjorde (i huvudsak) i slutet på nittiotalet/ början på 2000-talet, med tillhörande omslag och bara undantagsvis med vissa låtar saknade pga Spotify-tillgänglighet.

Nåväl, med Spotify i iPhone (för de lyckliga satar som har en sådan, hata Telia, etc etc) så kände jag att det var dags att ta upp den pinnen igen och nu har turen kommit till den oändliga ström av 80-tals-samlingar jag gjorde.

Just nu känns det kanske lite trött, men kom ihåg att i slutet på nittiotalet var 80-talet det mest ohippa man kunde tänka sig i musikväg, och alla de låtar som på de här skivorna nu kan kännas sönderspelade för andra gången (på grund av eviga reklamsnuttar för 80-tals-samlingar eller genom meningslösa covers av Idolartister) var då när musiken plötsligt släppts fri via internet, och ett oändligt skivarkiv av gamla minnen öppnats, rariteter i öronen på någon som tog sina första stapplande steg mot en musiksmak samtidigt som Tracks drog igång.

Här har ni första skivan. Den är en enkel, rak "The Best of", men jag lovar att det kommer mera nischade samlingar här framöver. Och jo. Någon gång ska jag kanske sätta ihop en alldeles unik 2009/10-variant bara för er. Men tills dess - håll till godo!

Klicka här för att få Best of the 80s Part I rakt in i din Spotify-spelare.

Inga kommentarer: