25 september 2006

Läget Just Nu - Vecka 39

Bra Saker Just Nu:

"Extremely Loud & Incredibly Close" - Bok av Jonathan Safran Foer 3v *åter*
En läsupplevelse långt utöver det vanliga. En av de få fullpoängare jag delat ut i den här bloggen. Bilden till vänster är det svenska omslaget...men snälla, snälla: Läs den på engelska! Det är både den och du värd.
"Grey’s Anatomy" Säsong 3 – TV-serie på ABC Ny
Gjorde det omöjliga och tog över tronen på tittartoppen på USAs viktigaste TV-tid….och det med ett avsnitt som tog över precis där säsong 2 slutade. Välskrivet, välspelat…och lyckades som vanligt få mig att gråta så smått. Grymt att det äntligen är tillbaka.
Kändispartyfredag med R Ny
Jag blir alltid arbetarsonen från landsbygden igen när det kommer till kändispremiärer och gratissprit. Visst, jag vet att man Stockholmskt ska utbrista "De är ju bara vanliga människor de också!" när man minglar med bögmaffian och Björn Borg och käkar gratismat...men jag kan inte hjälpa att jag tycker det är småskoj att Sally-Maria Lundqvist blir sur för jag måste gå på toa mitt under första akten av "Rent", eller att Idol-Daniel ska in på muggen direkt efter mig... R räddade helt klart en trist och oglammig vecka från att bli en total katastrof - och medverkade klart till att lyfta mitt humör från botten.
"Ta-Dah" – CD med Scissor Sisters 2v
Överlag hyfsade recensioner, näst mest nedladdad på iTunes i Sverige (singeln är mest nedladdad), etta i England (näst bäst placerade nykomling där är för övrigt deras idol Elton) - och tillräckligt ofta omnämnd här i bloggen för att ni ska veta vad som gäller vid det här laget.
Drinktorsdag med D Ny
Man dricker helt klart för lite drinkar mitt i veckan...men när bästis-D kommer upp från Paris så blir det självklart barhäng och uteservering. Hyllade ju honom i ett inlägg redan samma kväll, så smit dit om ni missade det. Skrapade upp en sönderstressad Oswald från botten med hjälp av Caipirinoshkas (och initialt med en fyramånaders Vittus).
"House" Säsong 3 – TV-serie på Fox 2v
De flesta jag pratat med – både sådana som läst mina hyllningar här i bloggen och de som inte hört något alls från mig innan – verkar förstått att detta är amerikansk TV när det är som bäst. Visst, det kan kännas en smula repetetivt efter ett tag...men låt er inte luras. Det är i karaktärerna och deras utveckling seriens verkliga styrka ligger. Och de absurt fascinerande sjukdomarna.
Middagslördag med F1 & Fikasöndag med M Ny
En bra helg i Stockholm innehåller en trevlig middag på lördagskvällen hemma hos F1, och sedan sova länge på söndagen innan man träffar M för en fika. Hur mysigt som helst att sjunka ned i ett par fåtöljer (!) på en uteservering (tre månader till julafton!!) och prata om allt från politik till bedragna småbarnsmammor över en latte. Mera humörlyftare!
IKEAonsdag med Syrran Ny
Själva IKEA (i Barkaby) imponerade inte eftersom det jag skulle köpa var slut. Men det var trevligt att få ett avbrott från jobbet, att äntligen få tag i lite grytor så man kunde laga sitt eget käk igen – och självklart att flanera runt med syrran och käka den stora köttbullemenyn med oändligt många goda köttbullar med lingonsylt.
"Extras" Säsong 2 – TV-serie på BBC 2v
Scenen med David Bowie i förra veckans avsnitt var verkligen en klassiker. Hela programmet går att se på BBCs hemsida här.
"Beware of the Dog" – CD-spår med Jamelia 2v
Fortfarande väldigt flitigt spelad i iPoden...och här syns den live på Londons G.A.Y (tack, Popjustice)...men denna vecka har hon haft extrem konkurens från CSS "Let's Make Love and Listen to Death from Above" och Girls Alouds "Something Kinda Ooh".

Tveksamma Saker Just Nu:

TV-höstens alla Premiärer
Jag älskar ju TV så självklart är det mestadels fantastiskt...men hur ska man hinna med att träna, träffa polare och läsa om man samtidigt måste följa "Grey’s Anatomy", "House,MD", "Americas Next Top Model" (nästan en överdos i första avsnittet...men jag lär återkomma till den serien här i bloggen), "Weeds", "Extras", "Idol2006", "CSI:New York", "Kvarteret Skatan", "CSI", "Lost", "How I Met Your Mother", "South Park", "Prison Break", "Studio 60 on the Sunset Strip", "Gilmore Girls", "Ugly Betty" och "Six Degrees" och samtidigt gärna vill följa "Brothers & Sisters", "Vanished", "Runaway", "Heroes", "The Class", "New Advetures of Old Christine", "Mäklarna", "The Nine", "Kidnapped", "The Office" och tja...ett helt gäng till? Det gick ifjol...men nu börjar det närma sig en logistisk katastrof. (Och nej jag överdriver inte...jag ser verkligen allt det där.)
"Mäklarna" – Söndagskomedi på SVT
Tveksam start…men det har onekligen potential och Cecilia Frode är alltid Cecilia Frode.

Dåliga Saker Just Nu

Påtvingad Jobbstress
Att ha mycket att göra kan vara tufft men berättigat (man ska ju göra skäl för sin lön liksom). Men när man tvingas jobba över med massa skitjobb – och nästan går i däck – bara för att någon annan inte riktigt har kläm på sitt jobb (ett jobb man vet att man skulle klara bättre själv)...då är det riktigt jävla tråkigt.
"Rent" – Musikal på Göta Lejon
Lyckades tyvärr inte övertyga mig om att den förtjänar sitt rykte som en av världens mest berömda musikaler den här gången heller. Trots Linus Wahlgrens armar och lite andra rykten om ensemblens fysiologi…
Servicen på Rörstrandsgatans "Njutbar"
Om det är en handfull gäster på ett ställe med bordsservering och tre servitörer så ska man inte behöva sitta med tomma glas i en halvtimme. Då vill man helt enkelt inte ha återkommande gäster.
Lokaltrafikskaos
Man tror man ska komma i god tid till jobbet – och istället så hamnar man nästan i Sumpan, får springa svettig genom Solna – och komma fram två timmar försent.
Svackor
Man bara gnäller vem man än pratar med, man orkar inte träna, man blir tjock och får dålig hy och man blir helt enkelt en jävligt trist person... Humörsvackor suger hårt, och är duktigt kluriga att komma ur. Men en bra sak är att man märker man vilka bra kompisar man har som orkar med att lyssna, messar, hojtar glada tillrop eller drar med en ut på olika grejer. Tack, tack!

Ungefär så just nu.

4 kommentarer:

Freds sa...

Linda Bengtzing, star of the musical theatre? I'll be the judge of that!

Anonym sa...

Herrugud Oswald du behöver prioritera. Du kommer köra slut på dig om du ska hinna me att se allt det där. O de vill inte vi som läser denna blogg ;) Fokusera på guldkornen o skit i resten. Typ Greys, House, Top Model o några få till. Vi vill inte att du slutar som bloggen "43 minutes".

Anonym sa...

Vad menar du med "..och lite andra rykten om ensemblens fysiologi…"? Vad är det mer än Whalgrens välformade armar som är sevärda? :)

Gillar RENT. Dock så är det få musikaler över huvudtaget som gör sig bra i svensk översättning.

Såg Jesus Christ Superstar på gbgOperan och även om jag starkt gillar den så kan jag inte sluta tycka att nödrimmen förstör och tar fokus från handlingen.

Oswald sa...

Oj, det där var så längesedan jag skrev så det minns jag inte ens...
...men jag minns fortfarande att jag inte gillade just den uppsättningen alls - och jag tycker fortfarande Rent är en av de mest trista musikaler som finns.
Tyvärr.