15 augusti 2006

Testpilot på att Testa Piloter

Varje år görs det hundratals Pilotavsnitt i USA inför den nya TV-säsongen. Pilotavsnitten är en sorts extremdyr (de flesta avsnitt av en amerikansk serie har ju budgetar långt över en svensk långfilm) jobbansökan, där produktionsbolagen spelar in ett första avsnitt av en serie och försöker få TV-bolagen att nappa.
En försvinnande liten del antas varje år och blir TV-serier i de stora kanalernas höst TV-tablåer…och en väldigt liten del av dessa blir kvar efter första året. Ännu färre blir megasuccéer i klass med Lost, 24, Grey’s Anatomy och CSI…


Men tillbaka till pilotavsnitten!
Oftast behåller man piloten som första avsnittet i serien och putsar bara upp den lite med en vinjett och kanske några extra scener med större budget. Ibland, som i exempelvis "Desperate Housewives" (eller kommande "Brothers & Sisters" där man stoppade in Sally Field efter att serien fått grönt ljus) byter man ut skådespelare och filmar om alla deras scener efter att ha fått reaktioner från testpublik och TV-bolag. I DH’s fall bytte man tillexempel ut trädgårdsmästaren från piloten för att man tyckte inte han var tillräckligt "hunkig" för Eva Longorias Gabrielle…


Nåväl. Den här första omgången med pilotavsnitt är i alla fall klar redan på våren och de sprids bland TV-kritiker för att få igång snacket…och givetvis läcker de även ut på nätet (förmodligen mer eller mindre avsiktligt). En farlig strategi kanske...för även om första avsnittet är väldigt viktigt, så finns det exempel både på serier där första avsnittet varit det absolut bästa ("Desperate Housewives") och bland de mer medelmåttiga i jämförelse med vad som kom sen ("Friends").


Finns det några klara teman bland alla nya serier i år då?
Tja, kanske inte lika klart som förra året då alla skulle ha en serie med utomjordingar (efter framgången med "Lost") - men det är nästan bara drama fortfarande och det finns tillexempel två olika serier som handlar om en kidnappning och två som handlar om jordens undergång (en med superhjältar och en med atombomber). Inspirationskälla?
Helt klart har många sneglat mot "Prison Break" i år. Det är nästan bara serier som har mysterier som ska nystas upp, som har cliffhangers på slutet och framförallt vars handling fortsätter genom hela säsongen (väldigt DVD-vänligt...nu när DVD-försäljningen snart drar in mera pengar en TV-på-TV).

Jag har en lång lista (se nedan) på de serier jag ser fram emot i höst – och lyckligtvis har jag lyckats få tag i piloterna till några av dem (tyvärr inte alla de jag är mest spänd på, men ändå) och har recenserat dem för att hålla mina kära bloggläsare uppdaterade med vad jag och ni förväntas vilja se till hösten (eller möjligen våren eller nästa höst beroende på när de köps in av svenska kanaler och hur ni föredrar ert TV-tittande).
Förhoppningsvis kan jag fylla på med flera recensioner allt eftersom!

Happy reading.

* Brothers & Sisters (ABC, Sep 24)
The Class (CBS, Sep 18)
*
Heroes (NBC Sep 25)
Jericho (CBS, Sep 20)
Justice (Fox, Aug 30)
Kidnapped (NBC, Sep 20)
*
The Nine (ABC, Oct 4)
Runaway (CW, Sep 25)
Shark (CBS, Sep 21)
* Six Degrees (ABC, Sep 21)
Smith (CBS, Sep 19)
* Studio 60 on the Sunset Strip (NBC,Sep 18)
* Ugly Betty (ABC, Sep 28)
Vanished (Fox, Aug 21)


* De jag är mest spänd på alt. var mest intresserade av "på pappret" innan jag såg någon pilot


3 kommentarer:

Oswald sa...

Åtta hela skärmar??
Oj.
Har snyggat till recensionerna lite - de blev lite väl stora.
Har sparat på dem ett tag, men tänkte det var lika bra att lägga ut ett större gäng på en gång.

Gillar man att läsa om TV så kan man ta allt på en gång då...och gillar man det inte så slipper man alltihopa.
=)

Svårt att avgöra vad som kommer slå efter bara en Pilot inser jag... Ingen av dem är sådär:
WOW! Det HÄR är nyskapande och tufft och en hit!! (som jag kände med DH, Lost, Prison Break och House)

Men ingen av dem är direkt dåliga heller.

Jag tror nog fortfarande att heroes kan bli den största hiten av dem - även om jag gillade Piloten minst. Där finns mest potential tror jag. Och Runaway.

Många av de andra känns jäkligt begränsade av sina egna format.

Kim da Costa sa...

Men gu så galet. Jag har kollat din blogg i två dagar utan att se några nya inlägg och så uppdaterar jag sidan och det RAMLAR in nya inlägg. Hur kan det komma sig?! Jag har ju ändå kollat från tre olika datorer som varit avstängda mellan varven. Mycket märkligt. Förlåt mitt syrliga inlägg om din bloggtorka.

Oswald sa...

Kim: Ja, här sliter man och står i och så får man bara skit ändå... ;)

Faktum är att jag missat ditt syrliga inlägg - det kanske föll bort med dina konstiga datorer!