14 augusti 2006

TV-Pilotrecension: The Nine

The Nine
Drama, Onsdagar 22.00 ABC (start 4/10)

Ett antal personer tas som gisslan under ett bankrån. Vi får se inledningen på rånet, men kastas därefter snabbt framåt 52 timmar till upplösningen. När allt är över är en i gisslan död, en av rånarna är i koma och mellan de återstående nio i gisslan har ett märkligt band uppstått. Vad som hände under de 52 timmarna i banken (och förmodligen innan och efter) är vad den här serien handlar om – och det fungerar alldeles utmärkt. Det är i och för sig lite svårt att se hur serien ska kunna hålla tempot från första avsnittet uppe (till och med nu sackar det lite i slutet) i fortsättningen och hur de ska kunna köra på – helst i mer än ett år – utan att det känns extremt utdraget…men samtidigt är jag jäkligt nyfiken på vad som hände där på banken (och jag kommer bli vansinnigt sur om de lägger ned alltihopa efter fyra avsnitt och vi aldrig får veta).
Jag hyser dock en försiktig optimism om att så inte blir fallet.
Vad gäller skådespelarna gillar jag bäst kemin mellan polisen (spelad av Tim Daly) och åklagaren (spelad av duktiga Kim Raver som är ihop med Jack Bauer i "24"…antar att Audreys dagar kan vara räknade där om The Nine blir en hit), men alla känns helt rätt över lag och jag tror inte där blir några byten till hösten. Klart godkänt i min bok.


Intressenivå hos mig efter ett avsnitt: Medel till Hög

Inga kommentarer: