20 december 2010

Läget Just Nu – Vecka 1051




Brunch hos FF
Ny

Jag har verkligen ingen aning om hur man gör egna marshmallows, men det var bara en av alla de hemlagade godsakerna (kola, pepparkakscookies och mulled wine var andra) som liksom var gräddet på moset till surdegsbrödet och pannkakorna med päronvaniljmarmelad och de hemlagade köttbullarna osv osv som dukades upp när FF bjöd på brunsch i söndags. Tokigt gott och väldigt trevligt.
Quiz & Glögg hos Tomas Ny
Fester är alltid trevligt. Speciellt när de innehåller en hög med nya människor att lära känna, och speciellt så här i jultiden när det byts julklappar och dricks glögg samtidigt. Fast allra bäst är fester som har en quiz. Jag älskar quizfester. De är de bästa. Tomas fest i lördags hade allt. Plus en trevlig utgång och huvudvärk dagen efter. Lyckat.
"Rabbit Hole" – Film av John Cameron Mitchell Ny
I John Cameron Mitchells tredje film lämnar han HBT-världen för att ta sig an lite klassisk filmproblematik (hur kommer man över förlusten av ett barn?) med några av Hollywoods största skådespelare, Nicole Kidman, Dianne Wiest och Aaron Echart, där framförallt Kidman briljerar med en skådespelaruppvisning i genren undertryckta känslor. Hade de snygga serieteckningarna som har en liten biroll i historien fått ett lite större utrymme a' la' modell-New York i Shortbus hade det här lyft ytterligare ett snäpp. Nu stannar det vid en riktigt, riktigt bra och mycket sevärd "skådespelarfilm" möjligen berättandes en något konventionell historia. Läs mera HÄR!
"The Special Relationship" – TV-film av Richard Loncraine Ny
Jag har inte sett The Deal, första delen i Peter Morgans Tony Blair-triologi, men jag som alla andra älskade såklart sönder The Queen, så när den riktige Tony Blair dyker upp mot slutet av den här fantastiska TV-filmen om förhållandet mellan Bill Clinton och Storbritanniens nittiotalsstjärnskott till premiärminister, så blir jag nästan förvånad över att han inte ser ut som Michael Sheen… Jag var inte så förtjust i Morgans Oscarsnominerade film Frost/Nixon, men här är allting tillbaka i gammal god form och även om det börjar lite snackigt så kickar såklart tempot in när det drar ihop sig till Lewinsky-affär och konflikten i Jugoslavien. Jag sitter helt limmad vid den här bakom-kulisserna-inblicken på några av de politiska händelser som präglade mitt partyglada nittiotal - och jag älskar varje sekund. Sheen är lika bra som vanligt som Blair men "nykomlingarna" Dennis Quaid och Hope Davis stjäl stundtals showen som Bill och Hilary. Ett stycke genial TV-dramatik som hade varit bland det bästa jag sett på bio i år om jag fått chansen. Läs mera HÄR!
"The Town" – Film av Ben Affleck Ny
Skitig och spännande actionfilm som blandar Hollywoodsk socialrealism, brottsoffer-vinkel och rasande bankrånaraction i en och samma film. Snyggt skådespeleri ned i minsta biroll adderar till insikten om att Ben Affleck är en regissör att räkna med framöver. Läs hela recensionen HÄR!
"Min nya SuperDry-skjorta" Ny
Jag älskar SuperDry i London. Det är ett av mina absoluta måsten att besöka den där butiken i nåt litet bortglömt köpcentrums källare i Convent Garden när jag är där. Så när det vankas fabriksutsäljning i Göteborg är det klart jag trotsar förkylningar och isbanor och tar mig dit…och se. Det lönade sig! Jag kunde förmodligen köpt badbyxor, mysbrallor, en snygg kortärmad skjorta etc också om jag varit gjord av pengar – men det fick räcka med världens finaste röda flanellskjorta istället, eftersom jag direkt såg att den kunde användas till allt från julaftonsfirande med familjen till en vanlig dag på jobbet och en glöggfest med utgång. Love it!
"Four Lions" – Film av Christopher Morris Ny
En otroligt bra genomförd komedi om självmordsbombare, där manusförfattarna lyckas få i väg kängor både åt jihadister och andra strikt religiösa utan att det känns rasistiskt eller plumt. Man lyckas nämligen få in en värme hos de här så blodtörstiga figurerna, samtidigt som det ibland blir en smula obehagligt de stunder då skrattet fastnar i halsen och insikten om att verkligheten förmodligen inte ligger speciellt långt borta lamslår skrattmusklerna för ett litet tag. Klart sevärt, oftast mycket roligt och utan tvekan en stor snackis och ett diskussionsmaterial för vad man får skämta om eller inte ett tag fram över. Läs mera HÄR!
"Mina Kängor" Ny
Jag har lite dålig koll på hur länge jag haft dem, jag minns inte riktigt vart jag köpte dem, en gång har de dock fått beröm av Martin Rolinski, och efter den här veckan när Göteborg förvandlades till en fullständig isrink över en natt så var jag för andra året i rad överlycklig över att jag fick en knäpp redan innan de här vargavintrarna dök upp och köpte de här skorna med sina fantastiska sulor. Kompletteras bäst med raggsockor från Åhlens.
Jul på Liseberg Ny
Det är såklart Göteborgs turistfälla nummer ett, men ingen kan förneka att det är rätt julnmysigt att inleda sin helg genom att traska runt bland alla lampbeströdda träd, real life renar, hemlagad marsipan och annat, strax innan man drar hem för att njuta av ännu ett avsnitt av På Spåret. Mys!
"Sound of Noice" – Film av Ola Simonsson & Johannes Stjärne Nilsson Ny
Gänget bakom den prisbelönta Music for One Apartment and Six Drummers flyttar över sitt koncept från kortfilm och lägenhet till långfilm och stad. Resultatet är en av de mest originella polishistorier som berättats, och en fjäderlätt historia och ett glatt, amatörmässigt skådespeleri i vissa roller överses det lätt med när de suveräna musiknurena kickar in. Läs mera HÄR!





iPhone4
Alltså den här lilla prylen hade under alla normala omständigheter legat etta på veckans lista. Såklart. Men faktum är att jag inte har hunnit plocka upp den ur lådan ännu, så det får lugna sig lite… Årets pryl 2011?
Oswald Awards 2010
Årsbästalistorna duggar tätt, men även om de bara finns i mitt huvud ännu så VET ni såklart att det är här i bloggen på nyårsafton ni hittar de enda listor över 2010 som ni behöver. Som vanligt.





Glashalka i hela Göteborg

Jag kan ta snö (fast fråga mig igenom det när jag försökt ta mig till Blekinge via tåg senare i veckan) men is är fanimej det värsta som finns. Göteborg är förmodligen en av de bästa städerna i landet på att förvandla sig till en komplett isbana under vintern. En plusgrad en natt, ösregn – och så ned till 10 minus på morgonen så allt – ingen överdrift…ALLT – förvandlas till is. Lyckligtvis kom det ganska snabbt mera snö och la sig över (speciellt som salt och grus har tagit slut här i stan) men under alltihop ligger tusentals benbrott och bara väntar på att hända. Fruktansvärt!
Förkylning med feber och halsont
Peppar, peppar – det räckte att ligga hemma i två dagar. Helt förödande för extrakilona som skulle bort innan jul dock. Det får bli en träningsrik och hälsosam julhelg för undertecknad!
Julstaden Göteborgs bildspel på Götaplatsen
Fortfarande en fantastisk idé. Fortfarande lika kackigt utför för X:e året i rad. Gör om och gör rätt.

Ungefär så just nu.

Inga kommentarer: