17 december 2010

TV-filmsrecension: The Special Relationship

The Special Relationship
Richard Loncraine, Storbritannien/USA

Jag har inte sett The Deal, första delen i Peter Morgans Tony Blair-triologi, men jag som alla andra älskade såklart sönder The Queen, så när den riktige Tony Blair dyker upp mot slutet av den här fantastiska TV-filmen om förhållandet mellan Bill Clinton och Storbritanniens nittiotalsstjärnskott till premiärminister, så blir jag nästan förvånad över att han inte ser ut som Michael Sheen
Jag var inte så förtjust i Morgans Oscarsnominerade film Frost/Nixon, men här är allting tillbaka i gammal god form och även om det börjar lite snackigt så kickar såklart tempot in när det drar ihop sig till Lewinsky-affär och konflikten i Jugoslavien. Jag sitter helt limmad vid den här bakom-kulisserna-inblicken på några av de politiska händelser som präglade mitt partyglada nittiotal - och jag älskar varje sekund. Sheen är lika bra som vanligt som Blair men "nykomlingarna" Dennis Quaid och Hope Davis stjäl stundtals showen som Bill och Hilary Clinton (alla tre Emmy-nominerades för sina roller). Ett stycke genial TV-dramatik som hade varit bland det bästa jag sett på bio i år om det gått där och inte varit en specialskriven TV-film för BBC och HBO.

Inga kommentarer: