31 december 2010

Oswald Awards 2010 - ÅRETS FILMPRISER

I år, tyvärr precis som kommande år, så krockar Göteborgs Filmfestival med första schlagerveckan, dvs jag kunde inte alls se så mycket fantastisk film som jag brukar under GFF 2010, vilket i kombination med ett väldigt svagt blockbuster-år i Hollywood ger ganska veka filmkategorier i årets Oswald Awards.
Sorgligt med sant.

[ÅRETS FILM (DRAMA)]

1. Lebanon
Trots det jag skrev ovan så är 2010 års bästa film ändå en film som jag hann se på filmfestivalen. Faktiskt den första jag såg där, passande nog, med tanke på det klaustrofobiska temat i filmen – hela filmen utspelas inuti en stridsvagn under kriget i Libanon, på en minimal sal på Hagabion. Spännande, intressant, gripande och otroligt snyggt genomfört…och på ett litet ytligare plan ett gäng heta svettiga män instängda på ett litet utrymme i två timmar. Bra på alla sätt alltså. Och årets bästa film.

2. Toy Story 3
Fram tills i år var jag faktiskt inget fanatiskt fan av de första två filmerna. När jag såg om dem inför den tredje upptäckte jag dock att det är två filmer som helt klart stått pall för tidens tand och är helt okej…men det är trean som är kronjuvelen. Utan tvekan. En fantasifull, spännande historia (som helt undviker att bli för sötsliskig trots sitt tydliga tema om att bryta med det som varit och våga gå vidare) kombinerad med världens bästa animeringar och grymma 3D-effekter som passar lika bra för vuxna som för barn. Det är årets näst bästa film.

3. The Social Network
Formidabelt skådespel och ett genialt manus (om skapandet av något de flesta av oss pysslar med dagligen) i kombination med en av mina absoluta favoritregissörer resulterade i två av de roligaste och mest intressanta bio timmar jag haft i år.

4. Up in the Air
Kan en film om flygning (som jag hatar), den ekonomiska krisen och om att våga ta tag i sitt eget liv vara något? Absolut. George Clooney i högform imponerade i ett rappt manus kryddat med svart humor och ett inte allt för förutsägbart slut. En av 2010 års bästa filmer redan nu? skrev jag den 6/1. Tydligen.

5. Den Fantastiska Räven
Jag har aldrig varit superförtjust i Wes Anderssons filmer men när han gjorde stop-motion animation av Roald Dahls saga om den fantastiske Mr Fox så blev det en sällsynt lyckad förening av filmform och personlig stil.

6. A Single Man
7. Precious
8. Brotherhood
9. The Kids are Alright
10. Inception

Nästan: Fish Tank, Un Prophete, Applause, Ander, The Ghost Writer, Youth in Revolt, Rabbit Hole, The Town, Hämnden, The Wrestler



[ÅRETS FILM (DOKUMENTÄR)]

1. The Cove
Som en kombinerad Rädda Willy, Flipper, Saving Privat Ryan och Mission: Impossible…fast dokumentär. Och inte alls som något av det jag nämnde nyss. Men effektiv berättat. Så effektivt att jag minns det mesta av filmen trots att jag såg den tidigt i våras - utom varför japanerna envisas med att ha ihjäl en massa delfiner… Men spännande var det.

2. Exit Through the Gift Shop
I början handlar det om en udda man som gör en film om Banksy…i slutet blir det en Banksy-film om en väldigt udda man som filmar. Mycket intressant, speciellt för den som gillar street art.

3. Joan Rivers: A Piece of Work
Joan Rivers kan vara världens roligaste kvinnan…eller möjligen människa…och trots att jag kanske kan tycka att man får se förlite av hennes underbara standups i den här filmen, så är det ett helt genialt porträtt av en arbetsnarkoman som försöker kämpa sig tillbaka in i matchen,.

Nästan: Food, Inc

[ÅRETS FILM (SVENSK)]

1. I Rymden Finns Inga Känslor
Det har kommit en hel massa svensk film i år som fått hyfsade recensioner – och tyvärr har jag sett alldeles för få av dem… Trots att jag lovade mig själv att prioritera just svensk film på mina biobesök. Illa. Bäst tyckte jag i alla fall om vårt svenska Oscarshopp nästa år, den här egna, roliga och välspelade historien om en pojke med nån bokstavskombination (eller var det ett efternamn?), hans nya tjejkompis och hans söta dumpade bror. Inget revolutionerande, men ett må-bra-försök som man mådde bra av utan att få hål i tänderna.

2. Svinalängorna
3. Sebbe

Nästan: Sound of Noice, Fyra År Till

Inga kommentarer: