29 juli 2007

Läget Just Nu - Vecka 31

Bra Saker Just Nu:

Semester – Vecka2/Göteborg 2v
Träna (och laga mat och allmänt hänga tillsammans) med FF, gå på bio, träffa A&U och mina favoritbarn (lycka!), grillfest, after work på S.o.H.o och avslutningsvis en partyhelg med R1 som innehöll både lördagslyx (räkmacka och frozen daiquiris) på Heaven 23, och sedan party med hela gänget hemma hos Johan. Vem bryr sig då att det regnar mellan varven?
"Weeds" – TV-favorit Säsong 3 Ny
Jag älskar Nancy…och Andy…och (kanske framförallt) Celia! Och jag älskar att det numera är mer regel än undantag att de amerikanska TV-bolagen läcker lite teaseravsnitt till torrentsiter för att få upp snacket innan premiären. Och jag älskar Weeds. Ovillkorligt. Även om jag glömmer bort mellan varven hur fantastiskt det är. För med lite alkohol i kroppen är det världens bästa TV-serie. Ett måste. Galet unik. Och rolig. Nykter är det "bara" en av de bästa. Vilket såklart är tillräckligt för att vara höstsäsongens första tvångs-TV. Nu även med obligatorisg gaykaraktär...även om det sann Weeds-anda knappast rör sig om en s.k. "samvetesbög".
Buzz! – Quizspel för Playstation 3v
Fortfarande galet roligt. Denna veckan i stenhårda matcher hemma hos Johan där alla kunde vinna fram till sista frågan.
"Ibland Bara Måste Man" – Bok av David Levithan Ny
Blev så nöjd med det här stycket att jag körde det som en egen recension häromdagen (jupp, de är listorna skrivs allt eftersom under veckan) men det tål att sägas igen: En av sommarens bästa läsupplevelser hittills visade sig vara en ungdomsbok! Varför fanns inte sådan här surrealistisk tonårs-hbt-romantik när jag var yngre? Storyn må vara enkel på gränsen till simpel och känslorna må vara basic - men karaktärerna är underbara och språket fantastiskt. Hur ofta händer det att man skrattar högt när man läser en bok? Hur ofta dyker det på varannan sida upp en sådan där mening – eller ett helt stycke – man vill stryka under (allt över) för att plocka fram och visa upp för olika personer som precis då känns självklara att de borde höra just detta? Kanske är jag bara fast i tonåren som de flesta 30+ bögar eller kanske är jag bara en hopplös romantiker – men historien om när Paul träffar Noah och råkar hångla med sitt ex Kyle samtidigt som hans bästis Joni dumpar deras vänskap för fotbollssnubben Chuck och hans andra bästis Tony spärras in på sitt rum av superreligiösa föräldrar…med mera…är årets roligaste läsning…och då har jag inte ens nämnt den transexuella fotbollsjockeyn med de långa naglarna och de farliga tacklingarna. Gör en film av det här – NU! Eller finns den redan?
Grillkväll hos F2 Ny
Andra året i rad torde innebära en tradition, även om killen flyttat till Kina och bara är hemma på semester. Alltid lika trevligt att få hälsa på i Onsla, dricka alldeles för mycket vin en vardag och prata skit med Glenn & Co.
NYC-planering hos FF Ny
God mat (som alltid hos den mannen….denna gången matmuffins och zucchinisoppa), några SatC-avsnitt och en hel massa vin&drinkar är en alldeles utmärkt uppladdning för oktobers New York-resa. Det vi enats om hittills verkar vara drinkar på dyra och snygga hotell, Sex and the City-tour (måste göras någon gån i livet), snabbköpsshopping (glasstopping och återförslutningsbara plastpåsar) och att jag åtminstone vill se Frihetsgudinnan på håll den här gången.
TV-Piloter Ny
Den här tiden på året när man börjar kunna lägga tassarna på den kommande höstens TV är bland det roligaste jag vet. Jag ser, frossar, njuter, våndas, tycker, tänker – och försöker ge mig på en gissning om hur de kommer fungera. Alltihopa kommer gå att hitta här i bloggen när vi kör igång igen för hösten (och med förra årets facit – jag avskydde Heroes-piloten och förstod inte alls charmen med Ugly Betty – så kan ni nog använda det som någon sorts omvänt rättesnöre om vad som kommer fungera) men jag kan säga så mycket som att årets trend verkar luta åt såpiga serier med småknasig humor och/eller allmänt skruvade karaktärer.
"Stockholm i Natt" – Singel m Peter Jöback Ny
Tidigare i somras skrev jag något om att Stockholm skulle behöva kontra Maia Hirasawas Gothenburg och voila – här kommer Mr Jöback med en Stockholmslåt som kan få den mest cyniska gråsten tårögd. Nog för att det är lite skämskuddevarning i texten ibland (Anna Lind/Stureplan/Clark Olofsson-bitarna) men jag förtränger det när jag hör den underbara melodin, Peters fantastiska röst (snacka om att killen hittat låtskrivare och en popgenre som passar honom perfekt) och känsla och den underbara höjningen med kören i slutet. Långt mycket bättre på singel än live på Allsången dessutom (för er som råkade höra den där för första gången istället för att kasta er över den på iTunes som undertecknad) och mitt ända klagomål är nog stylingen på singelomslaget. What about that horrible frisyr och brosch i form av en insekt?
Morgonpromenader 2v
I keep 'em comin'. Kålltorp är helt klart designat för morgonpromenader och med ett klart ökat semesterintag av vin och mat så är det bara att hålla alla tummar att de har fixat till så att förra veckan åtminstone gick plus minus noll.
"Harry Potter and the Deathly Hollows" – Bok av J.K. Rowling 2v
Läs allt jag tyckte och tänkte HÄR!

Tveksamma Saker Just Nu:

"Harry Potter and the Order of the Phoenix" – Film av David Yates
En "kul att se hur det ser ut på bioduken om man läst boken"-film och nödvändig om man sett de fyra tidigare och tänker se de två sista… Men som självstående enhet är den en besvikelse och helst skall man nog se den som nummer fem i ett Harry Potter-marathon när hela boxen kommit om några år. Läs mera HÄR.
"(I'm So) Happy Happy (You're Mine)" – Singel m The Sheilas
Vissa stunder fullkomligt älskar jag Stock, Aitken & Watermans comebacksingel skriven till reklambandet The Sheilas…och vissa stunder är jag lika tveksam som alla andra och skriver under på att det låter som en taskig Steps B-sida.

Dåliga Saker Just Nu

Inget Internet
Sjukt frustrerande.
Försöka Tappa Kilon på Semestern
Galet omöjligt när vare dag är fullproppad med möjligheter till glass, rosévin, öl, goda frukostar och nybakade kakor… Jag får vara smal nästa år istället.
"1973" – Singel m James Blunt
Okej, det må så vara att jag inte är Blunts största fan (och att jag tror att helvetet är en plats där man bara får spela "I'm Beautiful" om och om igen) men första singeln från nya skivan är verkligen katastrofdålig. Den är liksom inte ens irriterande dålig…bara blekt och meningslöst dålig. Jag hoppas verkligen inte det här var en av låtarna som Max Martin var inblandad i…och OM det är så hoppas jag han håller sig till att skriva till Shayne Ward i fortsättningen för den låten (If That's OK With You) kan jag knappt få ur huvudet.
Gretas
Får Lino att framstå som Studio 54.
Sommarvädret
Regn och sol med så snabba växlingar att man knappt hinner blinka…

Ungefär så just nu.

1 kommentar:

Anonym sa...

Weeds är det bästa på svensk TV just nu! Reklamen inför veckans avsnitt med hunden är hysteriskt kul... Håller med om Harry P. Tråkig film. Fyran var ju riktigt bra!