02 oktober 2005

Läget Just Nu - Vecka 40

Bra Saker Just Nu:

"Prison Break" – TV-serie på Fox Ny
Årets bästa nya TV-serie utan konkurrens; spännande så man inte kan bärga sig till nästa avsnitt, härligt fri från övernaturliga fenomen (årets trend i TV-världen annars) och fylld av snygga grabbar – bland annat med det absolut snyggaste man kan se på TV just nu i huvudrollen: Wentworth Miller.
Alla detaljer finns i min recension här!
"I’ve Got a Life" – Singel m Eurythmics Ny
Eurythmics ska släppa en samlingsplatta och helt enligt reglerna så klämmer man in några nya låtar, bland annat den här mysiga låten som också släpps som singel. Börjar lugnt med en Annie Lennox som låter som sjunger en Disney-ballad…för att en bit in i låten dra i gång till en omisskännlig Eurythmicslåt. 80-talet är tillbaka. Underbart!
"Playing the Angel" – Album m Depeche Mode Ny
Kanske ingen ny Violator, kanske lite väl psykadeliskt för min smak ibland - men ändå ungefär så bra som man kunde hoppas. Tunga industriljud blandas med bra melodier och mycket vemod. Suffer Well och Damaged People är mina nya favoriter…men jag tror det kommer ändra sig ju mera jag lyssnar på skivan. När väl konserten är här i februari så hoppas jag att jag vet vilka låtar det är jag kommer längta efter mest.
Säsongspremiärer på Amerikanska TV-program 3v
CSI:NY har stylats om och blivit lite ljusare och mindre blått och gotiskt…kan nog bli bra! Will&Grace var överraskande nog bättre än på väldigt länge med ett jättekul live-avsnitt. Desperate Housewives återkomst var precis så fantastiskt som man hoppades det skulle vara – och att ge Bree en jobbig svärmorsa var helt genialiskt. Å så var det Alias då… Vet inte vad jag ska säga...eller jo: Hur kunde de ha ihjäl Michael?? Hur?? Visst, på ett sätt är det underbart med en serie som aldrig slutar att överraska…men att ha ihjäl den ena huvudrollsinnehavaren får väl ändå anses ganska drastiskt?
Söndagsbruncher 3v *åter*
Skönt att den här traditionen dragit igång igen. Lika trevligt varje vecka, men speciellt trevligt när man kan ta med sin syrra och när man behöver känna värmen från sina polare efter en tuff utgång och med en genomtrött bakfyllekropp.
Rostade Sojabönor 3v
Risenta är nya favoritmärket, helt klart. Kan inte sluta äta… Nästan lika beroendeframkallande som cashewnötter. Men bara nästan.
Förfest hos Fredrik Ny
Trevligt sällskap, för mycket att dricka – och en massa goda grejer såklart (med mycket vitlök). Trevligaste sättet att starta kvällen på!
Morgonpromenader 18v
Jag är inte riktigt lika disciplinerad som i våras...men 5 dagar av 7 är ju ganska duktigt ändå. Speciellt som det inte var så mycket regn, mörker, storm och halkiga löv i våras.
"FCZ" – Fotbollsdokusåpa på ZTV 2v
Inslaget om schackspelaren och hans ännu nördiga brorsa var ljuvligt…liksom Glenns chockerande upptäckt att grabbarna var över tjugo och ändå inte visste om de var höger eller vänsterfotade! Fortfarande det bästa reality-programmet i svensk tv den här hösten.
"Introducing…" – Album m Hello Saferide Ny
Söt liten singer/songwriter-skiva från Annika Norlin, som passar perfekt som soundtrack till hösten. Liten dos Marit Bergman, liten dos Jens Lekman, stor dos Hello Saferide.

Tveksamma Saker Just Nu:

"Dolce Vita" – TV-serie med Bögspecial på Kanal 5
Alla fördomar som folk kan tänkas ha om bögar bekräftas när Robinson-Emma tar sig an gayvärlden i sitt TV-program: Det hånglas i skummet på Patricia, Kikki berättar hjärtskärande om hur schlagerbögarna kan alla hennes låtar och Mr Gay Sweden slickar vit choklad från Peter Siepen… Men va fan…det är ju faktiskt så där det är. Också.
"Herr Jimsons Äventyr" – Ny CD m Mauro Scocco
Jag trodde en stund att jag gillade Mauro Scocco…men det var nog Ratata jag gillade egentligen…och tyvärr är det inte mycket på "Herr Jimsons Äventyr" som låter Ratata mer än singeln "Kall Stjärna". Det är inte dåligt…det är bara…Mauro. Och jag lite svårt för hans texter och på vilket sätt han sjunger dem. De griper liksom inte tag i mig alls. Men visst. Gillar man Mauro är detta säkert kanon. Förstår bara inte varför recensenterna slår knut på sig själva för att hylla just denna Mauro-skivan… Han har ju alltid låtit såhär!?

Dåliga Saker Just Nu:

H&M’s Bioreklam för &denim
En evighetslång och helt meningslös Romeo+Julia (Baz Luhrmans fantastiska filmversion) kopia av David LaChapelle med Mary J Blige. Första gången undrar man om den aldrig ska ta slut – andra gången blir man bara förbannad. Vet inte riktigt om det var den reaktionen H&M var ute efter?
Halkiga Blöta Löv
Absolute Höst som gör morgonpromenaderna till ett litet helvete.
Trötthet
Alltså inte bara att sitta och gäspa lite…utan sådan där extrem jäkla matthet i hela kroppen som gör att du kan somna på bussen på morgonen…eller knappt orkar ta dig ur sängen på morgonen. Jag vill sooooooova!!!
Vägarbeten + Busschaufförer
En väldigt dålig kombination har det visat sig när två stora vägbyggen tvingar buss 17 att ta nya vägar...eller snarare borde tvinga....för det som händer är att busschaufförerna kör fel konstant och hamnar i mystiska återvändsgränder med förseningar som följd.

Ungefär så just nu.

Inga kommentarer: