03 oktober 2005

TV-recension: "Invasion"

Invasion
USA, Onsdagar ABC 22.00

Efter en kraftig orkan upptäcker skogsvaktaren Russell Varon i en liten stad i Florida att saker och ting inte riktigt är som tidigare. Hans dotter har sett mystiska ljusfenomen i stormen, hans exfru hittas naken med minnesförlust (och verkar dela en hemlighet om vad som verkligen hänt med sin nuvarande skumme make), hans nuvarande fru är journalist och anar en konspiration – även om den inte är i närheten av vad hans svåger misstänker: Att det är rymdvarelser som landat och att myndigheterna döljer detta. Det blir inte mindre märkligt av att Russel dessutom hittar ett annorlunda skelett och en militär med underliga skador (som sedan mystiskt avlider). Rör det sig kanske om en invasion av en utomjordisk art?

Låt mig först dra igenom vad som är riktigt bra med Invasion: Det ser väldigt bra ut (färger och scenografi påminner om de snygga motsvarigheterna i serier som Lost eller Alias) och Eddie Cibrian (som spelar Russel Varon) är jäkligt snygg i huvudrollen. Så. Det var det.
Resten är långt mera tveksam.
Ett problem är att jag inte bryr mig ett dugg om karaktärerna…det finns verkligen ingen jag kan känna riktig sympati för. Ungarna är för gulliga för att beröra mig, och den "tjocka killen med alla konspirationsteorierna" (Lost, någon?) är bara för schablonmässig för att jag ska orka med honom. Russel Varon är som sagt väldigt kameravänlig och söt att se på, men inte tillräckligt bra för att ge serien det hjärta den skulle behöva – och resten av huvudrollerna är antingen skrivna för att vara otäcka eller alldeles för dåligt porträtterade för att man ska bry sig.
Men det största problemet hos Invasion ligger ändå i att det inte känns unikt någonstans…att det känns som om man har sett allt förut (även om kanske serverat på ett litet annorlunda sätt):

1) Frånskild pappa med två barn (som tvingas hoppa mellan sina båda föräldrar) och där både nya och gamla frun är två andra huvudkaraktärer
2) Tjock kille med konspirationsteorier som också är nya fruns bror
3) Elak, skummis som är polis och gift med exfrun
4) Nya frun är dessutom nyhetsankare och sanningen på spåren
5) Aliens som redan finns på jorden (War of the Worlds?)
6) Aliens som tar över folks kroppar (Alien? Invasion of the Bodysnatchers?)
Och så vidare, och så vidare, och så vidare. Det är inte alls dåligt – det är till och med riktigt spännande ibland – men det är bara så väldigt, väldigt familjärt.

Vad Invasion behöver för att jag ska orka följa det (och förmodligen för att det ska kunna överleva på egen hand utan draghjälp av Lost) är nånting unikt, nån twist som känns alldeles som deras egen och som visar att manusförfattarna verkligen hade en unik idé när de drog igång den här serien…eller iallafall lite oväntade vändningar! I så fall kan det nog bli en riktigt kul serie. Just nu får det däremot fungera som utfyllnad på tv-tomma kvällar.

Betyg: 5 TV-pirater av 10 möjliga
.