10 januari 2011

Läget Just Nu - Vecka 1102




"Love CPR" - Ny skiva med September Ny
Jag är inte ens säker på att jag får berätta att jag har hört den här skivan – det skulle nog förvåna de flesta över hur många regler om när, hur och var som kommer med ett recensionsexemplar av en skiva – och även om jag nu får det så kan jag ändå inte gå in på några detaljer. Se istället det här som en enda lång teaser inför min recension i februarinumret av QX, och för en (förhoppningsvis) lång låt-för-låt recension här i bloggen, och en försäkran om att September-hypen från 2010 bara var början… "I can feel the heat rising!"
"Moon Thai Kitchen" Ny
I kombination med samma kitchiga kaos som hos turistmagneten och tvillingrestaurangen i SoFo i Stockholm serverar Moon Thai Kitchen helt suveränt thaikäk uppdelat på tre olika prisklasser inom varje proteinområde. Styrkan går att få i tre grader, där några i mitt sällskap (väl vana vid stark mat) inte klarad av att äta upp sina rätter av högsta styrkan då läpparna helt domnade bort… Räkna med trevlig, men rörig, servive, trånga bord, kitchpanik och en riktigt trevlig kväll med suverän mat om ni kikar förbi MTK.
"127 Hours" – Film av Danny Boyle Ny
Ännu en färgsprakande regissörstriumf från Danny Boyle som lyckas med konstycket att få en nittio minuter lång film där en kille sitte fast med armen under en sten hela filmen att forsa förbi i en rasande fart. Mycket tack vare en strålande insats från James Franco såklart, som visar upp hela registret från kaxig twentysomething till feberyrande galning fast besluten att karva av sin egen arm. Läs mera HÄR!
"The Fighter" – Film av David O Russel Ny
Inte så mycket en film om boxning som en film om att vågra bryta sig loss från sin familj, trots att de hävdar de bara vill en väl, för att våga gå sin egen väg. En stabil Wahlberg i huvudrollen omges av en hel hop suveräna skådespelare som satsar på birolls-Oscars. Läs om alltihopa HÄR!
"Herrskap och Tjänstefolk" - Sjätte säsongen av TV-klassikern på BBCNy
Även om den här sjätte säsongen (som har tagit rätt bra tid på sig att bli till – de fem första säsongerna gick på ITV mellan 1971-1975) på BC inte kan mäta sig mot ITVs nuvarande kostumhit Downton Abbey så var den här tredelars julspecialen ändå en rätt skön fortsättning på den klassiska serien. Förutom klassmotsättningarna koncentrerade sig serien på tiden precis innan andra världskrigets utbrott med ökande fascism, judar på flykt och den abdikerande kungen, vilket gjorde det hela till en fascinerande historisk inblick parallellt med det rena underhållningsvärdet. Rekommenderas. Men se Downton Abbey först.
"True Grit" – Film av Bröderna Coen Ny
Jag skulle ljuga om jag att sa att westernfilmer eller filmer av bröderna Coen (med vissa undantag) är det jag helst ser på bio, men den här uppdateringen av en gammal John Wayne-klassiker är ett undantag. Hailee Steinfeld är perfekt som den superkavata tjejen (som en blandning av Dorothy i Trollkarlen från Oz och vem som helst ur Lilla Huset på Prärien) som ger sig ut för att hitta sin pappas mördare, och Bridges & Damon verkar ha väldigt roligt som tuffa revolvermän i den här USA-kassasuccén. Läs recensionen HÄR!
"CityVille" – Zyngaspel 3v
Spelade jag någonsin FarmVille? Det känns som en evighet sedan, trots att det säkert bara var några veckor sedan… Nu är det istället båtar som ska skeppas iväg, villaområden som ska byggas, en baseball-arena som ska underhållas, en italiensk restaurang som ska öppnas som franchise i någon annans stads brownstone-kvarter eller en turistbuss som ska skickas iväg till någon annas tivoli. Fantastiskt roligt. Och beroendeframkallande så in i…
"Wishful Drinking" - Standup med Carrie Fisher på HBO Ny
En inte så lite självironisk enmansföreställning från kvinnan som föddes rakt in i kändisskapet, belv tablettmissbrukare, alkoholist och inlagd på mentalsjukhus – men ändå alltid kommer bli ihågkommen för en guldbikini och en bisarr frisyr med kanelbulleflätor. I rasande tempo drar Carrie Fisher igenom sitt liv i den här riktigt roliga dryga entimmesspecialaren från HBO, och sarkasmerna riktigt fräter på din TV-skärm. Ingen går säker, inte minst hon själv, och humor för mina tankar inte bara en gång till min gode vän edward af Silén och det material han skrivit till Petra Medé…möjligen bara något ännu mera självkritiskt och elakt. Kolla upp!
"Brunch med J&A + familjer" Ny
Jag träffar J&A alldeles för sällan, och då ska vi inte tala om hur sällan jag träffar deras underbara ungar och respektive. Lösningen blev en brunch med pannkakor, frukt och julgransplundring – och tre ganska intensiva lektimamr. Underbart! Tack för hjälpen med pannkakorna F och tack för blommor och champagne från grabbarna. Tradition?
"Devil" - Film av John Erick Dowdle Ny
En grupp människor fastnar i en hiss, mystiska saker börjar hända där (och i hela huset) och en efter en dör de på de mest makabra sätt. Sanningen är att en av dem är djävulen – men det vet de inte om och vi som åskådare vet inte vem av dem det är. En underhållande skräckbagatell från skallen på M. Night Shyamalan som duger att spendera en bakissöndag i soffan på. Inte mer.





"Winter's Bone" – Film av Debra Granikstrong>
Läs hela recensionen här så får ni veta varför inte jag sällar mig till samma hyllningskör som alla andra efter att ha sett den här nattsvarta historien från det amerikanska samhällets smutsigaste baksida.
"Breaking Up with God" – Ny låt med The Ark
Klart mycket bättre än ungefär allting på gruppens senaste/sista fullängdsplatta, och ett tecken på att deras beslut att lägga ned en av Sveriges roligaste popgrupper genom tiderna inte har kreativa förtecken, men samtidigt en bit från den udnerbara och starka musikalpop de gjorde i början och runt tiden för melodifestivalen. Nu hoppas jag på en fantastisk Ola Salo-soloskiva…och kanske en medverkan i MF2012 som artist eller låtskrivare?
"Red" – Film av Mike Mitchell
Att den här filmen sopade in en Golden Globe-nominering för Bästa Komedi/Musikal är mera ett underbetyg för alla årets komedier och musikaler än för den här (iochförsig småcharmiga) actionsoppan av regissören till Flightplan. Bruce Willis spelar en före detta agent vars idylliska liv en dag upphör då värsta insatsstyrkan skjuter hela hans hus sönder och samman i jakt på att ha ihjäl honom. Snabbt inser han att de haft ihjäl en hel hög av hans tidigare agentpolare och tillsammans med de få överlenade (allihopa spelade av A-listeskådisar som John Malkovich och Morgan Freeman) och en tjej som han fått med sig av en slump (spelad av en ganska obekväm Mary-Louise Parker som känns smått felcastad) försöker han hitta orsaken till jakten och hålla sig undan från mannen som leder den spelad av Sagan om Ringens Karl Urban. Småfnissigt ibland, några helt okej actionscener…men alltihop hade helt klart hamnat på röda delen av listan om inte Helen Mirren ryckt upp hela filmen på slutet som astuff, åldrad agent med extremt mycket girl power.





Vädret just nu
Allvarligt? Va fan är det här? Nä, jag vet att jag klagat på snön ett tag – och jag ÄR trött på tjugo minusgrader, förfrusna kroppsdelar och tågkaos – men jag menade inte att det skulle förvandlas till 100% is och bruna smutsiga äckeldrivor istället. Regn i kombination med blankis är härmed utsett till det väder jag hatar ABSOLUT mest. Kom tillbaka Göteborgsvintrar med hällregn och blåst!
Plocka ned julsaker
Jag älskar ju julen. Och jag älskar ljuset från granar och stjärnor när jag vaknar på morgonen. Och jag tycker fortfarande min gran är det finaste som finns och det gör ont i själen att behöva plocka ned allt det här nu…så ont att jag inte orkat göra det än trots att tjugondedag Knut är på torsdag och jag inte kommer ha tid förrän om ca 15 dagar att göra det nu….dessutom är det ju så satans tråkigt. Kanske roligare med champagne?
Att inte kunna vräka i sig semlor som man vill
En av mina Londonskjortor (för övrigt den som var tänkt till lördagens quiz) börjar sitta tight nu…och kent-tshirten som skall på på en av MF-efterfesterna visar tydliga tecken på putmage. Reaktion? Stenhård träning och lågt kaloriintag under januari! Resultat 2: jag kan inte gå in eller förbi ett bageri den här månaden… Jag ÄLSKAR semlor.

Ungefär så just nu.

Inga kommentarer: