06 januari 2011

Filmrecension: The Fighter

The Fighter
David O. Russell, USA

Det är tydligen något med boxning som lockar Golden Globe-juryn och Oscarsakademin; Rocky, Tjuren från Bronx, Million Dollar Baby och i år är det massa buzz kring den här filmen - David O. Russells första film sedan I Heart Huckabees 2004. Själv är jag rätt trött på sportfilmsdramaturgi i allmänhet och boxningsfilmer i synnerhet, och när jag såg trailer till The Fighter för första gången för ett tag sedan så var min reaktion ett smått omoget och halvhögt “Ja, där har vi en film jag inte ska se!” i biosalongen.
Nu blev det inte så - eftersom jag ju aldrig kan motstå en filmprismagnet under den här tiden på året – och tur var väl det. Det här är nämligen riktigt bra!
Det handlar om boxaren Micky Ward och hans väg mot en större titel, men filmen fokuserar långt mera på personerna runt omkring honom än på boxningsmatcherna i sig. Där finns hans brorsa, en tidigare boxare som efter en förödmjukande förslust fallit in i ett tugnt crack-beroende men som fortfarande ser sig som traktens hjälte, deras morsa som vigt sitt liv och att vara sönernas manager (men ändå tryckt ut så många systrar åt dem att det nästan blir en sorts comic relief i filmen med denna svärm av white trash-syrror) och en flickvän som försöker få honom att inse att hans familj kanske snarare förstör för hans karriär än hjälper den.
Mark Wahlberg är stabil i huvudrollen, en som vanligt galet nedbantad Christian Bale är lysande som brorsan (och även om rollen egentligen är på tok för mycket "en andra huvudroll" så lär en birolls-Oscar ligga redo i en liten ask till honom senare i år) och inte långt efter ligger Melissa Leo som mamman och Amy Adams som flickvännen - två riktigt grymma skådespelerskor i två riktigt bra skrivna roller.
Jag sugs in i den här filmen och engagerar mig verkligen i de här karaktärerna, och hade den inte precis emot slutet släppt sitt starka fokus på karaktärerna till förmån för den vanliga sportfilmjargongen (vilket väl i och för sig var förväntat med tanke på att det bygger på en sann historia om en snubbe som kallats "en verklighetens Rocky") så hade jag nog slängt ut ett halvt popcorn ytterligare. Nu stannar den vid en riktigt bra film som en gång för alla bevisar att filmen inte alltid behöver vara sämre än trailern - det kan vara precis tvärtom också!