09 januari 2011

Filmrecension: Winter's Bone

Winter's Bone
Debra Granik, USA

Den här filmen - som lite får en att känna att det som att familjen i Svinalängorna nog "ändå var rätt harmonisk" och att det "kanske ändå var en rätt glad film" - om en ung, fattig tjej som tvingas ut på jakt eftersin knarklangande far, då familjen annars förlorar sitt hus om han inte dyker upp i domstol på angivet datum, alternativ konstateras död, har hyllas redan som en av årets bästa i varierande medier och förväntas plita ihop några Oscarsnomineringar om några veckor när det är dags för sådana. Gott så. Det här är helt klart en skitig, naturalistisk inblick i en helt laglös del av samhället i USA, där skådespeleriet är klanderfritt och några scener så starka att man inte riktigt orkar titta. Samtidigt får jag erkänna att jag kanske börjar bli lite avtrubbad vad gäller filmer om amerikansk white trash numera. Det börjar lite bli indiescenens motsvarighet till att filma seriefigurer i USA numera, och jag märker att jag personligen har svårigheter att engagera mig i ännu ett öde elelr att hålla i sär de olika filmerna. Klart sevärt. En grym Jennifer Lawrence i huvudrollen. Men inte hälften så originellt och engagerande som jag hoppats efter alla glimrande recensioner.

Inga kommentarer: